لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف آب با توجه به کاهش 60 درصدی نزولات آسمانی

سرپرست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری سمنان با تاکید بر لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف آب با توجه به کاهش 60 درصدی نزولات آسمانی در این استان نسبت به میانگین دراز مدت، خواستار توجه به تامین اعتبارات و اجرای طرحهای انتقال بین حوضه ای آب برای رفع نیازهای آبی این استان شد.

حمیدی روز یکشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی هشتاد و سومین جلسه کمیته تخصصی ذیل کار گروه ملی سازگاری با کم آبی و ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان سمنان،گفت: حساسیت کمبود آب در کشور و این استان بسیار بالاست و این امر نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای برنامه ریزی و تامین آب از طریق صرفه جوی و مدیریت منابع آب دارد.
وی، سمنان را استانی خشک دانست و اظهار داشت: برای مقابله با خشکسالی و تامین نیازهای آبی، اقداماتی اساسی و زیربنایی توسط دستگاههای اجرایی و مردم نیاز است انجام شود.
حمیدی گفت:تعامل با مردم به ویژه کشاورزان عزیز موجب می شود تا همکاری مردم در نصب کنتورهای هوشمند از 80 درصد به 100 درصد افزایش یابد و این مساله نیازمند تقویت اعتبارات ملی برای استان سمنان است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 36 هزار هکتار از اراضی این استان نیز اشاره کرد و گفت: این امر که کاهش مصرف آب را بدنبال دارد نیازمند اعتبارات برای تکمیل آن است.
وی از شهرداری های استان سمنان نیز خواست تا در سال آینده آب خام را از آب شرب جدا کرده و این امر نیازمند حمایت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در این نشست با ارائه عملکرد شش ماهه سند سازگاری با کم آبی به تبیین اهداف سازگاری با کم آبی و خلاصه ای از برنامه های کاهش مصرف آب مندرج در سند سازگاری با کم آبی استان پرداخت.
ایرج حیدریان سپس به ترتیب عملکرد شش ماهه اول سند سازگاری و نیز عملکرد از ابتدای برنامه، شامل برنامه های بخش آب در شرکت آب منطقه‌ای، برنامه های آب شرب در شرکت آب و فاضلاب، برنامه‌های بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه‌های بخش صنعت و فضای سبز سازمان صمت و برنامه‌های بخش شهرداری ها را تشریح و درصد پیشرفت فیزیکی هر یک از اقدامات مربوطه نسبت به اهداف اجرایی و اهداف صرفه جویی در افق ۱۴۰۵را بیان کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان نیز در این نشست به طرحهای کنترل هدر رفت آب در شبکه انتقال اشاره کرد و گفت: طبق برنامه تعویض شش هزار کنتور خراب باید انجام شود که در هشت ماه گذشته سه هزار کنتور تعویض شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این نشست در خصوص اجرای طرحهای زیربنایی و سامانه های نوین آبیاری گفت: در افق 1405 اجرای بیش از 18 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در این استان پیش بینی شده که تاکنون سه هزار و 368 هکتار معادل 19 درصد آن اجرایی شده است.
سیدحسن میرعماد تصریح کرد: اجرای این طرحها نیازمند اعتبارات است وامسال این برنامه 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از مسوولان خواست تا در بودجه سال آینده سهم یارانه دولت برای کشاورزان در سامانه های آبیاری افزایش یابد.