بازچرخانی آب محصول کارخانه فرآوری مس قلعه زری

معدن مس قلعه زری، در فاصله 180کیلومتری جنوب بیرجند و بزرگترین معدن مس رگه ای ایران با ذخایر قابل توجه مس می باشد، آب مصرفی کارخانه فلوتاسیون سالانه 0.22 میلیون مترمکعب می باشد به عبارت دیگر به ازای هر تن سنگ، حدود 1.5 متر مکعب آب وارد چرخه کارخانه می شود، استفاده مجدد آب به لحاظ کمبود درین منطقه مهم است.

در فرآیند بازچرخانی آب محصول خروجی از سلول های کلینر به تیکنری با ظرفیت 700 مترمکعب وارد شده و از آنجایی که کانیهای با ارزش مس، سرب و ... با وزن مخصوص بالاتر از یک به محض ورود به دستگاه شروع به ته نشینی می کنند و پالپ موجود در محصول ورودی شروع به سرریز می کند، آب از پالپ جدا شده و جهت استفاده مجدد به مخازن آب کارخانه منتقل می گردد که حدود 50 درصد آب ورودی به کارخانه می باشد. مابقی آب ورودی به تیکنر همراه مقداری کانی با ارزش وارد دستگاه فیلتر شده و با مکانیزم مکش آب موجود در این پالپ از روزنه های فیلتر عبور کرده و به تانک هدایت می شود و از آنجا به همراه آب سرریز تیکنر به تانک های مخازن آب کارخانه منتقل می شود.این آب حدود 5 درصد میزان آب مصرفی کارخانه می باشد یعنی جمعا در کارخانه فلوتاسیون  55 درصد آب مصرفی به حجم 0.12 میلیون متر مکعب بازچرخانی می شود. از سوی دیگر طی عملیات حفاری مقداری آب در نتیجه حفاری ایجاد می شود که این آب با ایجاد سیستم لوله کشی به میزان 0.06 میلیون متر مکعب به سمت مخازن جمع آوری آب کارخانه فلوتاسیون هدایت شده و از برداشت از منابع اصلی آب کاسته می شود و ازکل آبی مورد نیاز کارخانه، این شرکت میزان 0.04 میلیون متر مکعب را از منابع آبی بهره برداری نموده و 0.18 میلیون متر مکعب را از طرق دیگر تامین می نماید. 

اجزای اصلی طرح:

  • طراحی پمپ خلا، جانمایی و ساخت این پمپ توسط متخصصان کارخانه فلوتاسیون انجام شده است.
  • از چاه های شماره 3، 5، 6، 7، 8، 9، 10 و چاه اصلی لوله کشی به تانکرهای ذخیره آب کارخانه فلوتاسیون انجام گرفته است تا ازین آب در فرآیند کارخانه استفاده شود.

 

خروجی های کلیدی:

  • کاهش آلودگی های زیست محیطی
  • افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مواد مصرفی

 

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

 

کاهش آلودگی آب

افزایش بهره وری

کاهش تلفات آب

 

 

 

نام استان: خراسان جنوبی

محل اجرای طرح: شهرستان خوسف

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب): 180000

 

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 1000

بازه زمانی اجرای طرح: اجرا 1354-1390

تکمیل 1390-1397

 

 

کارفرما: شرکت میناکان  Minakan.com

مشاور: مهندس علی اصغر محمدزاده

Ali_asghar_mohammadzadeh@yahoo.com

 

نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم:

علی اصغر محمدزاده، مدیر کارخانه فلوتاسیون معدن مس قلعه زری،   8/3/98

گروه: صنایع

  تاریخ ثبت : 5 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 471