ارائه برنامه‌های سازگاری برای ۱۵ استان/ مسئله بهره‌وری در آب ریل‌گذاری شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفت: ۱۵ استان کشور برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی خود را ارائه کرده‌اند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" روز شنبه در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: ما در جلسات این کارگروه، آب قابل برنامه‌ریزی هر استان را با مشارکت استاندار و دستگاه‌های استانی تعیین کرده و به صورت یک سند به امضای کارگروه که شامل هفت نفر از وزرای دولت است، می‌رسانیم.
وی افزود: این خود می‌تواند مبنایی برای کم کردن تنش‌های اجتماعی باشد، اما کافی نیست.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: راهی جز مسئله بهره‌وری نداریم، مشخص است که در سال‌های آینده بیشتر از این آب نخواهیم داشت.
تقی‌زاده خامسی افزود: بنابراین در منابع محدود هستیم و جمعیت تا ۱۲۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. منابع محدود و جمعیت زیاد، نیازمند تصمیمات آوانگارد است که اگر گرفته نشوند در سال‌های آینده دچار مشکلات بسیار جدی می‌شویم.
وی از معاون اول رئیس جمهوری خواست در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم، مسئله بهره‌وری در آب دست‌کم ریل‌گذاری شود و به این سمت برویم که بویژه در بخش کشاورزی از منابع آب بهره‌وری داشته باشیم.
تقی‌زاده خامسی همچنین افزود: در ۵۱ سال اخیر، نمودار نشان می‌دهد که ما دوره‌های خشکسالی طولانی و دوره‌های ترسالی کوتاه مدت مانند ۱۰ سال اخیر داشتیم که ۱۰ یا ۱۱ سال خشکسالی بوده و دو سال است که ترسالی شروع شده است.
وی ادامه داد: نتیجه خشکسالی‌ها، بی‌آبی و ترسالی‌ها هم همیشه همراه با خسارت سیل بوده است؛ این یکی از محدودیت‌های مدیریت منابع آب است.
تقی‌زاده خامسی گفت: از طرف دیگر، تقریبا حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور در نقاطی زندگی می‌کنند که آب نسبت به جمعیت ساکن کم هست و محدودیت دیگر که در یکی دو سال اخیر خود را نشان می‌دهد مسئله تغییر اقلیم است.
وی گفت: در مسئله تغییر اقلیم، در همین سال جاری در استان‌های کم آب بارندگی بیشتری نسبت به دوره متوسط داشتیم و در برخی جاها مانند هرمزگان حتی ۳۰۰ درصد افزایش و در استان‌های پرآب، بارندگی کمتری داشتیم و این نشان می‌دهد که وارد یک تغییر اقلیم جدی می‌شویم.
وی گفت: منابعی که در اختیار داریم سدها و مخازن سدها، پساب و آب دریاست؛ مخازن سدها در دوران خشکسالی خالی می‌مانند و پر نمی‌شوند، در دوره پرآبی هم همانند سیل سال قبل ظرفیت کمی دارد.
تقی‌زاده خامسی با بیان این که برای تامین آب شرب مردم، انتقال راهکار مهمی است، گفت: حتی در بحث انتقال آب دریا آنقدر قیمت‌ها بالا رفته که اصلا مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: در شهرها و روستاهای ساحلی باید از آب شیرین‌کن استفاده کرده و صنعت مخصوصا صنایع آب‌بر را به مناطق ساحلی بفرستیم و از پساب استفاده کنیم.