احداث تصفیه خانه های محلی به منظور استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز شهری شهر کرج: ارزیابی فنی اقتصادی و زیست محیطی

واقع شدن کلان شهر کرج در اقلیم خشک تا نیمه خشک، تغییر اقلیم که نمود آن در کاهش مقدار بارندگی و افزایش دمای هوا محسوس است افزون بر عدم تطبیق زمانی و مکانی دستیابی به آب که شدت آن نیز در سال های اخیر افزایش یافته، سبب شده است که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج به استفاده از منبع آب پایدار پساب شهری جهت آبیاری فضای سبز رهنمون گردد. در این مطالعه به بررسی فنی، اقتصادی و محیط زیستی احداث تصفیه خانه های فاضلاب محلی توسط این سازمان و به منظور استفاده از پساب تولیدی در آبیاری فضای سبز شهری (که شامل کمربند سبز، حاشیه بلوارها و اتوبان ها و همچنین پارک ها می گردد) پرداخته شده است. همچنین در این تحقیق 12 مکان منتخب جهت احداث با استفاده از روش طوفان ذهنی نخبگان و بر اساس معیارهای دارای اهمیت اولویت بندی شده است. پس از انتخاب مکان های بهینه احداث تصفیه خانه های محلی، اولین تصفیه خانه با ظرفیت 1000 متر مکعب در شبانه روز و با هدف استفاده مجدد از پساب در مصارف آب فضای سبز و کاهش برداشت از منابع آب با کیفیت (سطحی و زیرزمینی) در منطقه حصارک احداث شد. نتایج این تحقیق بیانگر این امر است که احداث پکیج های تصفیه فاضلاب محلی در صورت مکانیابی مناسب محل استقرار و در نظرگیری موارد مربوط به استفاده ایمن از پساب و همچنین انتخاب فرایند مناسب دارای قابلیت فنی، اقتصادی و محیط زیستی بالایی جهت تامین بخش چشمگیری از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز شهری را خواهد داشت. این امر تاثیر بسزایی بر کاهش فشار بر منابع آب زیر زمینی و سطحی با کیفیت و حفاظت کمی و کیفی از این منابع خواهد بود.   

1. مقدمه  

در نگرش جدید جهانی، آب کالایی اقتصادی ـ اجتماعی و به‌عنوان نیاز اولیه انسان محسوب می‌شود، از ضروری­ترین عوامل توسعه جوامع انسانی بوده و تولید کالا و خدمات، نیازمند آب است. بحران آب سیمای رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، اکولوژیکی و سیاسی بشر می‌باشد. فعالیت­های مخرب و استفاده ناکارآمد منابع آب و در کنار آن افزایش روزافزون جمعیت در جهان و افزایش تقاضای آب، منابع آب را در چند دهه اخیر به‌شدت محدود نموده و کمبود آب بیش از پیش خودنمایی می‌کند. در این میان برداشت بی­رویه از منابع زیرزمینی، کاهش بارش نزولات جوی و بروز خشکسالی در اکثر نقاط جهان، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، همگی ارمغان تکنولوژی و دنیای صنعتی برای بشر می‌باشد[1]. در این بین، افزایش بی‌رویه مصرف آب نیز بر تمامی این مشکلات اثر گذاشته است. در ایران کمبود آب از دیرباز محسوس بوده است و یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت­های اقتصادی در دهه­های آینده به شمار می­رود. تاکنون حجم قابل توجهی از منابع آبی کشور به­دلیل کیفیت پایین، مورد استفاده قرار نگرفته و یا در استفاده از آنها ضوابط و معیارهای زیست­محیطی لحاظ نگردیده است. اما باور کارشناسان بر این است که بخشی از این منابع که مشکلات کیفی کمتری داشته یا مشکلات آنها با اتخاذ روش‌های کاربردی مناسب قابل اغماض می­باشد، باید با در­نظرگیری مسائل زیست‌محیطی در برنامه­های توسعه و بهره­وری منابع آب گنجانده شوند[2].

