مدیریت و کاهش مصرف آب در شرکت پودر شیر مشهد

در این گزارش مجموعه اقدامات مدیریتی، نوآوری ها و استاندارد سازی های صورت گرفته در شرکت پودر شیر مشهد جهت کاهش مصرف آب بیان می شوند. مجموعه این اقدامات از سال 1394 تاکنون باعث کاهش مصرف آب به میزان 40% به ازای هرتن پودر شیر تولید شده است به طوریکه با وجود افزایش ظرفیت تولید شرکت نیاز به مصرف آب همچنان ثابت نگه داشته شده است. این اقدامات شامل تشکیل کمیته آب، برگزاری کمپین کاهش مصرف آب، استاندارد سازی و مدیریت مصرف آب و اجرای برخی تغییرات نوآورانه در قسمت های مختلف کارخانه جهت کاهش مصرف آب می باشند.

محل اجرای طرح:

مشهد ، شهرک صنعتی توس ، فاز 1 – بلوار صنعت، شرکت پودر شیر مشهد

 

1. مجموعه اقدامات جهت مدیریت و کاهش مصرف آب در شرکت پودر شیر مشهد:

اقدامات شرکت پودر شیر مشهد جهت مدیریت و کاهش مصرف آب به سه بخش کلی مدیریتی، اقدامات نوآورانه، استاندارد سازی تقسیم می گردد که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

 

1-1- اقدامات مدیریتی جهت مدیریت و کاهش مصرف آب:

شرکت پودر شیر مشهد از سال 94 به دستور مدیریت ارشد سازمان و با توجه به بحران کمبود آب در کشور عزیزمان ایران کمیته ای از مدیران قسمت های مختلف شرکت در جهت مدیریت و کاهش مصرف آب راه‌اندازی کرد. این کمیته به بررسی راه های کاهش مصرف آب پرداخته و آنها را بر اساس میزان اثر بخشی و مدت زمان انجام کار اولویت بندی می کند. از اولین اقدامات این کمیته می توان به راه اندازی صندوق پیشنهادات جهت دریافت ایده های کاهش مصرف آب از افراد مختلف شرکت می باشد. پیشنهادات دریافت شده بررسی شده و جهت امکان سنجی انجام به مدیران قسمت های مورد نظر ارائه می‌شوند.

از دیگر اقدامات کمیته، مشخص نمودن شاخص هایی برای کنترل مصرف آب و اطلاع رسانی این شاخص‌ها در بردهای اطلاع رسانی می باشد. استفاده از کانال های مختلف اطلاع رسانی داخلی شرکت جهت افزایش سطح آگاهی اهمیت آب و حساسیت به مقوله مصرف آب برای فراهم کردن بستر فرهنگی مناسب صرفه جویی و کاهش مصرف آب. برخی از این کانال ها عبارت است از ایجاد یک بخش اختصاصی در ماهنامه داخلی شرکت، استفاده از تلویزیون دیواری در محل کانتین شرکت، مسابقات مرتبط با آب، برگزاری کمپین صرفه جویی آب، آموزش و ارائه ماژول صرفه جویی آب،  کنترل و ارائه آمار مصرف روزانه آب در جلسات روزانه کارخانه بوده است.

 

- اطلاع رسانی توسط مجله داخلی شرکت در مورد محیط زیست و کاهش مصرف آب

 

برگزاری کمپین های مختلف کاهش مصرف آب در مناسبت های مختلف:

 

کمپین خانواده سبز جهت ارتقا فرهنگ خانواده ها  که در آن فعالیت هایی جهت مدیریت مصرف بهینه آب در یک کمپین برای خانواده ها انجام گرفت.

کمپین مصرف آب در به مناسبت روز ملی  آب  (13 اسفند )

 

 

 

تهیه پوسترهای آموزشی در مورد روش های کاهش مصرف آب:

 

واحدبرتر در همایش آب -  بازچرخانی آب

 

ایجاد سیستم تشویق همکاران از طریق هدف گذاری مصرف آب و تعیین پاداش عملکرد جهت همکاران در صورت دستیابی  به اهداف تعیین شده.

 

برگزاری ورک شاپ های کاهش مصرف آب و ریسک سنجی آب در جهت بهبود و کاهش مصرف اب

توسط تیم مرکزی شرکت دنون فرانسه

 

تهیه نقشه راه برای محیط زیست – آب

1-3- اقدامات نوآورانه جهت مدیریت و کاهش مصرف آب:

انجام بنچ مارکتینگ  با کارخانه های مشابه شیر خشک  نوزاد دنون بصورت بخش به بخش جهت تشخیص فضاها و فرصت های بهبود و مطالعه اقدامات نوآورانه شرکت های مشابه، (Good Practice) و بومی سازی و بکارگیری آن اقدامات جهت بهبود و کاهش مصرف.

