صرفه‌جویی قابل‌توجه تحویل آب کشاورزی برمبنای افزایش دقت اندازه‌گیری در ورودی شبکه های آبیاری با کاربرد یک تجربه جدید

در حال حاضر، سالانه و به طور متوسط حجم آبی در حدود 12 میلیارد متر مکعب، از 231 نقطه وارد شبکه­های آبیاری کشور می­شود. انتقال جریان به صورت عمده به نقاط فوق ثقلی بوده و اکثر نقاط ورودی به دریچه­های تنظیم مجهز هستند. ایده اصلی طرح، استفاده از دریچه­های تنظیم به عنوان ابزار اندازه­گیری جریان به دلایلی از جمله سهولت بهره­برداری، برخورداری توام از مزیت­های آن به عنوان سازه تنظیم و  اندازه­گیری، موجود در غالب نقاط ورودی و تحویل شبکه­های آبیاری و کاهش قابل توجه هزینه­های بهره­برداری و نگهداری نسبت به ابزارهای الکترونیکی است. اجرای طرح به صورت پایلوت بر روی دریچه­های قطاعی ورودی کانال اصلی شبکه آبیاری غرب دز انجام شد. مبنای طرح توسعه جداول ریتینگ سازه جهت تعیین دبی، می­باشد. علاوه بر آن جهت تامین اهداف سیاست­های تحویل حجمی، جداول تعیین بازشدگی مورد نیاز دریچه به منظور گذار دبی یا حجم مشخصی از جریان، توسعه داده شد. بر مبنای سری اندازه­گیری­های تاریخی انجام شده بر روی ورودی کانال مذکور، متوسط خطای تعیین دبی با استفاده از جدول ریتینگ توسعه داده­شده در حدود 3 درصد حاصل گردید. کارایی روش پیشنهادی، تحت تاییدیه رسمی شرکت بهره­برداری از شبکه­های آبیاری ناحیه شمال خوزستان، قرار دارد. در شرایط فعلی، متوسط خطای اندازه­گیری بر اساس روش­های جاری در شبکه­های آبیاری کشور، در حدود 15 تا 20 درصد ارزیابی می­گردد. با اجرایی­سازی تجربه پیشنهادی در عمده نقاط ورودی شبکه­های آبیاری و با فرض آنکه متوسط خطای اندازه­گیری دبی از این تجربه، 5 درصد، لحاظ گردد، سالانه حداقل حجم آبی در حدود 600 میلیون مترمکعب قابل صرفه­جویی و مدیریت می­باشد.

 تجربه پیشنهادی نسبت به راهکارهای مرتبط با ابزارهای اندازه­گیری الکترونیکی، دارای پایداری بوده و بدون نیاز به فعالیت­های پشتیبانی قابل توجه در طول مدت بهره­برداری، در بهبود دقت اندازه­گیری و تحویل حجمی، موثر است. از دیدگاه اقتصادی نیز، با بهبود دقت اندازه­گیری دبی ورودی به شبکه­های آبیاری از تجربه پیشنهادی (خطای اندازه­گیری معادل 5 درصد) و با فرض قیمت آب بها معادل 300 ریال به ازای هر مترمکعب، درآمدی حداقل معادل با 180 میلیارد ریال به صورت سالانه، محقق می­گردد. در حال حاضر، تجربه پیشنهادی، به طور عملیاتی مبنای استفاده فعلی بهره بردار در ورودی شبکه آبیاری غرب دز بوده و جهت تحویل حجم آب آبیاری متناسب با نیاز پایین­دست، موثر واقع گردیده است. بر این اساس به نظر می­رسد گسترش اجرایی­سازی این تجربه در سایر نقاط ورودی و تحویل در شبکه­های آبیاری، تاثیر انکارناپذیری در کاهش میزان مصرف آب کشاورزی، تحویل آب متناسب اب نیاز کشاورزی و منطبق با سیاست­های سازگاری با کم آبی در این بخش به دنبال داشته باشد.

