تجربه طراحی ساخت و تولید انبوه کیسه مدرج جهت ممیزی میزان مصرف انواع شیرآلات با توجه به قانون نظام مهندسی و استاندارد کاهنده ها

در این طرح و تجربه با تولید و پخش در سطح وسیعی از این کیسه های مدرج و در اختیار قرار دادن اقشار مختلف در واقع سواد آبی و نحوه ی میزان مصرف شیرآلات خانگی آموزش داده می شود و با شرکت در همایش ها و نمایشگاه های مختلف و ترویج استفاده از این لوازم به اقشار مختلف از جمله دانش آموزان ، دانشجویان و همچنین مسئولین دولتی و چندین وزیر و معاونت های ریاست جمهوری در واقع اطلاعات و اهمیت استفاده از این ابزار و استفاده از کاهنده های مصرف در ذهن آنها نقش پیدا می کند . توسعه اندازه گیری منابع و مصارف آب در همه سطوح از کلان تا خرد ، از آب کشاورزی تا شرب و صنعت ، ضروری است. سنجش منابع و مصارف آب در هر کدام از این سطوح ابزارهای خاص خود را دارد . 

مراحل اجرا و فرآیندها و روش اجرا :

این کیسه و نایلون مدرج یک وسیله اندازه گیری ساده مصرف آب شرب و بهداشت در منازل است . نایلون مدرج همان گونه که زیر نام آن نوشته شده (جهت اندازه گیری میزان خروجی مصرف شیرآلات بهداشتی ساختمان) است . این نایلون را به مدت ده ثانیه زیر شیر آب گرفته و سپس شیر را می بندید . اعدادی که روی آن نوشته شده نشان می دهد که در یک دقیقه از شیر چقدر آب خارج می شود . این نایلون قادر است تا خروجی 18 لیتر بر دقیقه را اندازه بگیرد . روی نایلون اطلاعات دیگری هم هست و برای مثال نشان داده شه که طبق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان میزان خروجی آب از هر شیر ساختمان چقدر باید باشد :

  • شیر روشویی خصوصی 6 لیتر بر دقیقه
  • شیر روشویی عمومی 2 لیتر بر دقیقه
  •  شیر روشویی اتومات 6 لیتر بر دقیقه
  • سردوش حمام 8 لیتر بر دقیقه
  •  شیر ظرفشویی 8 لیتر بر دقیقه
  • شیلنگ توالت 6 لیتر بر دقیقه

البته ابزارهای کاهنده ای هستند که می توانند بسته به سلیقه مصرف کننده میزان آب خروجی را از این حد هم کمتر کنند . به کمک این ابزار می توانیم مقدار مصرف آب شیرهای منازل خود را اندازه بگیریم ، در حالت های مختلف اندازه گیری را تکرار کنیم و بسنجیم که در صورت استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف ظرفیت چقدر کاهش مصرف داریم . کاش این نایلون مدرج به صورت گسترده در فروشگاه ها در دسترس باشد و ما بتوانیم کمتر از نیم ساعت زمان خود را به اندازه گیری میزان مصرف آب در منازل مان اختصاص دهیم . اگر این نایلون ها در فروشگاه ها در دسترس باشد ، می توانیم به دوستان مان ، همسایگان مان ، خانواده مان و ... این نایلون ها را هدیه بدهیم و از آن ها بخواهیم با اندازه گیری به تصویری از میزان مصرف آب خودشان دست پیدا کنند .

اندازه گیری آغاز راه بهتر مصرف کردن ، پایدار تر زیستن و کمک به ایران است . مام وطن در تب کم آبی می سوزد ، و هر قطره آب که بیشتر مصرف می کنیم بر عطش و تب او می افزاییم . تصور کنیم این نایلون ها تب سنج هایی هستند که به ما امکان می دهند بدانیم ما چقدر در تب و عطش کم آبی مام وطن سهیم هستیم .

 

تجارب جهانی مرتبط

در کشورهای بریتانیا ، آلمان ، امارات متحده عربی ، اوکراین نمونه های مشابه ای انجام شده است .

  تاریخ ثبت : 24 شهریور 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 219