به طور کلی، بخش کشاورزی و آبیار فضای سبز  بزرگترین مصرف کننده فاضلاب تصفیه شده است و علت آن وجود ترکیبات ازت و فسفر در فاضلاب است که هر دو از مهمترین مواد غذایی برای حاصل­خیزی زمین­های کشاورزی محسوب می­شوند. هدف کلی از استفاده مجدد فاضلاب در کشاورزی و فضای سبز، بهینه­سازی و حفظ موجودیت منابع آب از طریق برگشت جریان­های فاضلاب به زمین و استفاده منطقی از منابع آب شیرین است[3].

بحران کمبود آب برای مصارف مختلف از جمله آبیاری پارک ها و فضاهای سبز به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک کشور از جمله معضلات فراروی مدیریت منابع آب است. واقع شدن کلان شهر کرج در اقلیم خشک تا نیمه خشک، تغییر اقلیم که نمود آن در کاهش مقدار بارندگی و افزایش دمای هوا محسوس است افزون بر عدم تطبیق زمانی و مکانی دستیابی به آب که شدت آن نیز در سال های اخیر افزایش یافته است؛ ایجاب نموده است تا تصمیمات کلان در خصوص استفاده از پساب­ها و فاضلاب های شهری از طریق احداث و ایجاد تصفیه خانه های محلی برای تامین آب مورد نیاز آبیاری فضاهای سبز شهری در محدوده کلان شهر کرج اجرایی شود. اهم دلایل این موضوع عبارتند از:

1- کاهش محسوس و ملموس سطح آبهای زیرزمینی که در شرایط فصلی بخش قابل توجهی از نیازهای آبی فضاهای سبز را تأمین می­نمایند.

2- کاهش میزان آبدهی منابع آب زیرزمینی به ویژه چشمه­سارها، قنوات، چاه­های عمیق و نیمه عمیق که عملاً افزون بر ایجاد مخاطره در پایداری بهره­برداری و بهره وری از پارک ها و فضاهای سبز، تامین آب مورد نیاز را نیز با چالش روبرو نموده و افزایش هزینه­ها را نیز در پی خواهد داشت.

3- کمبود یا نبود منابع آب سطحی قابل دسترسی و پایدار برای بهره­برداری جهت تأمین آب پارک­ها و فضاهای سبز

4- پایداری و قابل بهره برداری و بهره­وری بودن پساب­ها و فاضلاب­های شهری با توجه به لزوم تامین اولویت­دار آب مورد نیاز شرب و مصارف خانگی در سطح شهرها از طریق بازیافت و بازچرخانی آنها برای مصارف مختلف به خصوص پارک­ها و فضاهای سبز که تفکیک تأمین آب مورد مصرف آنها از منابع آب قابل شرب براساس قوانین و مصوبات مبتنی بر آن الزامی است.

مطالعات بسیاری در زمینه استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب در مصارف مختلف صورت پذیرفته است. ناصری و همکاران در سال 1391 کیفیت پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل به منظور استفاده مجدد در کشاورزی صورت گرفت که نتایج تحقیق نشان داد که پساب فوق بجز از نظر کلیفرم های کل و مدفوعی محدودیتی برای استفاده در کشاورزی ندارد[3]. ثقفی و همکاران در سال 1394 کاربری پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی با رویکرد مصرف انرژی را مقایسه نمودند [4]. بوستانی و همکاران در سال 1389 فرایند اجرایی استفاده از پساب تصفیه خانه مشهد را مورد بررسی قرار دادند [5]. کهیلا و همکاران در سال 2014  در بررسی خود به مطالعه استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف آبیاری فضای سبز شهری پرداختند [6].

مهمترین هدف از احداث تصفیه خانه های فاضلاب محلی توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج تامین پایدار آب مورد نیاز فضای سبز و کاهش وابستگی به منابع آب باکیفیت و همچنین جلوگیری از برداشت آب از منابع شرب شهر کرج به منظور آبیاری فضای سبز می باشد. مهمترین نوآوری این طرح، عدم اجرایی شدن طرح های تصفیه و بازیافت پساب در کلانشهرها در تصفیه خانه های محلی (داخل محدوده شهری) به منظور استفاده مستقیم از فاضلاب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز شهری در کشور می باشد.

