ضرورت عملیاتی نمودن مصوبات سازگاری با کم آبی در راستای مدیریت منابع آبی در سال جاری

استاندار تهران در جلسه شورای جفاظت از منابع آب گفت: با توجه به کاهش بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در استان تهران عملیاتی نمودن مصوبات سازگاری با کم آبی در راستای مدیریت منابع آبی در سال جاری ضرورری می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "انوشیروان محسنی بندپی" در اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان تهران در سال جاری که با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان تهران، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ، نمایندگان سازمان بوستان ها وفضای سبز شهر تهران واداره کل هواشناسی برگزار گردید،  با بیان این مطلب اظهار کرد: به دلیل اینکه کشورمان در منطقه خشک قرار گرفته است یک سوم متوسط بارندگی کشورها و سه برابر متوسط تبخیر دنیا را به طور سالانه به خود اختصاص می دهد که برای مشکلات در این خصوص می بایستی برنامه ریزی های بلند مدت را اعمال نمود.

وی ادامه داد: سرانه آب تجدید  شونده استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان پایین ترین سطح در کشور قرار دارد و بایستی حساسیت و راه کارهای علمی و تخصصی جهت مدیریت منابع آبی اتخاذ شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت کم بارشی حاد در سال آبی جاری ضرورت دارد کمیته حفاظت از منابع آب در شهرستان های استان تهران فعال شود تا ‌متناسب با مشکلات شهرستان ها تصمیم گیری گردد.

استاندار  تهران ضمن تاکید بر اجرای برنامه های مصوب سازگاری با کم آبی در استان بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید با توجه به وضعیت خشکسالی سال جاری از کشت های نوبت دوم و سوم جلوگیری بعمل  آورد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  جلسه آتی در این خصوص طی دو هفته آتی برگزار می گردد ودر این جلسه هر دستگاه گزارشی از میزان آب مصرفی و منابع تامین کننده آن  در سال 1399 و همچنین  برنامه پیش بینی شده در سال 1400 و  اقدامات  لازم در رابطه با صرفه جویی آب در راستای سازگاری با کم آبی  را  ارائه نماید.

در ادامه جلسه " یوسف رضاپور"  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران بارائه گزارش برنامه سازگاری با کم آبی در استان و عملکرد طرح احیا وتعادل بخشی در سال 1399، میزان بارندگی استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون را 239 میلی متر دانست و گفت: این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب کاهش 41  و 4 درصدی  را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه  ماه فروردین سال جاری با بارش 2.3 میلی متری کم بارش ترین  فروردین ماه استان تهران را در طی 53 سال اخیر به نام خود ثبت نمود، یادآور شد: تمامی استان های کشور با وضعیت کم بارشی روبرو می باشند به نحوی که استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان درصد کاهش بارندگی آن ها از 92 درصد تا 60 درصد رقم خورده است.

رضاپور با اشاره به اینکه در کنار کاهش قابل توجه نزولات جوی افزایش دما را نیز به دنبال داریم، افزود: میزان بودجه برفی  استان تهران در مقایسه با سال گذشته بسیار ناچیز می باشد و حجم رواناب ها در پشت سدها به شکل قابل توجهی کاهش داشته است.

وی حجم کل ذخایر سدهای استان تهران را 774 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته 823 میلیون متر مکعب بوده  که بر این اساس حجم ذخایر سدهای استان 49 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته  کمتر می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص  فعالیت های طرح احیاء و تعادل بخشی در سال 99 عنوان کرد: در سال گذشته 39 مورد تقلیل منصوبات چاه های مجاز، 71 مورد توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز و 548 مورد نصب کنتور هوشمند و همچنین انسداد بالغ بر 1340 حلقه چاه غیرمجاز توسط امورهای منابع آب این شرکت با بهره گیری از 32 اکیپ گشت و بازرسی اجرایی گردیده است.

رضاپور همچنین  اضافه کرد:  میزان صرفه جویی برنامه های سازگاری با کم آبی استان تهران در دو  بازه زمانی تعریف شده است که در فاز اول (1400لغایت1405) در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و فضای سبز  در مجموع 420میلیون متر مکعب بایستی در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی ادامه داد: میزان صرفه جویی  آب در سال1400  مطابق برنامه مصوب سازگاری با کم آبی در بخش شرب ، کشاورزی، فضای سبز، صنعت و خدمات و اقدامات حفاظتی شرکت آب منطقه ای تهران در مجموع 76میلیون متر مکعب می باشد.

رضاپور با تاکید بر اینکه طرح موضوع وقوع پدیده خشکسالی در شورای حفاظت شهرستان های استان و اتخاذ تصمیمات منطقه ای در مقابله با این پدیده و کاهش اثرات آن باید جدی گرفته شود، عنوان کرد: در راستای  حفاظت منابع آب شرب و تامین آب پایدار سیاست  شرکت آب منطقه ای تهران  بر اجرای عملیات انسداد چاه های غیرمجاز در شعاع 500  متری تا حداکثر 1000 متری چاه های آب شرب می باشد که مساعدت   و همکاری مسوولین شهرستانی  اعم از سیاسی، قضایی و انتظامی را می طلبد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ا ی تهران همچنین عنوان کرد:  پیشنهاد می شود، با توجه به پیش بینی کاهش تولید برق شرکت توزیع برق ضمن هماهنگی با این شرکت اقدام لازم را در خصوص قطع برق  چاه های کشاورزی در ساعات اوج مصرف به عمل آورد.

رضاپور ضمن پیشنهاد  برنامه ریزی لازم در خصوص جلوگیری از کشت محصولات پرآب  طلب و ممنوعیت کشت های دوم و سوم به ویژه در پایاب سدها توسط جهاد کشاورزی استان  عنوان کرد: با توجه به برنامه های  مصوب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دستگاه ها و ادارات تابعه عضو این کارگروه نحوه اجرای  برنامه های سازگاری با کم آبی در سال  1400 را در جلسه بعدی  ارائه نمایند.

در ادامه" محمدرضا بختیاری" مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان تهران  با بیان اینکه استان تهران ۲۳درصد مجموع آب شرب کشور را مصرف می کند و‌ این عدد در شهر تهران ۱۷درصد است، تصریح کرد: میزان بارندگی های امسال در استان‌ تهران نسبت به سال گذشته  کاهش چشمگیری داشته است و‌ در فروردین ماه که  در سال های گذشته بیشترین حجم از بارندگی های سال آبی را شاهد بودیم ، امسال شاهد کاهش قابل توجه  بارندگی می باشیم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان تهران در پایان پیشنهاد کرد: جهت جایگزینی چاه های کشاورزی مجاز با پساب کمیته ای متشکل از شرکت آب منطقه ای تهران ، شرکت آب وفاضلاب استان تهران و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تشکیل و در این خصوص برنامه ریزی های لازم بعمل آید.

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 110
منبع خبر: 
  تاریخ خبر : 8 اردیبهشت 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 4 خرداد 1400
 تهران
 621