1. شرح تجربه:

بخش کشاورزی، گسترده­ترین سهم در مصارف آب آبیاری در سطح کشور را داراست. در نتیجه هرگونه صرفه­جویی در میزان مصرف آب در این بخش بویژه در شرایط کم آبی، حائز اهمیت است. در سطح کلان، اجرای سیاست­های سازگاری با کم آبی در شبکه­های آبیاری، مستلزم استقرار روش­های اندازه­گیری دقیق حجم آب تحویلی در نقاط ورودی شبکه­های آبیاری و متناسب با نیاز آبی گیاهان است. با توجه به اینکه در حال حاضر و حتی در سطح شبکه­های آبیاری مدرن کشور، روش­های یکپارچه و نسبتا دقیقی جهت اندازه­گیری حجم آب وجود ندارد، تحویل آب در نقاط ورودی بعضا بسیار بیشتر از حجم آب مورد نیاز می­باشد. ایده اصلی ارائه شده در این تجربه، افزایش دقت اندازه­گیری دبی در نقاط ورودی و تحویل شبکه­های آبیاری کشور ایران نسبت به رویکردهای موجود است. افزایش دقت اندازه­گیری بر اساس استفاده از دریچه­های کشویی و قطاعی و توسعه جداول ریتینگ تعیین دبی با متوسط خطایی در حدود 5 درصد، صورت می­گیرد. انتظار می­رود با کاهش خطای اندازه­گیری دبی، صرفه جویی قابل توجهی در آب رهاسازی شده در راس کانال­ها صورت گرفته و حجم آب قابل توجهی در نقاط ورودی یا نقاط تحویل، قابل مدیریت باشد.

شرح اجرایی­سازی تجربه

ایده اصلی ارائه تجربه حاضر، تحقیقات بنیادین آزمایشگاهی و تحلیلی حاصل از دو رساله دکتری از ارائه­دهندگان اول و دوم این طرح می­باشد. در این تحقیقات، بر مبنای کاربرد اصول نظری، روابطی جهت تعیین آبگذری دریچه­های کشویی و قطاعی توسعه داده شده و بر مبنای ساخت مدل­های آزمایشگاهی، پژوهش­های گسترده بر عملکرد این سازه­ها به عنوان یک ابزار اندازه­گیری انجام شده است. شکل (1) نمونه دریچه قطاعی ساخته شده در مقیاس آزمایشگاهی را نشان می­دهد.

شکل (1)- نمونه دریچه­های قطاعی ساخته شده جهت شروع پژوهش و توسعه سازه اندازه­گیری در مقیاس آزمایشگاهی

استفاده از دریچه­های تنظیم به عنوان ابزار دقیق اندازه­گیری جریان در شبکه­های آبیاری نمونه­های گسترده­ای در سطح جهان داراست. در کشور ایالات متحده و در عمده نقاط تحویل و ورودی مجهز به دریچه، از مزایای اندازه­گیری و تنظیم توام جریان با استفاده از این سازه­ها، استفاده شده است (USBR 1981, Buyalski 1983& Wahl 2011).

در گام نخست، 2 مرحله بازدید مجزا طی دو سال گذشته از شبکه­های آبیاری غرب و شرق دز واقع در محدوده شمال استان خوزستان، انجام شد. در مرحله نخست، نوآوری پیشنهادی به بهره­بردار شبکه تشریح و ضرورت آن تبیین گردید. در مرحله دوم با بازدید عملی از مقاطع مختلف در محدوده غرب و شرق دز، دو سازه جهت اجرایی سازه تجربه، به صورت پایلوت انتخاب شد. مقطع اول دریچه­های قطاعی ورودی کانال اصلی غرب دز (کانال W1) به عنوان ورودی اصلی شبکه و مقطع دوم دریچه­های قطاعی آبگیر شاولی (کانال E3) واقع در ناحیه شرق دز به عنوان نمونه­ای از دریچه­های واقع در نقاط تحویل، انتخاب گردید (شکل­های 2 و 3).

شکل (2)- دریچه­های قطاعی ورودی کانال اصلی غرب دز (کانال W1)

شکل (3)- دریچه ­های قطاعی ورودی آبگیر شاولی، شبکه آبیاری شرق دز (کانال E3)

شکل­ (4) نمونه کاربرد دریچه­های قطاعی در شبکه­های آبیاری غرب و شرق دز را نشان می­دهد. شکل (4)، دلیل روشنی بر استفاده از این ابزارها جهت اندازه­گیری جریان و تحویل آب مورد درخواست زارعین و اعتماد بهره­بردار به سطحی از دقت اندازه­گیری جریان در تحویل دبی درخواست­شده از سوی کشاورزان در واحدهای مزرعه­ای در سال­های دور دارد.