 

2. مکان یابی نقاط احداث تصفیه خانه ها

 در اولین گام از انتخاب محل های مناسب جهت احداث تصفیه خانه محلی شهر کرج، تعیین معیارهای و پارامترهای مهم و کلیدی خواهد بود. معیارهای در نظر گرفته شده این تحقیق جهت تعیین  محل مناسب احداث تصفیه‌خانه محلی فاضلاب عبارتند از:

  • دسترسی به خطوط جمع‌آوری و انتقال فاضلاب خام شهری (نزدیکی به خطوط و منهول های شبکه جمع آوری فاضلاب)
  • وجود زمین مناسب مورد نیاز و تحت مالکیت شهرداری جهت احداث سامانه تصفیه
  • وجود نیاز آبی فضای سبز (با اولویت کمربند سبز و حاشیه شهر) در محدوده موردنظر
  • فاصله مناسب تا محدوده مسکونی
  • وجود زیرساخت‌ها (فاصله تا شبکه جمع‌آوری فاضلاب، امکان تأمین برق مورد نیاز در محل و..)

در این میان 12 نقطه از محل هایی که در مرحله اول انتخاب شده اند بر اساس این معیارها و با روش اکسپرت بیس وزن دهی و اولویت بندی گردیدند که نتایج این وزن دهی در جدول 1 و شکل 1 ارائه شده است.

 

جدول 1- امتیاز دهی به نقاط منتخب جهت احداث تصفیه خانه های محلی فاضلاب

ردیف

مکان

دسترسی به خطوط فاضلاب شهری

وجود زمین مناسب

وجود نیاز آبی فضای سبز در محدوده

فاصله مناسب تا محدوده مسکونی

وجود زیرساخت‌ها (برق، جاده دسترسی، خط لوله آب خام و...)

جمع

1

اطراف باغ سیب مهرشهر

15

15

18

19

14

81

2

منطقه جنوب امام‌زاده محمد (ع)

20

19

18

17

19

93

3

جنب پارک مادر عظیمیه

20

15

19

12

18

84

4

زمین خالی انتهای خیابان شورا

15

12

10

5

16

58

5

تقاطع خیابان شوری و خیابان قزوین

15

2

10

3

16

46

6

بلوار شورا (محل تخلیه فاضلاب منطقه اسلام‌آباد به رودخانه کرج)

8

11

13

15

12

59

7

خیابان دانش‌آموز (دوربرگردان)

16

18

19

12

17

82

8

محدوده پارک مهر (ساماندهی)

17

17

19

13

17

83

9

دروبرگردان مهرویلا

13

10

20

17

17

77

10

شهرک بهارستان

15

16

20

14

15

80

11

منطقه حصار

2

12

20

20

15

69

12

بوستان جهان

16

8

20

4

18

66

 

شکل 1- امتیاز نهایی هریک از مکان‌های انتخاب‌شده جهت احداث تصفیه خانه فاضلاب محلی

3.  الزامات و استانداردهای کیفی و انتخاب فرایند تصفیه خانه ها

در پروژه احداث تصفیه خانه های محلی شهرداری کرج،‌ مهمترین هدف، استفاده از پساب تولیدی در آبیاری فضای سبز شهری در نظر گرفته شد. بر این اساس مصارف آبیاری به دو دسته عمده تقسیم بندی شدند:

الف- مصارف آبیاری کمربند سبز شهری و جنگل کاری حاشیه شهر: با توجه به این امر که استفاده پساب در آبیاری جنگل های حاشیه شهر (همچون جنگل های مناطق باغستان و حصار) از محل تردد و تماس شهروندان بسیار دور می باشد،‌ لذا حساسیت از حساسیت بالایی در کیفیت پساب برخوردار نیستند و تامین استاندارد ملی آبیاری و کشاورزی در این مورد کفایت می نماید

ب- مصارف حاشیه بلوارها و خیابان ها و پارک های محدوده شهر: این مصارف از حساسیت بالایی به واسطه تماس با شهروندان برخوردار بوده و اصول ایمنی استفاده از پساب می بایست در این استفاده در نظر گرفته شود. به دلیل عدم وجود ضوابط واستانداردهای ملی استفاده از پساب در این مصرف با مطالعه گسترده منابع اطلاعاتی، استاندارد استفاده مجدد از پساب در مصارف شهری بدون محدودیت تماس (جدول 2)  در نظر گرفته شد.

