بررسی نشت شبکه توزیع با استفاده از اندازه گیری حداقل جریان شبانه

نشت از شبکه های آبرسانی می تواند در تمامی مراحل استحصال، انتقال ،ذخیره وتوزیع صورت پذیرد که با توجه به سرمایه گذاریهای صورت گرفته جهت تامین و توزیع آب و افزایش چندین برابری هزینه های استحصال آبهای زیر زمینی و یا مهار و تصفیه آبهای سطحی می تواند خسارات زیادی را  بوجود آورد.

مهمترین فاکتور تعیین کننده ی میزان وضعیت نشت در یک DMA،شرایط ساختاری وفیزیکی تاسیسات  و شبکه توزیع بوده که  بستگی به عمر،جنس و کیفیت لوله ها،شرایط خاک،بار سطحی ونحوه اتصال آنها دارد. دومین عامل موثربرمدیریت نشت و فشارحاکم بر شبکه میباشد. یکی از اقدامات اساسی برای مدیریت نشت داشتن اطلاعات دقیق ومستمری از میزان جریان ورودی به شبکه،وضعیت جریان در ساعات حداقل مصرف می باشد. با توجه به استراتژیک بودن آب این مایع  حیات جلوگیری از هدر رفتن آن بسیار مهم میباشد. در این تحقیق بااندازه گیری حداقل جریان شبانه(MNF) بصورت ساعتی و روزانه ونصب فشار سنج های هوشمند، به تعیین نرخ نشت درشبکه پرداخته وموضوع کاهش نشت  مورد بررسی واقع  شده است.

 

اجزای اصلی طرح:

  • شبکه توزیع
  • دستگاههای اندازه گیری جریان و فشار
  • پهنه بندی شبکه به منظور کنترل نشت و مدیریت فشار

 

خروجی های کلیدی:

  1. رابطه فشار و نشت با دامنه تغییرات از 1.093-1.089 برای توان N بدست آمده است که رابطه فشار و نشت به صورت  تعیین میگردد .
  2. در این تحقیق میزان فشار در 644 ساعت و در 6 نقطه از شهر اندازه گیری و اعمال گردیده که نتایج را قابل اعتمادتر می نماید .
  3. با توجه به نرخ نشت بدست آمده (1.091) رابطه فشار و نشت در شبکه های توزیع را تقریبا می توان با هم متناسب دانست .
  4. با توجه به اینکه مقدار MNF ، شامل پارامترهای متعددی است که تعیین آنها باعث بروز خطا در نتایج خواهد شد (مثلا مصارف کولرهای آبی که دبی مصرفی آنها زیر دبی استارت کنتور است و دستگاههای اندازه گیری قادر به ثبت آنها نیستند و باید به استناد تحقیقات صورت گرفته یا قضاوت مهندسی عمل نمائیم ) نتیجه میگیریم که اندازه گیری حداقل جریان در فصول سرد سال که مصرف کمتر ،فشار بیشتر و نشت بیشتر را داریم از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است .
  5. هر چه DMA  کوچک تر انتخاب شود داده ها معنی دارتر شده و امکان ارزیابی و نظارت دائمی بر نشت و تلفات شبکه فراهم میگردد.
  6. سطح نشت از 29.2 متر مکعب در ساعت  به حدودا 7 متر مکعب در ساعت کاهش یافته است . و این نتیجه مشهود انتخاب صحیح یک DMA و اندازه گیری مداوم جریان شبانه و تحلیل نتایج حاصله از آنها همراه با مدیریت نشت و توجه به فشار می باشد .

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 450

بازه زمانی اجرای طرح: 1387 شروع و 3/9/92 پایان

 

 

کارفرما:شرکت آبفا استان ایلام

آدرس تارنما: Info@abfa-ilam.ir

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب): 152892

 

 

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

*

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

 

کاهش آلودگی آب

 

افزایش بهره وری

*

 

 

نام استان:ایلام

محل اجرای طرح:  شهر پهله

 

گروه: شرب شهری

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 340