نصب عایق یونولیتی برای کولرهای آبی جهت کاهش مصرف آب

این پروژه با توجه به وضعیت غالب کولرهای آبی منصوبه در پشت بام منازل مشترکین و مشاهدات میدانی جهت بررسی وضعیت مصرف آب در کولرهای فاقد پوشش عایق در مقابل نور خورشید در مقایسه با کولرهایی که فقط قسمت سقف کولر با یک نوع عایق از جنس یونولیت پوشش داده شده صورت گرفته است. این طرح موجب کاهش 2.29 لیتر در ساعت کمتر از شرایط عادی و عمومی گردید یعنی حدود 13.47 % کاهش مصرف. همچنین در این پروژه با عنایت به کاهش مصرف کولرهای آبی خطای دبی استارت و دبی مینیمم نیز در کنتورهای خانگی با توجه هب وجود کنتورهای خانگی هوشمند و مکانیکی کاملا مشهود بود.

شرح تجربه: 
این پروژه با توجه به وضعیت غالب کولرهای آبی منصوبه در پشت بام منازل مشترکین و مشاهدات میدانی جهت بررسی وضعیت مصرف آب در کولرهای فاقد پوشش عایق در مقابل نور خورشید در مقایسه با کولرهایی که فقط قسمت سقف کولر با یک نوع عایق از جنس یونولیت پوشش داده شده است صورت گرفته که در این راستا اقدامات ذیل صورت پذیرفته است : 

  1. مشکل اصلی جهت اندازه گیری آب مصرفی دراین پروژه میزان دبی کم عبوری برای هر کولر در مقایسه با دبی استارت کنتورهای مکانیکی در دسترس بوده که برای رفع این مشکل از یک نوع کنتور هوشمند مارک (بجر آلمان) استفاد ه گردیده است. 
  2. برای بالا بردن راندمان و دقت اندازه گیری ها از هر کنتور 2 انشعاب برای دو کولر اخذ گردیده است که تجمیع دبی عبوری مقدار لازم دبی استارت کنتور را تامین می نماید.
  3. عایق یونولیتی فوق العاده سبک و شرایط نصب آسانی را داشته که امکان پوشش فقط سقف کولر فراهم گردیده است .
  4. از 4 دستگاه کولر مدل SE650 سپهر الکتریک همسان برای این پروژه بهره گرفته شده است که تقریبا“ شرایط نصب و مصرف یکسان داشته اند. 
  5. هیچ توصیه ای در رابطه با میزان کارکرد کولرها به مصرف کننده داده نشده است و شرایط کاملا“ طبیعی بوده است .
  6. جهت کنترل کارکرد کولرها از 4 دستگاه تایمر دیجیتال دقیق بهره گرفته شده است. 
  7. 7از19/04/97لغایت 04/05/97 اندازه گیری ها صورت گرفته است. 
  8. نتایج بصورت میانگین برای هردو کولر عایق دار و بدون عایق ثبت گردیده است.

نتایج
اختلاف مصرف برابر 2.29 لیتر در ساعت کمتر از شرایط عادی و عمومی می باشد یعنی حدود 13.47 % کاهش مصرف در کولرهای آبی. همچنین در یک آزمایش ساده اگر بنارا بر دقیق تر بودن کنتورهای هوشمند بگذاریم، کنتورهای مکانیکی x و y با دقت R160 در مقایسه با کنتورهای هوشمند با دقت   R250در دبی پایین (استارت و مینیمم)  آزمایش شده و نتیجه خطای کنتورهای x برابر 10.7%- و کنتورهای y  برابر 0.8%+ بدست آمد.

نصب عایق یونولیتی در کولرهای آبی(عکس سمت راست) و نصب کنتورهای هوشمند و مکانیکی برای اندازه گیری خطا(عکس سمت چپ)

 

نتیجه گیری و جمع بندی

کاهش مصرف کولرهای آبی تا حدود 13.5 % قطعا در شرایط پیک مصرف تابستان که کل تقاضای شبکه حدود 20 درصد افزایش دارد می تواند به مدیریت تقاضا کمک کند. هزینه بسیار کم و نصب راحت و آسان در مدت زمان 5 دقیقه از دیگر مزایای این عایق هاست. بنابراین پیشنهاد می گردد  شرکت های آب و فاضلاب این عایق ها را تهیه و به مشترکینی که درخواست دارند تحویل نمایند و پول آن را بدون هیچگونه افزایشی از قبض ایشان کسر و به سازنده عایق عودت نمایند. در خصوص کنتورهای مشترکین نیز با عنایت به اینکه بیشترین خطا در اندازه گیری مصرف کولر آبی مربوط به دبی استارت و دبی پایین می باشد طبق نتیجه بدست آمده خرید و نصب کنتورهای نوع y مقرون به صرفه تر است.

 

تقدیر و تشکر

از جناب آقای مهندس بیرنوندی مدیر عامل محترم شرکت بابت پیشنهاد این آزمایش و حمایت کامل از پروژه و همچنین جناب آقای مهندس حسینخانی معاون محترم بهره برداری جهت حمایت و تشویق و سایر همکاران تقدیر و تشکر داریم. 

 

گروه: شرب

  تاریخ ثبت : 2 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 520