استفاده از دستگاه تیکنر در صرفه جویی آب

فرآیند بازیافت آب صنعتی موجود در پساب معادن و استفاده مجدد از آن همواره یکی از مهمترین نیازمندی های معادن کشورمان بوده است لذا با توجه به کمبود آب های زیر سطحی و هزینه های سرسام آور استحصال آب و نیز آلایندگی پساب صنعتی حاصل از شستشوی محصولات تولیدی معادن استفاده از تیکنر امری اجتناب ناپذیر است.

شرح تجربه :

تیکنر به منظور بازیافت آب به خصوص در معادن شن و ماسه که برای تولید و شستشوی محصولات خود نیاز به آب فراوانی دارند باعث کاهش چشمگیر هزینه های تهیه آب و همچنین عدم نیاز به استخرهای متعدد ته نشینی پساب می گردد. تیکنر با قرارگیری در انتهای مسیر تولید باعث بازگشت بیش از 95 درصد آب مصرفی به چرخه تولید گشته و مشکلات زیست محیطی دفع پساب حاصل از شستشوی محصولات را نیز از بین می برد.  همچنین با استفاده از سیکلون که قبل از تیکنر نصب می گردد می توان بیش از 90 درصد ماسه بادی موجود در گل آب خروجی از ماسه شوی ها را بازیافت نمود که منبع درآمدی مازاد برای معادن می گردد. آب خروجی از ماسه شوی ها و دستگاه های Evo Wash  و Dewatering  مستقر در خط تولید زرین شن پس از پمپاژ به درون سیکلون وارد تیکنر می شود. این سیستم دارای مخزن ته نشینی و پونیت تمام اتوماتیک آماده سازی پلیمر و پمپ انتقال گل می باشد . جهت جمع آوری گل در تیکنر از پاروهای چرخشی که توسط گیربکس به چرخش در می آید استفاده می شود.

 

تبیین مسائل و چالش های پروژه :

ماده مورده استفاده در تیکنر پلی اکریل آمید می باشد که این ماده وارداتی می باشد. در حال حاضر با توجه به تحریم ها و  بالا رفتن سرسام آور قیمت دلار، هزینه واردات این ماده بسیار گزاف می باشد در نتیجه هزینه فرآوری و تصفیه آب نیز بسیار بالا رفته است و تأمین ماده مورد نیاز برای کارخانه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 

مراحل اجرا:

تیکنر شامل یک محفظه ی استوانه ای شکل است که پساب با استفاده از لوله های انتقال پساب به مرکز آن وارد می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد اغتشاش در جریان آب تمیز تا حد امکان، محل ورود پساب تا سطح 1 متر فاصله دارد. در این نوع تیکنرها در داخل محفظه ای محلولی حاوی فلوکولانت و آب تهیه شده و به بار ورودی اضافه می گردد تا عمل ته نشینی با سرعت بیشتری صورت بگیرد. استفاده ی مناسب و اثربخش از فلوکولانت موجب افزایش کارایی تیکنر می شود. آب تصفیه شده از محیط جانبی استوانه به شکل سرریز خارج شده و ذرات جامد نیز در ته استوانه ته نشین می شوند تا در نهایت از انتهای استوانه خارج شوند. در داخل استوانه بازوهایی وجود دارند که به صورت شعاعی حرکت می کنند. از هریک از این بازوها مجموعه صفحاتی (تیغه هایی) آویزان است تا هدایت فاز جامد (گِل) به مرکز محفظه راحت تر صورت بگیرد همچنین این مجموعه صفحات علاوه بر هدایت جریان ته ریز تیکنر؛ به فشرده شدن فاز جامد ته نشین شده نیز کمک می کنند. ذرات جامد در این نوع تیکنرها به صورت مستمر به سمت پایین و ته ریز تیکنر هدایت می شوند تا نهایتا از تیکنر خارج شده و به سمت دپوی باطله پمپاژ شوند

 

زمان و موقعیت جغرافیائی:

در حال حاضر این دستگاه در کارخانه زرین شن نصب و درحال کار می باشد. کارخانه زرین شن با نصب و راه اندازی دستگاه تیکنر سعی برآن نموده است در مصرف آب با توجه به موقعیت جغرافیائی منطقه که جزء مناطق گرمسیری و خشک به حساب می آید و میزان آب در این مناطق بسیار کم می باشد صرفه جوئی نموده و همچنین از پساب خروجی ماسه شورها و دستگاه های شستشوی مصالح نهایت استفاده را برده و موفق به تولید ماسه بسیار نرم (ماسه بادی) از خروجی دستگاه تیکنر گردد.

 

نتیجه گیری و جمع بندی :

مشخصات و مزایای استفاده از تیکنر جهت تصفیه پساب مصرفی در معادن شن و ماسه :

  1. صرفه جوی در مصرف آب به میزان 90 درصد
  2. توانائی تصفیه آب با ظرفیت 600 متر مکعب در ساعت
  3. سیستم عیب یابی خودکار
  4. تخلیه اتوماتیک گل و لای از قسمت پائین دستگاه
  5. سیستم تزریق فلوکولانت به صورت اتوماتیک
  6. کاهش هزینه نگهداری و سرویس چاه های عمیق
  7. دارای سیستمPLC  و سیستم کنترل اتوماتیک
  8. نصب و راه اندازی سریع و منطبق با شرایط محیط
  9. سیستم هدایت جریان سیال در مخزن دستگاه
  10. افزایش تولید ماسه بادی و جلوگیری از هدر رفتن آن
  11. صرفه جوئی در میزان مصرف برق پمپ چاه های عمیق
  12. تأمین آب کافی جهت تولید بهینه و محصول باکیفیت تر
  13. مساحت زمین مصرفی بسیار محدود به جای سد های باطله و یا مخازن تبخیر پساب
  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 797