نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیران ارشد وزارت نیرو در استان خراسان رضوی

نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیران ارشد وزارت نیرو در استان خراسان رضوی با استاندار محترم و معاونت محترم امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در تاریخ 2/9/99 در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیران ارشد وزارت نیرو در استان خراسان رضوی با استاندار محترم و معاونت محترم امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، که به تازگی برگزیده شده و به استان تشریف آورده‌اند، برگزار شد. در این جلسه محمد علایی رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای با آرزوی موفقیت برای استاندار محترم و معاون امور عمرانی استانداری گزارشی از سند سازگاری با کم آبی، همیاران آب، در استان، چگونگی تهیه و تصویب آن و عملکرد شرکت آب منطقه ای در اجرای این سند راهبردی و حیاتی ارائه کرد. علایی افزود" استان خراسان رضوی سرزمین خشک و کم آبی است که بیش از 90 درصد آب مورد نیاز آن از آبخوان های زیرزمینی برداشت می شود. در 50 سال گذشته از آبخوان های زیرزمینی بیش از حجم تغذیه آن ها برداشت شده است. در نتیجه از 37 محدوده مطالعاتی 34 محدوده آن ممنوع و بحرانی است. استان بیشترین حجم کسری مخزن را در کشور داشته است. در 40 سال گذشته بیش از 30 میلیارد متر مکعب از آبخوان های زیرزمینی نابود شده است. در این شرایط توانستیم سند سازگاری با کم آبی استان، همیاران آب، را  با حضور همه شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در مدیریت آب استان و به ویژه تشکل های قانونی کشاورزان، استادان دانشگاه فردوسی و نهادهای مدنی در راستای رسیدن به درک و فهم و زبان مشترکی از مدیریت آب و بر مبنای مدیریت مشارکتی و خرد جمعی تهیه کنیم. در تهیه و تصویب این سند جناب آقای مهندس رزم حسینی، استاندار پیشین، نقش و سهم بسیار پررنگ و مهمی داشتند. در این سند شیوه مدیریت آب استان مشارکتی است. در این راستا ساختاری هم تصویب شده است. دانشگاه فردوسی نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی مسئول را بر عهده دارد. این سند دو گام دارد. نخست کسری مخزن استان، حدود 860 میلیون متر مکعب، تا سال 1405 باید صفر شود و تا سال 1420 باید حجم برداشت آب در استان به 75 درصد حجم آب تجدیدپذیر برسد.   
در شرکت آب منطقه ای باور داریم که مهم ترین کار ما اجرای سند سازگاری با کم آبی است. از اینرو برای اجرای آن برون سپاری تصدی گری های مدیریت آب استان به تشکل های قانونی کشاورزان سپرده می شود. ما باور داریم که کشاورزان کشاورزان توانمند ترین، موفق ترین و پاک ترین مدیران آبند. باید به آن ها میدان بدهیم. آنها در فرایند تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و بهره برداری باید حضور فعال و موثری داشته باشند. با این باور تشکل های قانونی کشاورزان با قبول تصدی گری های مدیریت آب استان در ارجای سند سازگاری نقش و سهم بزرگی دارند. خداوند بزرگ و مهربان را سپاسگزاریم که استان خراسان رضوی در اجرای مدیریت مشارکتی آب، نصب کنتورهای هوشمند، بروز کردن کنتورها، صدور کارت آب، ایجاد مرکز رصد و پایش کنتورها از شرکت آب منطقه ای، تشکیل و فعال کردن باز آب در سال گذشته و مدیریت مصرف آب و کاهش حجم آب برداشتی و حجم کسری مخزن آبخوان های زیرزمینی و کم شدن شیب کاهش سطح آب زیرزمینی در محدوده های مطالعاتی دست آوردهای بسیار ارزنده و بی نظیری داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای از استاندار محترم درخواست کرد که جلسات سازگاری با کم آبی شهرستان ها و استان پیوسته و منظم برگزار شود تا بتوانیم سند سازگاری با کم آبی را و پیوست های اجتماعی آن را بدقت و پیوسته اجرا کنیم. او سپس گزارسی از دست آوردهای بزرگ سند و گزارشی از طرح های عمرانی در دست اجرا نیز ارائه کرد.
جناب آقای مهندس معتمدیان در پایان با تشکر از مدیران صنعت آب و برق استان موافقت کردند که جلسات سازگاری با کم آبی شهرستان ها به ریاست فرمانداران و استان به ریاست استاندار برابر جدول تنظیم شده برگزار شود.