از سوی دیگر طی تفاهمات صورت گرفته،‌ در فصول غیر آبیاری، پساب تولیدی تصفیه خانه ها جهت تزریق به منابع آب زیر زمینی و جبران بخشی از برداشت ها در اختیار آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان البرز قرار گیرد که این امر نیز یکی از موارد حائز اهمیت محیط زیستی این طرح به حساب می آید.

 

جدول 2- کیفیت پساب بازیافتی مورد استفاده در آبیاری فضای سبز خیابان ها و پارک ها [7]

نوع مصرف

تصفیه مورد نیاز

حد مجاز

کیفیت پساب بازیافتی

مانیتورینگ

مسافت حفاظت شده

مصرف تفرجی نامحدود

 

استفاده از پساب بازیافتی در مناطق حفاظتی که هیچ محدودیتی برای تماس بدنی ندارند.

- ثانویه

- فیلتراسیون

- گندزدایی

  • pH :  9 - 6
  • :BODmg/l 10
  • کدورت : NTU 2
  • کلیفرم مدفوعی : غیرقابل تشخیص درmL 100
  • کلر آزاد : mg/L 1
  • pH :  هفتگی
  • :BODهفتگی
  • کدورت : پیوسته
  • کلیفرم مدفوعی : روزانه
  • کلر آزاد : پیوسته

150 متر تا چاه منبع آب آشامیدنی (اگر کف آن بسته نشده شده باشد)

مصرف شهری نامحدود

 

استفاده از پساب بازیافتی در مصارف غیرآشامیدنی شهری به طوری که دسترس عموم محدود نباشد.

- ثانویه

- فیلتراسیون

- گندزدایی

  • pH :  9 - 6
  • :BODmg/L10
  • کدورت : NTU 2
  • کلیفرم مدفوعی : غیرقابل تشخیص درmL 100
  • کلر آزاد : mg/L 1
  • pH :  هفتگی
  • :BODهفتگی
  • کدورت : پیوسته
  • کلیفرم مدفوعی : روزانه
  • کلر آزاد : پیوسته

15 متر تا منابع آب آشامیدنی (درصورت وجود خاک نفوذپذیر به 30 متر افزایش یابد)

 

 

با توجه به تفاوت کیفیت مورد نیاز مصارف پساب در آبیاری محدوده های مختلف (دو مورد الف و ب فوق الذکر)، می بایست فرایندهای مختلفی به منظور تامین حدود مجاز مصرف در نقاط حساس و غیر حساس در نظر گرفته شود. بدین منظور فرایندهای مورد استفاده سازندگان پکیج های تصفیه فاضلاب (فرایندهای MBBR، SBR، MBR، IFAS و EAAS) مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس خصوصیات هریک از فرایندها و همچنین با توجه به حساسیت استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف شهری، جهت مصرف پساب در آبیاری مناطق غیر حساس (مانند حاشیه اتوبان ها و کمربند سبز شهری) فرایند IFAS، و به منظور آبیاری مناطق حساس همچون پارک ها و بلوارها از فرایند MBR‌ انتخاب گردید.بر این اساس فرایند انتخابی هریک از مناطق به صورت جدول 3 تعیین گردید.

بر این اساس اولین تصفیه خانه فاضلاب محلی در آبان ماه سال 1396 با ظرفیت 1000 متر مکعب در شبانه روز در محدوده حصارک کرج به بهره برداری رسید (شکل 2) و بر اساس پایش های مستمر تاکنون هیچ یک از سنجش های کیفیت پساب خروجی حاکی از عدم تامین استاندارد ملی آبیاری نبوده است. تامین نزدیک به 400 هزار متر مکعب در سال آب پایدار، سبب شده است که هم اکنون در گستره وسیعی از مناطق 5 و 6 معضل تامین آب فضای سبز به شدت کاهش یافته و در حاشیه اتوبان کرج (در محدوده پل حصارک تا سردخانه) توسعه قابل توجه عرصه های فضای سبز صورت پذیرفته است.

