تنش آبی در همدان جدی است؛ صرفه جویی اجتناب ناپذیر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان از به صدا درآمدن زنگ تنش آبی در این استان خبرداد و گفت: تنش آبی به ویژه در شهر همدان جدی است و استفاده بهینه و صرفه جویی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده در جمع خبرنگاران گفت: بارش ها در سال آبی جاری ( 1399-1400) در استان به میزان 261 میلی متر بوده است که نسبت به سال قبل 37 درصد و نسبت به بلند مدت 13 درصد کاهش نشان می دهد.
وی با اظهار اینکه ذخایر حوزه های آب بالا دست سدهای استان خوب نیست، خاطر نشان ساخت: با توجه به گرم شدن هوا و ذوب تدریجی برف و نبود بارش مناسب، میزان روان آب های ورودی به سدها بسیار پایین است.
وی با اشاره به اینکه نگرانی جدی ما تامین آب شرب همدان است، گفت: الان حدود 62 درصد آب مورد نیاز همدان از طریق دو سد اکباتان و آبشینه تامین می شود و 25 درصد از طریق دو رودخانه عباس آباد و خاکو که نگرانی آن را داریم با شدت گرفتن فعالیت های کشاورزی،  در اواخر تابستان آب این دو رودخانه وهمچنین آب دو سد اکباتان و آبشینه را از دست بدهیم.
به گفته این مسئول در حال حاضر 63 درصد از حجم مخزن سد اکباتان پر است که با توجه به ورودی فعلی و میزان مصرف دو بخش خانگی و کشاورزی به شدت نیازمند مدیریت مصرف در ماه های پیش رو هستیم.
وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر ورودی سد اکباتان 2300 لیتر در ثانیه است که 840 لیتر در ثانیه برای مصارف آب شرب شهر همدان و 400 لیتر به طور موقت برای حق آبه سه روستای پایین دست سد، رهاسازی می شود.
این مسئول با تاکید بر اینکه تامین آب شرب مردم در اولویت این شرکت است، گفت: در سد آبشینه همدان نیز 5 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است که 340 لیتر در ثانیه برای آب شرب استفاده می شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه ذخایر آب سدهای کلان ملایر و سد سرابی تویسرکان فعلا مناسب است، تاکید کرد: بیشتر نگرانی ما برای تابستان و سال آبی 1400 -1401 است.
ستوده از تشکیل ستاد بحران آب و  اتخاذ ساز و کارهای چندگانه برای عبور از تنش آبی موجود در استان خبر داد و افزود: مناسب سازی حق آبه کشاورزی، جلوگیری از توسعه باغ ها به ویژه در حاشیه ورودی آب سدها، اطلاع رسانی به مردم، کنترل و پایش آب مصرفی چاه های مجاز و تداوم مسدود کردن چاه های غیر مجاز، اجاره چاه های بخش خصوصی برای تامین آب شرب ، شناسایی و قطع آب مشترکین پرمصرف و نصب فشار شکن در مناطق مختلف شهر همدان  از جمله برنامه های پیش بینی شده برای مدیریت آب این کلان شهر می باشد ..
وی با تاکید بر اینکه برنامه های پیش بینی شده برای عبور از تنش آبی سال جاری نیازمند افزون بر 50 میلیارد تومان اعتبار ویژه است، خواستار همکاری دستگاه های مسئول برای تامین این میزان اعتبار شد.
ستوده با اشاره به اینکه ظرف 9 سال گذشته 4 هزار و 691 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود المنفعه شده است، گفت: با این اقدام از برداشت 291 میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی جلوگیری شده است که این برنامه با جدیت و همکاری دستگاه قضایی امسال دنبال می شود.
او خاطر نشان ساخت: این در حالی است که با نصب 5 هزار و 170 دستگاه کنتور هوشمند مدیریت هدفمندی بر روی مصرف آب چاه های موجود اعمال می شود.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

کد خبر: 112
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان
  تاریخ خبر : 9 اردیبهشت 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 4 خرداد 1400
 همدان
 587
  دیدگاه کاربران