 

تهیه نقشه مصارف آب در قسمت های مختلف کارخانه : نصب کنتور جهت مانیتورینگ مصارف.

 

نصب کنتورهای آب داخلی جهت اندازه گیری مصرف کننده های مختلف  داخلی، تعیین شاخص مصرف بهینه جهت مقایسه، کنترل دوره ای و طرح اقدامات تدریجی بهبود و کاهش مصرف آب.

جمع آوری و استفاده از آبهای درین RO و هموژنایزر جهت آبیاری فضای سبز محوطه

استفاده از سیکل های بسته آب در تولید و باز چرخانی آب استفاده شده با انجام اصلاحات ساده نظیر کاهش دما در برج های خنک کننده و تجهیز دمین ( کانی زدایی )

استفاده حداکثری از آب همراه شیر و آب پنیر دریافتی، استفاده از آب های تقطیر تولیدی در سیستم در محل های قابل استفاده و بخصوص در دیگ های بخار و  سایر محل های قابل مصرف.و کاهش و کنترل  مصرف آب دستگاه RO

 

 

جمع آوری و بازچرخاندن بخش انتهایی (آب کشی) مرحله شستشوی دستگاهها برای مرحله ابتدایی شستشو با بکارگیری دسگاه کنداکتومتر جهت کنترل کیفیت لازم آب.

 

استفاده از روش تکنولوژی پینچ PINCH جهت کاهش مصرف آب که در طی آن مصرف کننده های داخلی آب و تولیدکننده های داخلی پس آب از نظر میزان و کیفیت آب مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص گردد چه پس ابی و با چه اصلاحی قابل استفاده مجدد در سیستم و در چه محلی خواهد بود.

 

نصب سیستم هوشمند مصرف آب :

بکارگیری از تکنولوژی و تجهیزات کم مصرف مانند چشم الکترونیک کردن سینک های دستشویی در قسمت‌های مختلف کارخانه  در جهت کاهش مصرف آب 

 

ب ) نصب سنسور کنترل سطح آب چاه

استفاده از سیستم پیش تصفیه آب فاضلاب جهت کاهش بار آلودگی وارد شده به سیستم جمع آوری فاضلاب شهرک صنعتی توس

 

اقدامات استاندارد سازی جهت مدیریت و کاهش مصرف آب:

استقرار استاندارد مدیریت محیط زیست ایزو 14001 در کارخانه صورت گرفته است.

 

ایجاد اهداف آب برای جلسات شیفتی واحد های مختلف – نمونه واحد تاسیسات

 

تدوین برنامه PM  و بازرسی دوره ای شبکه آب، اتصالات و شیر الات  جهت حذف نشتی ها و بهبود شبکه توزیع و کاهش مصرف با استفاده از ابزارهای ساده کاهش مصرف اب در محل های مصرف، سرویس های بهداشتی و .....

 

نتیجه گیری -

مجموعه این اقدامات از سال 1394 تا کنون باعث کاهش مصرف آب به میزان 30% به ازای هرتن پودر شیر تولید شده است به طوریکه با وجود افزایش ظرفیت تولید شرکت نیاز به مصرف آب همچنان ثابت نگه داشته شده است.

 

توصیه ها :

با توجه به عملکرد بسیار خوب شرکت پودر شیر مشهد ، به سایر واحد ها توصیه می گردد ابتدا تعهد مدیریت را مبنای اولیه کار برای کاهش مصارف آب در نظر بگیرند . ایجاد سیستم برای کنترل آب به تنهایی عاملی برای کاهش مصارف نخواهد بود بلکه ایجاد فرهنگ مدیریت مصارف اب مسئولیت کلیه کارخانجات در واحد های صنعتی می باشد. سایر موارد :

  1. تغییر گونه های گیاهی داخل فضای سبز کارخانه به گونه های کم آب  با همکاری مشاور کنترل آفات و کشاورزی شرکت
  2. عدم استفاده از آب خام ( تصفیه شده ) در آبیاری فضای سبز و جایگزین کردن آن با  آب های فرایند های تولیدی قابل استفاده در آبیاری فضای سبز کارخانه
  3. کلیه مبالغ قبض ها در اسرع وقت پرداخت گردیده است و این شرکت دارای انشعاب آب غیر مجاز نمی باشد
  4.  مانیتورینگ هفتگی  میزان مصرف آب  حداکثر مجاز ،  بر اساس قرارداد انشعابی در شرکت انجام میگیرد
  5. اجرای برنامه مدیریتی مصرف آب در زمان های اوج مصرف ( تابستان ) در این شرکت انجام میگیرد . میزان مصارف بر اساس برنامه تولیدی جهت کنترل به تیم های تاسیسات و تولید جهت برنامه ریزی ارسال می گردد و این دو واحد به صورت روزانه مصرف آب را کنترل می کنند . 

 

 

گروه: صنایع

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 1102