 

 

جدول 3- محل مصرف پساب ، مساحت مورد نیاز و فرایند پیشنهادی تصفیه فاضلاب در محل های منتخب

ردیف

مکان

محل مصرف

مساحت زمین پیشنهادی (m2)

تکنولوژی پیشنهادی تصفیه با توجه به محل مصرف

ظرفیت پیشنهادب پکیج ها

(m2/d)

1

اطراف باغ سیب مهرشهر

مهرویلا، بلوار دانش، جاده تهران، جنگل پاکدل، بلوار ارم

2000

IFAS

1000

2

منطقه جنوب امام‌زاده محمد (ع)

حاشیه اتوبان از پل حصارک تا سردخانه

2000

IFAS

1000

3

جنب پارک مادر عظیمیه

جنگل کاری علی بابا،‌بیجی، فلاورباکس و احتمالا پارک مادر

1000

MBR

1000

4

زمین خالی انتهای خیابان شورا (زکی خانی)

پارک چمران،‌پارک سلجوقی، بلوار شوری، میدان حافظ، بلوار خلج آباد

1000

IFAS

500

5

تقاطع خیابان شوری و خیابان قزوین

پارک چمران،‌پارک سلجوقی، بلوار شوری، میدان حافظ، بلوار خلج آباد

500

IFAS

250

6

بلوار شورا (محل تخلیه فاضلاب منطقه اسلام‌آباد به رودخانه کرج)

بلوار جانبازان، جنگل کاری حاشیه جانبازان،‌درختان حاشیه رودخانه

1000

IFAS

500

7

خیابان دانش‌آموز (دوربرگردان)

بلوار علامه جعفری، زیر گذر دانش آموز، بلوار دانش آموز، بلوار نبوت،‌بوستان جهان

1500

MBR یا IFAS+ UF

1000

8

محدوده پارک مهر (ساماندهی)

پارک مهر، پارک ورزش، بلوارهای محدوده ساماندهی

1500

MBR یا IFAS+ UF

1000

9

دروبرگردان مهرویلا

فضای سبز مهرویلا، حاشیه انوبان

1000

IFAS

500

10

شهرک بهارستان

مجموعه باغستان

2000

IFAS

1000

11

منطقه حصار

جنگل کاری حصار

5000

تصفیه خانه بتنی با فرایند متداول

3500

12

بوستان جهان

بوستان جهان

500

MBR یا IFAS+ UF

250

 

ShowPicture

شکل 3- احداث اولین تصفیه خانه فاضلاب محلی با هدف استفاده مجدد از پساب در آبیاری فضای سبز شهری

 

4.  تحلیل اقتصادی

اولین گام در ارزیابی و آنالیز اقتصادی یک پروژه شناسایی پارامترهای اثرگذار بر هزینه­های پروژه می­باشد. به طور کلی می­توان هزینه­های یک تصفیه­خانه فاضلاب شهری را در روندنمای ارائه شده در شکل 3 تقسیم‌بندی نمود که این هزینه­ها شامل هزینه­های سرمایه­گذاری جهت احداث و هزینه­های بهره­برداری می­شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته و برآوردهای انجام شده و به منظور مقایسه هزینه خرید آب در مقابل هزینه تصفیه فاضلاب و بکارگیری آن، دو تیپ پکیج تصفیه فاضلاب به ظرفیت 1000 متر مکعب در شبانه روز تحلیل اقتصادی گردید و میزان هزینه های تمام شده آن با میزان خرید آب و دوره بازگشت سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس اولین تصفیه خانه محلی فاضلاب شهرداری کرج با هزینه سرمایه گذاری بالغ بر 1.5 میلیارد ریال (با احتساب محوطه سازی و عملیات عمرانی) احداث شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته و آنالیز هزینه ها، در جدول 4 مقایسه ای به منظور برآورد هزینه های سرمایه گذاری احداث سیستم های تصفیه فاضلاب به روش MBR و IFFAS‌ با MBBR ارائه گردیده است. علاوه بر هزینه های احداث، هزینه های راهبری و تعمیر و نگهداری شامل مواد مصرفی، انرژی، پرسنلی و... نیز به هزینه های احداث تصفیه خانه فاضلاب اضافه می گردد. اطلاعات مربوط هزینه های رهبری و نگهداری پکیج های تصفیه فاضلاب محلی در جدول 5 برآورد گردیده است.

