کارگروه سازگاری با کم آبی فارس در خصوص کشت برنج در رستم تصمیم گیری می کند

معاونت حفاظت و بهره بردارى شرکت آب منطقه اى فارس اظهار نمود: براساس مصوبه هیات محترم دولت بجز دو استان شمال کشور بقیه استانها نمی توانند در سال جاری از کشت برنج استفاده نمایند . البته بجز مواردی که خشکه کاری می نمایند . این ممنوعیت استان فارس را نیز شامل شده است و ما در راستای پیشگیری از کشت برنج به صورت غرقابی در شهرستانهای استان ، اقدامات لازم را انجام داده ایم.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای فارس؛ کرامت الله کریمی مزیدی در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به موضوع پیشگیری از کشت برنج به صورت غرقابی در شهرستان رستم افزود: «  کمیته پیشگیرى در جلســه اى در اســتاندارى مصوب  نمود که با کشاورزان شهرستان رستم به دلیل نبود واحدهای صنعتی در این شهرستان و اینکه شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی است، مدارا شود . این کمیته همچنین نگرانى کشاورزان محترم این منطقه را از لحاظ سوخت چاه ها و پرکردن چاه هاى غیر مجاز بررسى کرده است. »

کریمى مزیدى گفت: « طرح کشت برنج در 4 هزار و 188هکتار از شهرســتان رستم انجام شده است. درحالى که بیش از 70 درصد مردم این شهرستان، کشاورز و از صنعت محروم هســتند ، با توجه به نزولات جوى مناسب در بیش از 7 هزار هکتار از اراضى خود کشت برنج داشتند ، مقرر شد کارگروه سازگاری با کم آبی استان تصمیمگیری لازم را انجام دهد.»

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس در بخش دیگر صحبــت هایش در خصوص احداث استخرها در استان گفت: تامین آب استخرهای بزرگ باید از چاه یا آب هاى ســطحى باشد که در این حالت منجــر بــه تصــرف در ورودى هــاى رودخانه،کاهش ورودى سدها، اضافه برداشت از چاه و حذف چاه هاى غیرمجــاز و... مــى شــود و از طرفــى اســتخرها بــا عــدم رعایت اصــول فنى و ایمنى کــه دارد مخاطراتی را ایجاد می نماید.»