شکل (5)  نیز شواهدی از نگاه اولیه طراحان شبکه به استفاده از دریچه­های قطاعی در اندازه­گیری جریان با نصب اشل قرائت سطح آب در بالادست و پایین­دست دریچه، احداث پل کابلی جهت استقرار گروه آب­سنجی و واسنجی دریچه­ها و ساخت گیج جهت اندازه­گیری بازشدگی دریچه­ها دارد. علی­رغم وجود چنین تجربه­ای، متاسفانه در سال‌های اخیر، نگاه مدیریت حاکم بر بهره­برداری از کانال­های آبیاری در سطح کشور ایران، از امکان استفاده از سازه‌های مکانیکی اندازه­گیری جریان و ارتقاء بهره­وری از آنها به ابزارهای نوین اندازه­گیری جریان (به­عنوان یک تجربه ناموفق) تغییر یافته است.

شکل (4)- نمونه­ های کاربرد دریچه­های قطاعی در شبکه­های آبیاری غرب و شرق دز، شمال استان خوزستان

شکل (5)- نمونه ­هایی از شواهد نگاه اولیه طراحان کانال­های آبیاری شبکه دز به استفاده از دریچه­های قطاعی برای اندازه­گیری جریان

 

سپس نقشه­ها و مشخصات هندسی دریچه­ها در هر دو مقطع دریافت و جدول ریتینگ تعیین دبی دریچه بر مبنای قرائت عمق بالادست و بازشدگی دریچه از تجربه پیشنهادی و روش تحلیلی بدست آمده از تحقیقات فوق، توسعه و در اختیار شرکت بهره­برداری ناحیه شمال خوزستان، قرار داده شد. شکل (6)، نمونه جداول ریتینگ توسعه داده­شده برای تعیین دبی دریچه­های قطاعی ورودی کانال آبیاری اصلی غرب دز را نشان می­دهد.

پس از انتخاب مقاطع، مجموعه­ای از اندازه­­گیری­ها توسط شرکت بهره­برداری ناحیه شمال خوزستان بر روی دریچه‌های واقع در ورودی کانال W1 انجام شد. اندازه­گیری­ها در ترکیب­های مختلف عملکرد دریچه و مقادیر دبی انجام شد(شکل 7).

شکل (6)- نمونه جداول ریتینگ توسعه داده شده از تجربه پیشنهادی برای تعیین دبی از دریچه­های قطاعی ورودی کانال اصلی غرب دز، W1

شکل (7)- انجام اندازه­گیری­های دوره­ای در پایاب دریچه­های قطاعی ورودی غرب دز و مباحثه ارائه­دهندگان طرح با بهره­برداران شبکه آبیاری

در ترکیب­های متناظر فوق از عملکرد دریچه و بر اساس قرائت ساده عمق آب بالادست و گشودگی دریچه­ها، دبی دریچه­های قطاعی از جداول ریتینگ ارائه شده محاسبه گردید. نتایج بررسی­ها نشان داد در 94 سری اندازه­گیری، دارای متوسط خطایی در حدود 3 درصد است (شکل 8).

شکل (8)- میانگین خطای 3 درصد در تعیین دبی ورودی کانال اصلی غرب دز با استفاده از دریچه قطاعی و تجربه پیشنهادی تنها بر اساس قرائت عمق بالادست و بازشدگی دریچه، بدون کالیبره محلی، تنها نیاز به نصب دو اشل!

 

 نتایج تایید تجربه پیشنهادی و اجرایی­سازی آن در شرایط صحرایی در قالب نامه شماره 3665/5500 مورخ 23/04/1397 توسط شرکت بهره­برداری از شبکه­های آبیاری ناحیه شمال خوزستان، اعلام گردیده است (پیوست شماره 1). بر اساس این نامه، نتایج این تجربه، به صورت عملیاتی توسط این شرکت، مورد بهره­برداری قرار گرفته است.

نتایج طرح در قالب 2 مقاله به شرح زیر ارائه شده است:

  • سازه­های کنترل و اندازه­گیری جریان در کانال­های آبیاری. بازگشت به گذشته، درسی برای آینده! مطالعه موردی: کاربرد دریچه­های قطاعی در کانال آبیاری اصلی غرب دز، پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه­های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اسفندماه 1396.
  • Effective Parameters for Calculating Discharge Coefficient of Radial Gate, ICE-Water Management, Volume 168 Issue 6, December, 2015, pp. 280-296

 

2. گسترش اجرای تجربه و پیش بینی نتایج حاصل از اجرای آن:

در حال حاضر 231 نقطه ورودی در شبکه­های مدرن آبیاری کشور ایران وجود دارد که سالانه حدود 12 میلیارد مترمکعب آب از این نقاط به کانال­های آبیاری، وارد می­شود. از سویی عمده نقاط ورودی به دریچه­های کشویی و قطاعی مجهز بوده که حجم قابل توجهی از آب آبیاری را تنظیم و به پایین­دست هدایت می­نمایند. علاوه بر نقاط ورودی، 16479 نقطه تحویل آب آبیاری در شبکه­های مدرن کشور شناخته شده است.

