کشاورزان دشت اردبیل کشت محصولات کم آب را در اولویت قرار دهند

فرماندار شهرستان اردبیل گفت: کشاورزان و زارعین دشت اردبیل کشت محصولات کم آب را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند تا مشکلی در تأمین آب نداشته باشند.

مسعود امامی یگانه در جلسه ستاد هماهنگی مدیریت منابع آب و خاک در اردبیل اظهار کرد: با کاهش محسوس منابع آب به ویژه در دو ماه اخیر، به نظر می‌رسد ما روزهای کم آبی را در بهار و تابستان شاهد باشیم که در این زمینه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود بهترین راهکار در صرفه‌جویی منابع آب در دستور کار است.

وی تصریح کرد: با کمبود بارش‌ها نگرانی مسئولان در کشت بهاره دشت اردبیل است که عمدتا کشاورزان اقدام به کشت سیب‌زمینی می‌کنند که قطعا افزایش سطح زیر کشت سیب‌زمینی می‌تواند به آب بیشتری نیاز داشته و مشکلات ما را در مدیریت آب افزون کند.

فرماندار شهرستان اردبیل گفت: ما از کشاورزان کشت اردبیل انتظار داریم تا کشت محصولات بهاره خود را با آب بری کمتر در اولویت قرار دهند که در این زمینه با توصیه کارشناسان بخش کشاورزی کشت حبوبات و حتی گیاهان دارویی برای زارعین توصیه می‌شود.

امامی یگانه افزود: ما با کمبود منابع آب در پشت سد یامچی و سایر سدهای کوچک روبه‌رو هستیم که در این زمینه بهتر است با اولویت تأمین آب شرب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

وی ضرورت استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری را یادآور شد و خاطر نشان کرد: استفاده از این سیستم نیز می‌تواند به یکی از راهکارهای مناسب در غلبه بر کاهش کم آبی باشد تا بهار و تابستان امسال را با شرایط خاص پیش آمده سپری کنیم.

امامی یگانه اضافه کرد: نسبت به سال‌های گذشته در همین ایام ما با کاهش 30 تا 50 درصدی بارندگی‌ها روبه‌رو هستیم که امیدواریم در ادامه فصل بهار با عنایت الهی بارش‌های مناسب‌تری را نیز در سطح شهرستان شاهد باشیم.