در حاشیه تالاب مهارلو، برنج کاری و صیفی کاری نکنید

به میزبانی شرکت سهامی آب منطقه ای فارس چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرعامل آب منطقه ای فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای فارس ؛ چگونگى تامین حقابه دریاچه مهارلو ، بررسى ابعاد فنى و حقوقى احداث اســتخرهاى عظیم در اراضی کشاورزی اســتان و بررسی مصوبه هیات دولت در خصوص ممنوعیت کشت برنج به جز دو استان شمال کشور، موضوعاتی بودند که در جلسه فوق به آن پرداخته شد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه ای فارس در این جلسه  اظهار نمود: حقابه ،تعریف دارد و نمی توان آب های اطراف دریاچه مهارلو را حقابه تعریف نمود. این آب ها حقابه نیست و در مسیر آبى هم که وارد دریاچه مى شــود هیچگونه تاسیسات و سازه اى نداریم و دریاچه همواره فصلى بوده است.

مهندس حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه باید از کشت صیفى و برنج با این آب در حاشیه تالاب مهارلو جلوگیرى شود، عنوان کرد: هرچقدر که کیفیت پساب و زهکشی عالى باشد اما دلیلى بر کشت صیفى و ... نیســت و مى تواند عامــل انتقال آلودگى باشد.

مدیرعامــل ســازمان آب منطقه اى فــارس در خصوص موضوع احداث اســتخرهاى عظیم در اســتان بیان کرد :  موضوع احداث اســتخرها از شهرســتان جهرم آغاز شــد که در بازدید وزیر نیرو، از استخرها با این حجم بالاى تبخیر آب انتقاد شده بود. این درحالى اســت که خیلى از استخرها با وام احداث شــده است و از طرفى هم گروه هاى اجتماعى و مردم واکنش منفى نســبت به این افزایش استخرها دارند تا جایى که در شهرســتان کازرون مردم به شدت منتقد این احداث ها بودند.

حمیدرضا دهقانى با اشــاره بــه اینکه در زمینه احداث اســتخرها باید برخورد مناسبى بر اجرا یا عدم اجراى اســتخرها صورت پذیرد، تصریح کرد: بعضى از منابع تامین آب استخرها از منابع زیرزمینى و احداث چاه غیر مجاز در باغ ها و انحراف آبهای سطحی و سیلاب ها اســت که منابع آب را تحت تاثیر قرار مى دهد.