مجازات‌های جایگزین جریمه و حبس؛ سیاستی مطلوب در کاهش جمعیت کیفری

مجازات‌های جایگزین جریمه و حبس که در سال‌های اخیر در شرکت آب منطقه ای کردستان اجرا گردیده نقش موثری در استفاده بهینه از توان و ظرفیت محکومین برای خدمات‌رسانی به جامعه داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مدیر عامل این شرکت از اجرای برنامه های فرهنگی جایگزین حبس خبر داد و گفت: این شرکت از سال 1397 موازی با انجام اقدامات فنی و اجرایی، استفاده از ابزارهای فرهنگی و آگاهی بخشی را در مجموعه پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی، قرار داده و پروژه ای با همین عنوان تعریف نموده است که بسیار جامع و کامل طوایف و لایه های مختلف اجتماع را تحت تاثیر آموزش های فرهنگی لازم و مرتبط قرار خواهد داد.

مهندس کامران خرم در ادامه گفت: اجرای فعالیتهای فرهنگی جایگزین، نیازمند حمایت و همکاری مجموعه قضایی کشور است که اگر نباشد قطعاً پیشبرد اهداف طرح احیاء خاصه در بخش اقدامات حفاظتی و صیانتی با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان به برگزاری جلسات مکرر در سال های اخیر با مجموعه قضایی کردستان با موضوعات صیانت و حفاظت از منابع آب اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه اجرای این طرح در استان موفق و  مؤثر بوده و اخیراً در استان کردستان تعداد این احکام روبه رشد و جرایم پیش بینی شده نیز در قالب انجام مجموعه اقدامات فرهنگی از جمله؛ نصب بنرهای اطلاع رسانی و... در معرض دید  عموم می باشد که ضمن جبران بخشی از هزینه های طرح تعادل بخشی در انجام پروژه های تکلیفی، منجر به ارتقاء سطح آگاهی‌های حقوقی مردم در رابطه با مسائل و مشکلات آب استان گردیده است.

مهندس خرم با اشاره به اینکه انجام خدمات اجتماعی بجای مجازات حبس به محکوم حس مفید بودن می دهد، افزود: یکی دیگر از کارکردهای مهم مجازات‌های جایگزین حبس، ایجاد جو مطلوب و خوش‌بینی جامعه نسبت به دستگاه های اجرایی و قضایی است. علاوه بر این، بسیاری از محکومان به مجازات‌های جایگزین حبس، اصلاح شده و حتی پس از اجرای حکم، علاقه‌مند به ادامه کار و ارائه خدمات شده‌اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در ادامه گفت: اگر بتوان به جای فرآیند کیفری "حبس" از فرآیند غیرکیفری "انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی" استفاده نمود از تبعات ناشی از حبس همچون، بیکاری، سرخوردگی اجتماعی، اثرگذاری نامطلوب بر خانواده محکوم و ... جلوگیری می شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد تا با ارائه ایده ها و طرح های مختلف در زمینه مجازات‌های جایگزین اقدامات گسترده تری در سایر استان ها نیز صورت پذیرد. برگزار گردید.