سازگاری با کم آبی و اجرای کامل طرح احیاء و تعادل بخشی، راهکار برون رفت از خشکسالی

به منظور بررسی اجرای پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی، جلسه‌ای با حضور مهندس محمدزاده، معاون و مدیران حوزه حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این جلسه که در سالن جلسات شرکت برگزار شد، معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب ضمن قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر حوزه معاونت حفاظت و بهره‌برداری اظهار کرد: نظر به خشکسالی های اخیر، تنش ها و چالش‌های فراوان در حوزه آب، از اینکه حوزه حفاظت و بهره‌برداری همچنان با سعه صدر و بصورت تمام و کمال پیگیر برنامه های فنی و پاسخگوی مطالبات مردم هستند، تشکر و قدردانی می کنم.

مهندس محمدزاده به بحث مدیریت حوضه ای منابع آب، اشاره کرد و گفت: پس از تصویب وزارت نیرو در خصوص حوضه ای کردن آب های کشور، اکنون حدود 8 ماه است که مدیریت منابع آب به صورت حوضه‌ای انجام می‌گیرد و استان کردستان نیز در 3 حوضه منابع آبی از جمله، کرخه و مرزی غرب می‌باشد.

وی افزود از موارد مهم و قابل توجه جهت برون رفت از خشکسالی، سازگاری با کم آبی و اجرای کامل طرح‌های احیاء و تعادل بخشی می باشد؛ که خوشبختانه براساس داده های موجود اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی و انسداد چاه ها غیرمجاز در این استان به خوبی اجرا شده و ما نیز در بخش تأمین اعتبارات اجرای این طرح ها پیگیری های لازم  انجام خواهیم داد.

معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب در ادامه به رفع تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها اشاره نمود و گفت: در خصوص رفع معارضین بستر رودخانه‌ها می طلبد شرکت آب منطقه‌ای کردستان با سازمان ثبت اسناد و املاک استان، مکاتبه نماید تا برای اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تصرف حریم و بستر رودخانه‌های این استان نموده‌اند سندی صادر نکند تا از چالش و تنش‌های بعدی، پیشگیری گردد.

مهندس محمدزاده به مسأله کیفیت آب شرب سنندج و برخی شهرستانهای استان اشاره کرد و اظهار داشت: در بیشتر سدهای کشور پدیده تغذیه گرایی سدها وجود دارد و در کردستان نیز دستگاه های متولی امر باید در خصوص رفع این معضل همت جمعی نموده و این موضوع را در رأس امور قرار دهند.

در ادامه این جلسه معاون حفاظت وبهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ضمن ارائه گزارش کلی از وضعیت منابع آب استان و اقدامات صورت گرفته توسط این حوزه، گفت: در حوزه مرزی غرب هشت هزار و  160 حلقه چاه داریم که این از مجموع 14 هزار حلقه چاه موجود در استان و 611 حلقه نیز در حوزه کرخه می باشد.

وی افزود: در حال حاضر 51 رشته قنات با  حجم تخلیه سالیانه 1.7 میلیون متر مکعب و در حوزه کرخه 14 رشته با حجم تخلیه0.3 میلیون متر مکعب و نوزده هزار و 443  دهنه چشمه با پتانسیل تخلیه  134 میلیون مترمکعب، در استان موجود است؛ که وجود این تعداد چشمه، پتانسیل قابل توجه آب در این حوضه ها را نشان میدهد.

مهندس عرفان مؤمن پور در ادامه گزارش عنوان کرد: سالیانه از منابع آب زیرزمینی حدود 243 میلیون متر مکعب آب، جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در حوضه مرزی غرب و در کرخه نیز 17.7 میلیون متر مکعب، برداشت می شود.

وی ادامه داد وسعت حوضه های آبریز مرزی غرب در این استان 9 هزار و 412 کیلومتر مربع و میزان آب قابل برنامه ریزی در منابع زیرزمینی  45  میلیون متر مکعب و در بخش سطحی هم  824 میلیون متر مکعب است که این اعداد در حوضه کرخه با مساحت تقریبی 469 کیلومتر مربع به ترتیب 7.1 و 36.8 میلیون متر مکعب می باشند .

