کاشت برنج در بویراحمد ممنوع شد / در اجرای مصوبات همه یکسان هستند

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: کاشت برنج در شهرستان بویراحمد ممنوع است.

به گزارش کبنا از یاسوج، مجید احمدی صبح امروز (سه شنبه 7 اردیبهشت ماه 1400 ) در جلسه کارگروه جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد، با اشاره به این شهرستان بویراحمد در حوزه کشاورزی، دامداری و گیاهان دارویی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: کاشت برنج در شهرستان بویراحمد ممنوع است.
وی با بیان اینکه به دلیل بارش کم، با کمبود آب در سطح شهرستان بویراحمد مواجه هستیم، افزود: برای کاشت محصولات کم آب‌بر فرهنگ سازی شود و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه به کمک کشاورزان بیایند، تا دچار آسیب نشوند.
فرماندار شهرستان بویراحمد در ادامه گفت: امسال، سال رفع موانع تولید نامگذاری شده و اصل تولید در کشاورزی است و ما در کشوری زندگی می‌کنیم‌ که ظرفیت بالایی در این خصوص دارد.
احمدی گفت: امسال، ممنوعیت کشت برنج به دلیل کم آبی وجود دارد و باید کشت جایگزین برای برنج در نظر گرفته شود که چغندر قند پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: در خصوص ممنوعیت کشت برنج، نباید بین بخش‌های مختلف تفاوتی قائل شود و اگر قرار است قانونی مصوب شد، در اجرا همه باید یکسان باشند.
فرماندار شهرستان بویراحمد در ادامه گفت: بحث پمپاژ آب سفره‌های آبی و رودخانه‌ها و چاه‌های غیرمجاز باید مورد توجه قرار گیرد و از اول باید جلوی این کار گرفته می‌شد، اما الان شرایط بحرانی است و باید توجه بیشتری شود. ما امسال ۴۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته داشتیم و باید جلوی انشعاب‌های غیر مجاز را بگیریم و کشاورزان را به سمت سیستم آبیاری به شکل تحت فشار و آبیاری قطره‌ای هدایت شوند.
وی به مقوله آموزش کشاورزان تاکید کرد و گفت: در صورت آموزش‌های لازم، کشاورزان در فصول مختلف با کمترین آسیب تولید خواهند داشت.
احمدی به پروژه آبرسانی کشاورزی نقاره‌خانه اشاره کرد و گفت: همکاری لازم برای احداث زودتر این پروژه انجام می‌گیرد و پروژه آبرسانی کشاوری نقاره‌خانه به خود کفایی و اشتغال زایی در استان کمک می‌کند و این موضوع را در کمیته بودجه بررسی می‌کنیم و حتماً باید تلاش کنیم تا این پروژه امسال به نتیجه برسد و از هر مسیری که می‌شود کمک دهیم تا این پروژه برای رفاه حال مردم و کشاورزان به بهره‌برداری برسد.
فرماندار بویراحمد گفت: کشاورزان جایگاه ویژه‌ای در دین مبین اسلام دارند و کوتاهی در مقابل اینها بر اساس روایات و آیات گناه به شمار می‌رود.اگر جایی کوتاهی کنیم در قیامت باید پاسخگو باشیم. یا مسئولیت قبول نکنیم یا اگر قبول مسئولیت کردیم به بهترین نحو آن را انجام دهیم.