رفع بو، رنگ و طعم در شبکه های توزیع

در اثر وقوع زلزله های متعدد در شهرستان تازه آباد مشکل کیفی خاصی جز افزایش اندکی در کدورت منبع تامین اصلی آب شهر ایجاد نشد.

اما پس از وقوع پس لرزه های بعدی (دو ماه پس از وقوع زلزله اصلی) تنها منبع تامین آب این شهر دچار بو و طعم شدیدی شد. با بروز مشکل طعم و بو در منبع تامین اصلی شهر تازه آباد پس از انجام آزمایشات مختلف مشخص گردید که عامل ایجاد بو در منبع تامین ترکیبات گوگردی می باشد. لذا جهت رفع بو و طعم ابتدا محل کلرزنی را در مخزن ذخیره که در فاصله 25 کیلومتری منبع تامین می باشد جابجا کرده و کلرزن را در چشمه میرهومر (منبع تامین آب شهر) مستقر نموده و کلر با دوز حدود ppm 3 تزریق گردید. به موازات آن در مخزن m3 2000 جمع آوری شهر نیز 4 دستگاه پمپ کف کش جهت ایجاد اختلاط و هوادهی و دو دستگاه دمنده هوا جهت تبادل هوای داخل و خارج مخزن نصب گردید. لذا با انجام عملیات اختلاط و هوادهی نسبت به خروج ترکیبات گوگردی اقدام گردید. تحت این شرایط آب با کیفیت استاندارد به شبکه توزیع وارد گردید.

 

اجزای اصلی طرح:

  1. حذف بو در آب شرب شبکه توزیع(نتایح آزمایشات انجام شده نشان از خروج ترکیبات گوگردی در مخزن مذکور بوده و همچنین پس از انجام عملیات فوق آب فاقد هرگونه بو و طعم بود.)
  2. استفاده از 4 دستگاه کف کش جهت ایجاد اختلاط و هوادهی با حداقل هزینه ممکن جهت حذف طعم و بو
  3. استفاده از 2 دستگاه دمنده جهت حذف طعم و بو
  4. جابجایی محل کلرزن و استفاده از سوپر کلراسیون( جهت افزایش زمان ماند کلر بجای مخزن ذخیره کلر زنی در منبع تامین صورت گرفت که با خط انتقالی به طول 25 کیلومتر به مخزن ذخیره منتهی می گردید)

 

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

 

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

 

کاهش آلودگی آب

*

افزایش بهره وری

*

 

 

نام استان: کرمانشاه

محل اجرای طرح: شهر تازه آباد

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب): 6.200.000

 

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 40

بازه زمانی اجرای طرح: 96-97

 

 

کارفرما:شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه

www.abfaksh.ir

 

نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم: رضا داودی

موقعیت شغلی: معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه

تاریخ:      18/03/1398

 

گروه: شرب شهری

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 650