اصلاح الگوی کشت راهی مناسب برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی

قبل از ظهر روز دوشنبه بیست و ششم آبان ماه، از سلسله نشست های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، نشست هم¬اندیشی کارشناسان آب و جهاد کشاورزی استان با هدف بررسی برنامه¬های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برگزار شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل در این جلسه گفت: با اجرای پروژه¬های تعادل بخشی توانستیم روند افت سطح آب¬های زیرزمینی را در اردبیل کاهش دهیم و بر خلاف سال¬های گذشته که شاهد افت سطح آب های زیرزمینی در منطقه بودیم، در حال حاضر شاهد آن هستیم که روند افت سطح آب زیرزمینی کنترل شده است.
مهندس پرویز سرحدی تصریح کرد: کشور ما در قسمت خشک و نیمه خشک جهان قرار شده و بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و در حال حاضر تامین آب کشاورزی یکی از چالش های پیش روی مدیریت منابع آب کشور می باشد.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید اقدام به ترویج کشت گلخانه ای و کشت محصولات کم مصرف آب در بین کشاورزان نماید، اظهار داشت: ترویج کشت گلخانه ای در اراضی پایاب چاه ها و در کنار فعالیت کشاورزی در فضای باز ضمن صرفه جویی در مصرف آب و بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان، اشتغال زایی مناسبی را نیز در پی خواهد داشت.
مهندس سرحدی افزود: به دلیل افت منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن در دشت اردبیل برای صدور مجوز حفر چاه جهت فعالیت¬های کشاورزی، محدودیت¬های قانونی وجود دارد و برای مصارف شرب و صنعت در شرایط خاص و با اخذ مجوز از وزارت نیرو امکان تامین آب وجود دارد.
وی عنوان کرد: دشت اردبیل به صورت متوسط سالانه با 14 میلیون متر مکعب کسری مخزن مواجه است و افت سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل بین 23 تا 24 صدم سانتی متر به صورت متوسط سالانه می باشد.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه¬ای اردبیل گفت: با رعایت و پایبندی به مفاد قید شده در پروانه بهره¬برداری از چاه¬ها و استفاده از سیستم¬های نوین آبیاری در کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب می¬توانیم از شرایط مطلوبی در زمینه منابع آبی در منطقه بهره¬مند باشیم.
مهندس سرحدی بیان داشت: براساس قانون توزیع عادلانه آب، شرکت آب منطقه¬ای ملزم به تحویل حجمی آب به کشاورزان می¬باشد و در همین راستا دارندگان چاههای صنعتی و کشاورزی ملزم به نصب کنتور به چاه می باشند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه¬های این سازمان برای ترویج اصلاح الگوی کشت در بین کشاورزان گفت: متاسفانه برنامه¬های کاربردی که بتوان از طریق آن ترویج الگوی کشت را در بین کشاورزان به سرعت انتقال داد، بسیار کم است و باید در این زمینه شاهد اقدامات عملی باشیم.
مهندس شهروز ملاطفی نیا تصریح کرد: باید به آب به عنوان یک ثروت استراتژیک نگاه ویژه¬ای داشته باشیم و لازمه این امر برنامه¬ریزی بلندمدت و توسعه محور در بخش کشاورزی است.
وی همکاری مستمر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت و سرعت بخشیدن به ایجاد سامانه¬های نوین آبیاری را تنها راه نجات آب و مدیریت بهینه مصرف عنوان کرد و افزود: لزوم یکپارچه¬سازی اراضی در مناطق مختلف استان در این راستا ضروری است.
مهندس ملاطفی عنوان کرد: علیرغم اینکه در سطح استان با عدم استقبال کشاورزان برای استقرار سیستم نوین آبیاری را شاهد هستیم، جهاد کشاورزی استان هیچ گونه کمبودی برای تامین منابع مالی اینگونه طرح ها ندارد و ما در همین راستا در سال گذشته بالغ بر 540 میلیارد ریال به کشاورزان وام پرداخت کرده‌ایم.
در پایان این نشست بر ارتباط مستمر و برگزاری جلسات هم اندیشی دو بخش آب و خاک استان برای ترویج برنامه-های مختلف در بخش کشاورزی تاکید شد.