استفاده از ظرفیت رواناب های ناشی از بارش

محدودیت های تامین آب جدید در حال افزایش است و با خشکسالی ها و نوسانات اقلیمی ، گرم شدن کره زمین ، تهی شدن سفره های آب زیرزمینی و تخریب منابع طبیعی و جنگل ها تشدید شده است ، این در حالی است که نیاز به آب برای مصارف کشاورزی ، تولید انرژی ، تولیدات صنعتی و مصارف مختلف شهری و روستایی به سرعت رو به افزایش است .

این در حالیست که به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و هدفمند در جمع آوری ، کنترل و استفاده از ظرفیت و پتانسیل رواناب ها وسیلاب ها ناشی از بارش ها ، در اکثر مواقع این بارش ها مشکلات وچالش های فراوانی از جمله وقوع سیلاب های مخرب ، آبگرفتگی معابر علی الخصوص در کلانشهر ها و تخریب زیرساخت های حیاتی ومهم کشور می گردد و همچنین عدم استفاده از این ظرفیت گفته شده آبخوانهای دشت های تمدن ساز کشورمان نیز هرروز دچار افت بیشتری شده وبه سمت میرایی پیش می روند . لذا در استان البرز با پیگیری های مستمر صورت گرفته طرحی بسیار جدی در جهت استفاده از این ظرفیت حیاتی و مهم در دستور کار قرار گرفت بدین صورت که در کلانشهر کرج و در دشت تهران- کرج با مشارکت شهرداری کرج و انجام مطالعه دقیق تعداد 500 حلقه چاه جذبی با عمق متوسط حدود25-15 متر بصورت کاملاً فنی حفر و به بهره برداری رسید. در دشت هشتگرد نیز با هدایت سیلاب های فصلی و مخرب رودخانه کردان به شن چاله های معادن شن و ماسه منطقه تهراندشت زمینه تغذیه آبخوان فوق بحرانی دشت هشتگرد و همچنین پیشگیری از تخریب روستاها وزیرساخت های پایین دست ناشی از سیلاب فراهم گردید.     

اجزای اصلی طرح:

  • استفاده حداکثری از ظرفیت رواناب ها و کنترل و مدیریت سیلاب
  • تغذیه آبخوانهای تهران – کرج و هشتگرد و بهبود وضعیت سفره های آب زیرزمینی و پیشگیری از فرونشست زمین
  • افزایش ظرفیت آبدهی چاه های مجاز و تامین پایدار آب شرب شهروندان و سایر مصارف
  • احیای شیوه ماندگار و کهن اجدادمان در کنترل ، ذخیره آب و مصرف بهینه آن بصورت استفاده از آب انبار ها که از گنجینه های بزرگ و مصداقی از سازگاری با کم آبی سرزمینی از آن می توان نام برد.

خروجی های کلیدی: 

  • تغذیه آبخوان های بحرانی و ممنوعه تهران-کرج و هشتگرد
  • پیشگیری از حوتدث ومخاطرات ناشی از وقوع سیلاب های ناگهانی 
  • افزایش ظرفیت آبدهی چاه ها و پیشگیری از کاهش کیفیت منابع آب 

 

 

  تاریخ ثبت : 25 شهریور 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 628