شکل 3- عوامل موثر بر هزینه­های یک تصفیه­خانه فاضلاب شهری

 

جدول 4- سرمایه گذاری احداث تاسیسات تصفیه­خانه فاضلاب (میلیون ریال) به ظرفیت 1000 متر مکعب در شبانه روز

 

پکیج MBBR یا IFAS

پکیج MBR

هزینه کلیه عملیات الکترومکانیکی تا زمان راه اندازی همراه با کارهای ساختمانی تصفیه خانه غیر از محوطه­سازی

13,000

19,000

 

جدول 5- هزینه سالیانه راهبری و نگهداری گزینه های تصفیه فاضلاب ( میلیون ریال)

فرآیند

پکیج MBBR یا IFAS

پکیج MBR

هزینه­های پرسنلی سالیانه

720

720

هزینه برق مصرفی

330

384

هزینه دفع لجن

15

11

هزینه تعمیرات و نگهداری و مواد مصرفی

560

1250

جمع کل

1625

2365

 

با توجه به قیمت های برآورد شده و به منظور تعیین قیمت تمام شده هر متر مکعب آب تامین شده آبیاری (با در نظر گیری دوره طرح 15 ساله)، در صورت استفاده از پکیج های تصفیه به روش IFAS، قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 2370 ریال سرمایه گذاری و 4450 ریال راهبری و نگه داری و مجموعا 6820 ریال در سال اول اجرا برآورد می گردد. همچنین در صورت استفاده از پکیج های تصفیه به روش MBR، قیمت تمام شده آب 3830 ریال سرمایه گذاری و 6500 ریال راهبری و نگه داری و مجموعا 10330 ریال در سال اول اجرا برآورد می گردد.با توجه به قیمت تامین آب به‌وسیله تانکر که در حدود هر متر مکعب 30000 ریال بوده و قیمت تمام شده خرید تضمینی پساب که در استان البرز در حدود 17000 تا 20000 می باشد، طرح احداث پکیج های محلی صرفه نظر از مزایای زیست محیطی و حفاظت از منابع با کیفیت آب زیر زمینی و بدون در نظر گرفتن رشد چشمگیر آب بها در سال های آتی، از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و پیش‌بینی می گردد دوره بازگشت سرمایه با نرخ بهره معمول کمتر از 10 سال باشد.

 

5.   نتیجه ­گیری

بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های میدانی، موارد زیر در خصوص اولویت مکان‌های منتخب جهت احداث تصفیه‌خانه‌ها حائز اهمیت می‌باشند:

  • شش محدوده منطقه جنوب امام‌زاده محمد (ع)، جنب پارک مادر عظیمیه، محدوده پارک مهر، بلوار دانش آموز، اطراف باغ سیب مهرشهر و شهرک بهارستان در اولویت اول جهت احداث تصفیه‌خانه قرار گرفتند. مهمترین خصوصیات مثبت این مناطق نیاز بالای آبی موارد یادشده می‌باشد.
  • محدوده دوربرگردان مهرویلا، منطقه حصار و بوستان جهان، در اولویت بعدی احداث پکیج‌های تصفیه فاضلاب می‌باشند. مهمترین عامل تهدیدکننده در محدوده مهرویلا  کمبود زمین در دسترس می‌باشد. همچنین مهمترین عامل تهدیدکننده منطقه حصار دوری از منبع فاضلاب و عامل مشکل‌زای محدوده بوستان جهان نزدیکی آن به محدوده مسکونی شهروندان خواهد بود.
  • سه منطقه بلوار شورا (محدوده تخلیه فاضلاب اسلام آباد به رودخانه کرج)، زمین‌های خالی انتهای خیابان شورا و تقاطع خیابان شوری و خیابان قزوین به علت عدم دسترسی مناسب به فاضلاب مورد نیاز، نزدیکی بیش از حد به مناطق مسکونی و عدم وجود زمین مناسب مناطق مناسبی جهت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نمی باشد.

از سوی دیگر با توجه به تفاوت حساسیت مناطقی که پساب تصفیه خانه های محلی در آنها به عنوان آب آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد و لزوم در نظر گیری حدود کیفی بالاتر برای مصارف حساس تر،‌ پکیج های تصفیه به روش MBR برای آبیاری پارک ها و خیابان ها و فرایند های MBBR‌ و IFAS‌ برای مناطق با حساسیت نسبی در نظر گرفته خواهند شد. همچنین در راستای حفاظت از منابع آب زیر زمینی، در فصول آبیاری پساب پکیج های مذکور به سفره های آب زیر زمینی تزریق خواهد شد.

