استفاده از پساب در بخش کشاورزی

اقدامات لازم در راستای استفاده از پساب به جای آب خام در بخش کشاورزی به عنوان یکی از برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان البرز شروع شد.

در راستای یکی از برنامه‌های مهم ارائه شده در سازگاری با کم‌آبی استان البرز تحت عنوان "استفاده از پساب در بخش کشاورزی"، تخصیص پساب به بخش کشاورزی در بخشی از اراضی شرکت تعاونی تولیدی ماهدشت در شهرستان کرج از تصفیه‌خانه کرج در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت.
تعاونی تولید ماهدشت از بدو تاسیس در سال۷۴-۷۳ توزیع نهاده‌های کشاورزی و نیز توزیع و تخصیص حقابه به کشاورزان ماهدشت را به عهده داشت، اما اکنون مدیریت ۲۰۴۰ هکتار از اراضی واگذاری این شهر و تخصیص حقابه به آنها را عهده دار است که حدود ۳۵۰ نفر بهره‌بردار در این اراضی به حرفه کشاورزی و باغداری مشغول هستند.
در این راستا و طبق فرآیند دریافت مجوز تخصیص پساب از وزارت نیرو، شرکت آب منطقه‌ای اقدام به تکمیل اطلاعات و بررسی آن‌ها جهت برگزاری جلسه مشترکی با حضور نمایندگان محترم شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب نموده است.
اعضای محترم دبیرخانه سازگاری با کم‌آبی در تاریخ 21/7/99 جهت بررسی وضعیت و انجام اقدامات لازم در این راستا از منطقه مذکور بازدید نمودند. 
همچنین مقرر است، جهاد کشاورزی شهرستان با نظارت دقیق، کشت و کار در این اراضی را دنبال نماید، به طوری که از کشت محصولاتی که از نظر بهداشتی امکان استفاده از پساب را ندارند، جلوگیری به عمل آید مانند محصولات با قابلیت تازه خوری. 
دبیرخانه سازگاری با کم‌آبی (دفتر برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای) در حال حاضر با توجه به تمامی اطلاعات دریافت‌شده از سوابق این موضوع و همچنین بر اساس بازدید و بررسی‌های انجام شده در حال تهیه گزارش جامع و کامل جهت ارائه در استان و دستگاه‌های مربوطه و همچنین در نهایت ارائه به وزارت نیرو طبق فرآیند تخصیص جهت اقدامات بعدی می‌باشد.