ایجاد گروه‌های نظارتی طرح سازگاری با کم آبی در 30 شهرستان خراسان رضوی

رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی گفت: برای نظارت بر عملکرد سازمان‌های درگیر در طرح سازگاری با کم آبی گروه‌های نظارتی در 30 شهرستان تشکیل می‌شود که تاکنون 19 شهرستان فعال شدند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، " کامران داوری" با اشاره به آغاز فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت بحران آب مشهد اظهار کرد: نشست‌هایی با عنوان «شب آب» در سال 89 با هدف بررسی مشکلات و موضوعات مدیریت آب مانند مالکیت آب، مباحث اجتماعی و اقتصادی آن که از آنها غفلت شده بود، برگزار شد.
وی با بیان اینکه نشست «شب آب» با حضور کارشناسان و مدیران طی 9 جلسه برگزار شد، افزود: بعد از این نشست در سال 93 گفتمان مدیریت یکپارچه آب را تحت عنوان «تدبیر آب مشهد» با حضور 35 نهاد شروع کردیم که نتیجه آن استخراج یک سند چشم انداز جهت رسیدن به تعادل در مصارف و منابع آب مشهد تا سال 1420 شد.
رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی با اشاره به تشکیل شورای حوضه کشف‌رود در سال 94 ادامه داد: بعد از این تاریخ بحث سازگاری با کم آبی مطرح شد که با آمدن جناب رزم حسینی، استاندار وقت، مسئله همیاران آب در قالب طرح «سازگاری با کم آبی» در آذرماه 97 شکل گرفت.
وی با اشاره به ضرورت تغییر و تحول کامل در فرایند اجرای طرح سازگاری با کم آبی ادامه داد: در این خصوص باید سه اقدام کلیدی و مهم انجام شود، نخست در حوزه قوانین و ضوابط است تا ما بتوانیم به حکمرانی آب با رویکرد مشارکتی دست پیدا کنیم که البته این اقدام به تدریج و مرور زمان امکان پذیر است.
داوری اضافه کرد: اقدام بعدی ظرفیت سازی و توانمندسازی نهادهای مردمی است که قدرت تصمیم گیری را برای آنها به صورت قانونی فراهم شود تا آنها بتوانند بخش بزرگی از تصمیمات دولتی را بگیرند، این اقدام نیز امکان دارد 15 تا 20 سال طول بکشد.
وی سومین اقدام را تهیه و تدوین ابزارهایی برای جمع آوری داده دانست که به موجب آن فرایند تصمیم گیری صحیح و سریع برای مدیران و کارشناسان فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: ما به یک سیستم مدیریت اطلاعاتی و پشتیبانی تصمیم گیری نیاز داریم تا مدیران و تصمیم سازان بتوانند با این امکانات تصمیمات درست و سریع را بگیرند.
رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش نظارت بر عمکلرد سازمان‌های درگیر طرح سازگاری با کم آبی اظهار کرد: در حال حاضر ما اقدام به ایجاد گروه‌های نظارتی کردیم که از 30 شهرستان تاکنون 19 شهرستان جلسات برگزار شده و سه نماینده به ترتیب از جامعه کشاورزان، سازمان های مردم نهاد و دانشگاه انتخاب شدند که غیر دولتی هستند و مسئولیت نظارت بر تعهدات سازمان‌ها را بر عهده دارند.
وی افزود: قرار شده است در سال آینده دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست نیز در این بحث وارد و برنامه‌های حوزه پساب نیز به بخش نظارتی اضافه شود.