تجربه موفق احداث اولین تصفیه خانه محلی فاضلاب در کلان شهر کرج، علاوه بر تامین پایدار آب مورد نیاز فضای سبز، امکان کاهش بار بر شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب و همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهر کرج را در پی داشته است. این تاثیر با افزایش تعداد این تصفیه خانه ها به صورت قابل توجهی مشهود خواهد بود. طراحی دقیق و منطبق بر اصول محیط زیستی، انتخاب پیمانکار مجرب و ذی صلاح و نظارت دقیق در مراحل خرید تجهیزات، احداث، راه اندازی و بهره برداری از این تصفیه خانه، سبب شده است که این طرح ضمن جلب رضایت شهروندان، به احداث طرح های جدید تصفیه خانه های محلی سرعت قابل توجهی ببخشد. 

در نهایت با توجه به تحلیل های اقتصادی صورت گرفته،‌ هزینه های آب تمام شده احداث تصفیه خانه فاضلاب و هزینه های راهبری و نگهداری آنها نسبت به هزینه آب تمام شده خرید آب و حمل آن توسط تانکر و همچنین هزینه خرید تضمینی پساب از تصفیه خانه های فاضلاب متمرکز شهرِ به صورت چشمگیری پایین تر بوده و طی ده سال اول کلیه بازگشت سرمایه گذاری صورت می پذیرد. از سوی دیگر صرفه های محیط زیستی این طرح از جمله حفظ آب در حوضه آبریز، عدم آلودگی منابع آب با فاضلاب های شهری، حفاظت کمی منابع آب سطحی و زیر زمینی بسیار حائز اهمیت بوده و حتی در صورت عدم وجود صرفه اقتصادی می توانست توجیه کننده طرح باشد. امروزه مدیریت جامع منابع آب یکی از مهمترین راهکارهای غلبه بر چالش های حاصله از تنش آبی بوده و امید است با همکاری و هم افزایی سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی شاهد توسعه هرچه بیشتر راهکارهای خلاقانه در حفاظت کیفی و کمی منابع آب باشیم.

 

6.   مراجع

  1. رحیمی، ح.، خالدی، ه. (1379). "بحران آب در جهان و ایران و راه های مقابله با آن"، اولین کنفرانس ملی بررسی راهکارهای مقابله با کم آبی و خشکسالی، کرمان،941-951.
  2. نایب، ح. (1392)، " انتخاب فرایند بهینۀ تصفیۀ فاضلاب شهری در اقلیم‌های مختلف کشور به روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)،" دانشگاه تهران، تهران
  3. ناصری، س.، صادقی، ط.، واعظی، ف. و ندافی، ک. (1391)، " بررسی کیفیت پساب تصفیه خانه فاضلاب اردبیل به منظور استفاده مجدد در کشاورزی،" مجله سلامت و بهداشت، دوره سوم، شماره سوم، 73-80.
  4. ثقفی، س.، مهردادی، ن.، نبی بید هندی، غ.، فلاح نژاد م. و گلبابایی کوتنایی ف. (1391)، "بررسی مقایسه‌ای کاربری پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی با رویکرد مصرف انرژی،" مجله بازیافت آب، دوره 2، شماره 1، 7-15.
  5. بوستانی،آ.، انصاری،ح. (1389)." بررسی فرایند اجرایی استفاده از پساب در شهر مشهد"، چهارمین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست، 393-399.
  6.  Kihila, J.,  Mtei, K. M.,  Njau, K. N. (2014). " Wastewater treatment for reuse in urban agriculture; the case of Moshi Municipality, Tanzania", Physics and Chemistry of the Earth, Parts A/B/C.,  72–75, 104–110.
  7. 7. USEPA. Guidelines for water reuse, 600/R-12/618, Washington, DC. (2012).
  8. Moving Bed Biofilm Reactor
  9. Sequencing batch reactor
  10. Integrated Fixed-Film Activated Sludge
  1. Extended Aeration Activated Sludge
  تاریخ ثبت : 6 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 1161