صرف نظر از نقاط تحویل، حتی در نقاط ورودی شبکه­های آبیاری نیز، رویکرد مشخصی جهت اندازه­گیری دقیق جریان در بسیاری از نقاط ورودی شبکه­های آبیاری کشور وجود ندارد. بر اساس اعلام دفتر بهره­برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب، متوسط خطای اندازه­گیری دبی در نقاط ورودی شبکه­های آبیاری کشور در حدود 15 تا 20 درصد در شرایط فعلی، برآورد می­گردد. در نقاط تحویل ممکن است تعیین دبی با خطای بیشتر از این حدود همراه باشد.

چنین به نظر می­رسد مهمترین گام در صرفه­جویی آب آبیاری در سطح کلان و اجرایی سازی سیاست تحویل حجمی، رهاسازی آب به میزان متناسب با نیاز پایین­دست، ابتدا در نقاط ورودی و سپس در نقاط تحویل شبکه­های آبیاری است. در نتیجه هرگونه اقدامی که بتواند دقت اندازه­گیری حجمی آب در نقاط وروی و نقاط تحویل را بهبود دهد، تاثیر مستقیمی بر صرفه­جویی آب آبیاری به میزان قابل توجه، خواهد داشت.

در حال حاضر ورود آب به شبکه­های آبیاری کشور ایران، عمدتا به صورت ثقلی است و در غالب موارد نیز به دریچه­های کشویی و قطاعی ختم می­شود. از سویی نوآوری ارائه شده طرح حاضر، در گام نخست بر روی یک نقطه ورودی (ورودی کانال اصلی غرب شبکه آبیاری دز، W1) و یک نقطه تحویل (ورودی کانال آبگیر شاولی، E3) اجراء و روابط اندازه­گیری دقیق دبی با استفاده از سازه دریچه قطاعی، در هرحالت توسعه داده شد. دریافت نتایج رضایت بخش از اجرای تجربه و موفقیت در استفاده از دریچه­های کشویی و قطاعی در اندازه­گیری دقیق دبی با دقت متوسطی در حدود 5 درصد از روش پیشنهادی، می­تواند زمینه­ساز گسترش اجرای تجربه در سایر نقاط ورودی شبکه­های آبیاری باشد. در نتیجه ارائه­دهندگان طرح حاضر، به بخش عالی صنعت آب، پیشنهاد اجرایی­سازی تجربه را به عمده نقاط ورودی شبکه­های آبیاری (231 نقطه) و برخی از نقاط تحویل دارای دریچه­های کشویی و قطاعی در سطح کشور ایران، ارائه نموده­اند.

در شرایط فعلی، متوسط خطای اندازه­گیری بر اساس روش­های جاری در شبکه­های آبیاری کشور، در حدود 15 تا 20 درصد ارزیابی می­گردد. با اجرایی­سازی تجربه پیشنهادی در عمده نقاط ورودی شبکه­های آبیاری و با فرض آنکه متوسط خطای اندازه­گیری دبی از رویکرد پیشنهادی، 5 درصد، لحاظ گردد، سالانه حداقل حجم آبی در حدود 600 میلیون مترمکعب قابل صرفه­جویی و مدیریت می­باشد. تجربه پیشنهادی نسبت به راهکارهای مرتبط با ابزارهای اندازه­گیری الکترونیکی، دارای پایداری بوده و بدون نیاز به فعالیت­های پشتیبانی قابل توجه در طول مدت بهره‌برداری، در بهبود دقت اندازه­گیری و تحویل حجمی، موثر است. از دیدگاه اقتصادی نیز، با بهبود دقت اندازه­گیری دبی ورودی به شبکه­های آبیاری از تجربه پیشنهادی (خطای اندازه­گیری معادل 5 درصد) و با فرض قیمت آب بها معادل 300 ریال به ازای هر مترمکعب، درآمدی حداقل معادل با 180 میلیارد ریال به صورت سالانه، محقق می‌گردد. در حال حاضر، تجربه پیشنهادی، به طور عملیاتی مبنای استفاده فعلی بهره بردار در ورودی شبکه آبیاری غرب دز بوده و جهت تحویل حجم آب آبیاری متناسب با نیاز پایین­دست، موثر واقع گردیده است. بر این اساس به نظر می­رسد گسترش اجرایی­سازی این تجربه در سایر نقاط ورودی و تحویل در شبکه­های آبیاری، تاثیر انکارناپذیری در کاهش میزان مصرف آب کشاورزی، تحویل آب متناسب اب نیاز کشاورزی و منطبق با سیاست­های سازگاری با کم آبی در این بخش به دنبال داشته باشد.

