جلب مشارکت آموزش وپرورش درتوسعه فرهنگ مصرف بهینه آب

دراواخر اسفندماه سال 1396در استان اصفهان شرایط ویژه آبی اعلام شد.اگر چه205شهر کشور در آن زمان دروضعیت تنش آبی بسر می بردند(تنش آبی : درشرایطی است که حجم منابع آبی با میزان مصرف مساوی باشد)اما شرایط استان اصفهان نگران کننده تر از آن بود.سدزاینده رود به عنوان بزرگترین مبنع آبی استان ، فقط 132میلیون مترمکعت معادل 8درصد حجم کل سد آب ذخیره داشا که بخشی از آن هم بدلیل رسوبات دریاچه ،قابل برداشت نبود واین به معنای نزدیک شدن به روز صفر آب آشامیدنی برای بیش از 4میلیون شهروند در56شهر آب طرح بود.

یکی از راهکارهای فرهنگی پیشنهادی ،درک شرایط برای مصرف کنندگان بودوآموزش وپرورش به عنوان متولی امر فرهنگ جامعه یکی از مطرح ترین گزینه ها ، برای ترویج مصرف بهینه در خانواده ها ودر نتیجه در سطح جامعه مصرفی بود. پس از بحث وبررسی های اولیه، تفاهم نامه فیمابین درتاریخ  / /درحضوراستاندارمحترم وقت به امضای مدیران ارشد دونهاد رسید این تفاهم نامه درسه فصل اقدامات فرهنکی-فنی وسایر در26بند به تایید طرفین رسید. اولین اقدام ، اعلام وضعیت مصارف مدارس  وراهکارهای کاهش مصرف به آموزش پرورش بود .مدارس موظف شدند ضمن رعایت کاهش مصرف، قبوض مصرفی خود راهم ، از بودجه خودشان بپردازند بنابراین همگی مراقب هدررفت ها ، مصارف اضافی و فضای سبز ، شیر های خراب شدند. تشکیل جلسات درسطوح مختلف مسئولین،مدیران، کادر آموزشی ، دانش آموزان واولیاءنتایج مناسبی دربرداشت. فرهنگ کاهش مصرف  مانند مسابقه ای درهمه سطوح گسترش یافت .به عنوان نمونه فرهنگیان زیادی درفراخوان کاهش مصرف واحدهای مسکونی خود شرکت کردند.مقایسه مصارف منازل یکصد فرهنگی بین تابستان سال97 با سال قبل نشان دهنده متوسط 38 درصد کاهش بود.مصارف  حدود6000مدرسه استان نیز بیانگر کاهش زیر بود: 

آب شرب شهری

مصرف 96

مصرف97

میزان کاهش

درصد کاهش

مصرف مدارس (متر مکعب)

1398813

1181992

216821

18.3

اجزای اصلی طرح:
  • شرکت آبفا استان اصفهان
  • اداره کل آموزش پرورش استان اصفهان

خروجی های کلیدی: 

  • کاهش 18درصدی درمصارف مدارس استان اصفهان

 

 
  تاریخ ثبت : 25 شهریور 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 338