تولید ماسه شسته بدون استفاده از آب

در سال 1391 شرکت گوهرخاک بوشهر تاسیسات خردایش و دانه بندی سنگ آهک را در مجاورت معدن خود احداث کرد. 

به دلایل زمین شناسی و تکتونیکی، در کارگاه شرکت گوهرخاک بوشهر و حومه ی آن، امکان دسترسی به آب کافی برای شستشو میسر نبود. بنابراین اینجانب با توجه به تجارب آزمایشگاهی و تسلط کامل به مفاهیم شن و ماسه شسته و مفاهیم آزمایشگاهی  و اهداف آنها ایده ی شستشوی  شن و ماسه سنگ آهک بدون استفاده از آب را در ذهن پروراندم. پس از آن اقدام به طراحی و ساخت سیستمی در مقیاس نیمه صنعتی نمودم که با استفاده از جریان هوا، شن و ماسه شسته و تمیز و با دانه  بندی استاندارد، تولید گردید. در شن و ماسه تولید شده با این سیستم، به راحتی تمامی الزامات استانداردهای ملی و بین المللی و حتی استاندرادهای خاص هر پروژه، قابل اعمال است. و این بزرگترین مزیت این سیستم نسبت به سیستم های مشابه است. در روش شستشو با آب و سایر روش های شستشو با هوا، ایجاد تعادل بین ضریب نرمی و SE کاری بسیار دشوار است که در اغلب موارد، امکانپذیر نیست و نیاز به پایش و آزمایش های مداوم و لحظه به لحظه  بر روی مصالح معدن و محصولات تولیدی دارد که عملا بسیار پرهزینه،وقت گیر و یا حتی غیرممکن است. در حالیکه با این سیستم به راحتی هم ارز ماسه ای (SE)  ، ضریب نرمی و مقدار عبوری از الک 200  و ... قابل تنظیم است. خاطرنشان می شود زمانی که اینجانب ایده ی تولید شن و ماسه شسته بدون استفاده از آب را در ذهن پروراندم و حتی تا نیمه های راه، اطلاعی از وجود یا عدم نمونه های مشابه نداشتم.

 

اجزای اصلی طرح:

  1. ایده پردازی
  2. طراحی سیستم
  3. ساخت سیستم در مقیاس نیمه صنعتی
  4. تولید آزمایشی شن و ماسه شسته بدون استفاده از آب
  5. ساخت سیستم در مقیاس صنعتی

 

خروجی های کلیدی:

  1. با ساخت این سیستم و اشاعه ی استفاده از آن در کارگاه های تولید شن و ماسه، می توان مصرف آب را به کلی از فرایند تولید شن و ماسه حذف کرد، مشکلات زیست محیطی کارگاه های خردایش، دانه بندی و شستشوی شن و ماسه را کاملا برطرف کرد و به دستاوردهای مهم دیگری رسید (دستاوردهای اقتصادی)
  2. با ساخت این سیستم در مقیاس صنعتی، علاوه بر رفع مهمترین مشکلات معمول در تولید ماسه شسته (شامل هم ارز ماسه ای، درصد عبوری از الک 100 و 200، ضریب نرمی و ...) مصرف آب در تولید شن و ماسه شسته به کلی حذف خواهد شد. همچنین مشکلات زیست محیطی فرایند خردایش و دانه بندی و شستشوی شن و ماسه به کلی حذف خواهد شد.
  3. حذف مصرف آب در کارخانه
  4. کاهش بسیار زیاد عوارض زیست محیطی
  5. بهبود مشخصات و کیفیت محصول تولیدی

 

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

کاهش آلودگی آب

افزایش بهره وری

 

 

نام استان: بوشهر

محل اجرای طرح: بخش کاکی

 

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب): 30000 مترمکعب در سال

 

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): فاز اول طرح: 200000000ریال

بازه زمانی اجرای طرح: 6 ماه

 

 

کارفرما: شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر

آدرس تارنما: www.bsrw.ir

 

نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم:  سیاوش هنری

موقعیت شغلی: عضو شرکت گوهرخاک

تاریخ:     20/3/1398

 

گروه: صنایع

  تاریخ ثبت : 5 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 715