بهینه سازی مصرف آب و مدیریت فاضلاب صنعتی در شرکت فرآورده های لبنی رامک

تا دو سال گذشته میزان شیر خام دریافتی 250 تن در روز و میزان آب مصرفی حدود 2000 مترمکعب در روز بوده است یعنی به نسبت یک هشتم.

اما در حال حاضر میزان شیر دریافتی 380 تن در روز و میزان آب مصرفی حدود 1700 متر مکعب در روز می باشد یعنی نسبت 1 به چهار و نیم. با این وجود تلاش خواهد شد که با بهینه سازی مصرف، بازیافت آب های تمیز و استفاده مجدد آنها و جلوگیری از ریخت و پاش های بیجا این نسبت را به رقم پائین تر از 1 به 4 برسانیم.

 

اجزای اصلی طرح:

  • بازیافت آب های کندانس در واحد پنیر سازی (UF) و دیگر واحدهای مرتبط با مصرف بخار آب و استفاده این آب ها در مکان های مناسب. لازم به یادآوری است که آب های کندانس از نظر کیفی تقریباً مشابه آب مقطر می باشد.
  • جلوگیری از دورریز نابجای آب های خنک کننده با ایجاد شبکه های چرخشی (سرکولاسیون) بیشتر بین بدنه هایی که نیاز به خنک کردن دارند و برج های خنک کننده.
  • استفاده از شیرهای تحت فشار بالا جهت شستشو بخصوص برای شستن تانکرهای حامل شیر. در این نوع شیرها میزان هوای تحت فشار در آب سبب می شود که برغم خارج شدن آب با سرعت بسیار بالا، دبی آب مصرفی به نسبت کم باشد.
  • صلاح عملیات شستشوی کامل (CIP) در سیستم CLP سود و اسید مصرفی در مدار چرخشی قرار دارند و کلیه مراحل اول و آخر شستشو با آب بصورت اتوماتیک کنترل می گردد. این امر سبب می گردد که دورریز آب مصرفی و همین طور سود و اسید به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

خروجی های کلیدی:

قابل ذکراست که کلیه اقدامات بهینه سازی در خطوط گوناگون تولید کارخانجات سبب بهینه سازی کیفی و کمی فاضلاب صنعتی کارخانجات و به تبع آن کاهش بار ورودی به تصفیه خانه فاضلاب  شده است.

 

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

کاهش مصرف آب آبی

کاهش آلودگی آب

 

افزایش بهره وری

 

 

 

نام استان:فارس

محل اجرای طرح: شیراز

 

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب):

90000

 

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال):

30000

بازه زمانی اجرای طرح:

12ماه

 

 

کارفرما:شرکت فرآورده های لبنی رامک

آدرس تارنما:

مشاور: آقای یحیی کریمی

آدرس تارنما:

پیمانکار: رامک

آدرس تارنما:

 

 

نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم:

محمد حسینی

موقعیت شغلی: کارمند

تاریخ:      12/03/98

گروه: صنایع

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 368