معاون حفاظت و بهره‌برداری افزود: در حوضه کرخه 661 حلقه چاه، 14 قنات و 391 دهنه چشمه وجود دارد که برداشت سالیانه در این حوضه 17.7 میلیون متر مکعب بوده و عمدتاً شهرستان کامیاران در حوضه کرخه قرار دارد

مهندس مؤمن پور به وضعیت بارش در در حوضه سیروان اشاره و عنوان کرد: در سال آبی جاری میزان بارش در این حوضه 56 میلیمتر که این عدد در سال گذشته 74 میلیمتر، بوده و به نسبت دراز مدت 31 درصد کاهش بارندگی را در آبان و 39 درصد هم در تجمعی از ابتدای سال آبی در حوضه سیروان داشته ایم و در حوضه زاب نیز در آبان ماه امسال 55 درصد نسبت به درازمدت و به صورت تجمعی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون  60 درصد کاهش بارندگی داشته ایم در حوضه کرخه نیز 37 درصد تاکنون و در درازمدت 46 درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده ایم.

وی گفت: استان کردستان به 3 حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سفیدرود و مرزی غرب تقسیم بندی شده که برای سال 1400 از مجموع 170 انسداد غیرمجاز 50 فقره در همین حوضه با حجم  0.4  میلیون متر مکعب صورت گرفته و تعداد 100 دستگاه کنتور از کل  300 دستگاه  در مرزی غرب نصب شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری به اجرای سازگاری با کم آبی در استان اشاره کرد و افزود: در سند سازگاری با کم آبی مجموعاً این استان مکلف به صرفه جویی حدود 270 میلیون متر مکعب در حوضه آب زیرزمینی می باشد و در حال حاضر، کل میزان صرفه جویی ما در حوزه مرزی غرب در فاز اول نوزده و در فاز دوم 2 میلیون  متر مکعب است.

مهندس مؤمن پور به اقدامات و پیشرفت طرح تعادل بخشی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: اقدامات و درصد پیشرفت های صورت گرفته در بخش تعادل بخشی به این صورت است که؛ در گروه‌های گشت و بازرسی 100 درصد، در آب برگشتی به آبخوان 817 درصد، در انسداد و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز 262 درصد، نصب کنتور حجمی 20 درصد ، جلوگیری از اضافه برداشت و آماربرداری از منابع و  مصارف آب 95 درصد بوده و در حال حاضر عملکرد شرکت آب منطقه‌ای کردستان در تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه جزء 5 استانی است که 100 درصد پیشرفت کار داشته‌اند.

وی به وضعیت ذخیره آب سدهای استان اشاره کرد و گفت: از مجموع 18 سد در حال بهره‌برداری و اجرا که در استان وجود دارد مجموعاً 2 هزار و 808 میلیون مترمکعب ذخیره آب داریم که از این مقدار حدود یک هزار و 300 میلیون مترمکعب آن در تولیت و بهره برداری آب منطقه‌ای کردستان  و یک هزار و 500  میلیون متر مکعب آن نیز که شامل سدهای تالوار زنجان، گاوشان کرمانشاه، شهید کاظمی آذربایجان غربی، آزاد، ژاوه و قوچم هم زیرنظر شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می باشند خارج از تولیت این شرکت است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری به وجود تأسیسات و زیرساخت‌های مناسب جهت رصد بارش و وضعیت آب سدها اشاره و افزود: در این شرکت اتاق دیسپاچینگ موجود است که عملاً امکان کنترل تمام تأسیسات شامل؛ ایستگاه‌های هیدرومتری، ایستگاه‌های آب و هواشناسی، برف سنجی و باران سنجی، وجود دارد.

کد خبر: 143
منبع خبر: شرکت آب منطقه‌ای کردستان
  تاریخ خبر : 23 آذر 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 23 آذر 1400
 وبمستر
 684