 

3. نتیجه ­گیری و جمع ­بندی:

نوشتار حاضر، یک تجربه اجرا شده پیرامون افزایش دقت اندازه­گیری جریان در نقاط ورودی و تحویل شبکه­های آبیاری را تشریح می­کند. از دیدگاه کلان و در شرایط سازگاری با کم آبی، لازم است حجم آب در نقاط تحویل و ورودی شبکه­های آبیاری در حدود نیاز آبی گیاه، در سطح شبکه توزیع یافته که خود اندازه­گیری دقیق جریان در این نقاط را می­طلبد. تجربه حاضر، به صورت موفقیت آمیز در کانال اصلی ورودی غرب شبکه آبیاری دز و در شرایط کم آبی سال­های اخیر در این شبکه، افزایش دقت اندازه­گیری جریان تحویلی را سبب گردیده که خود بهبود راندمان­های کاربرد و توزیع آب در مزرعه از طریق صرفه­جویی آب و جلوگیری از رهاسازی جریان بیش از حجم مورد نیاز، را به دنبال داشته است. در صورت پیاده سازی نوآوری پیشنهاد در تمام نقاط ورودی شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی حداقل به میزان 600 میلیون متر مکعب در هر سال صرفه جویی می­گردد. همچنین، با در نظر گرفتن رقم واحد هر مترمکعب معادل 300 ریال، پیش بینی می­گردد با اجرایی­سازی نوآوری پیشنهادی و صرفه­جویی حجم آب سالانه در حدود 600 میلیون مترمکعب، افزایش درآمدی معادل 180 میلیارد ریال، حاصل می­شود.

 

4. تقدیر و تشکر:

نویسندگان برخود لازم می دانند از مجموعه تلاش­ها و حمایت­های صورت گرفته توسط شرکت بهره برداری از شبکه­های آبیاری ناحیه شمال خوزستان در بازدیدها و اجرایی­سازی طرح در کانال اصلی غرب دز صمیمانه سپاسگزاری نمایند.

 

5. منابع و مراجع:

  1. USBR (1981). “Water Operation and Maintenance.” Bulletin No. 117. United States Bureau of Reclamation, Denver, CO, USA.
  2. Buyalski, C.P. (1983). “Discharge Algorithms for Canal Radial Gates.” Research Report REC-ERC-83-9. United States Bureau of Reclamation, Denver, CO, USA.
  3. Wahl, T. L. (2011). “Measuring Flow Rate through Canal Check Gates, New methods give canal operators more flow control.” Western Water and Power Solution Bulletin, Bulletin No. 40, U.S. Department of the Interior Bureau of Reclamation (USBR), Denver, CO, USA.
  4. سازه­های کنترل و اندازه­گیری جریان در کانال­های آبیاری. بازگشت به گذشته، درسی برای آینده! مطالعه موردی: کاربرد دریچه­های قطاعی در کانال آبیاری اصلی غرب دز، پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه­های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اسفندماه 1396.
  5. Effective Parameters for Calculating Discharge Coefficient of Radial Gate, ICE-Water Management, Volume 168 Issue 6, December, 2015, pp. 280-296

 

مستندات تکمیلی

پیوست 1- تاییدیه شرکت بهره­برداری از شبکه­های آبیاری ناحیه شمال خوزستان مبنی بر اجرای موفق تجربه طی نامه شماره 3665/5500 مورخ 23/04/1397.

پیوست شماره 2- تاییدیه نامه اجرای تجربه در شبکه­های آبیاری کشور از سوی معاونت محترم تحقیقات، منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران طی نامه شماره 37024/د930 مورخ 23/10/1397.

پیوست شماره 3- اعلام نظر و تاییدیه اجرای تجربه از سوی معاونت محترم حفاظت و بهره­بردای شرکت مدیریت منابع آب ایران طی نامه شماره 40048/د620/97 مورخ 15/11/1397.

پیوست شماره 4- تقدیرنامه مدیرعامل محترم شرکت مدیریت منابع آب ایران پیرامون اجرای تجربه در قالب پیشنهاد ویژه طی نامه شماره 24727/د930/97 مورخ 18/07/1397.

  تاریخ ثبت : 9 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 652