طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی در راستای تامین آب شرب و تقویت آبخوان

آب یکی از عناصر اصلی توسعه پایدار محسوب می شود و علاوه بر آن که در سلامت و زندگی انسانها نقش دارد، کمک می کند تا کشورها از توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برخوردار گردند. از این رو مدیریت منابع آب گامی اساسی در راستای نیل به اهداف توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی می باشد. از آنجاکه در مناطق گرم و خشک مانند ایران و خصوصا استان خراسان، تولید اکثر محصولات کشاورزی متکی به زراعت آبی است و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، بایستی به کلیه منابع آب متعارف و غیر متعارف توجه نمود. از طرفی تامین آب شربو بهداشت از نیازهای اساسی و اولیه شهر ها بوده که کمبود و تنش در آب شهری باعث بروز مشکلات عدیده سیاسی و حتی تنش های اجتماعی خواهد شد. گزارش طرح حاضر یکی از تجربیات موفق شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در تامین آب شرب شهر مشهد در شرایط خشکسالی و کم آبی اشاره دارد. در راستای تامین آب شرب شهر مشهد، شرکت مهندسین مشاور سرو آب طرح جایگزینی پساب با آبهای کشاورزی با کیفیت مناسب شرب را ارائه داده که با استقبال شرکت آب منطقه ای، مطالعات طرح شروع و برای جایگزینی سالانه 150 میلیون متر مکعب پساب با آبهای کشاورزی جهت تامین آب شرب مشهد مورد تائید و تصویب قرار گرفت. در مرحله اول اجرایی، برای حق آبه های کشاورزان از سد طرق به میزان 9 میلیون متر مکعب در سال و سد کارده به میزان 16 میلیون متر مکعب در سال به بهره برداری رسید و باعث جلوگیری از تنش و کمبود آب شرب مشهد در سالهای 1386  به بعد گردید.

کلیات:
در پی استقبال وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از پیشنهاد سال 74 این شرکت در مورد امکان جایگزینی آب بازیافت حاصله از تصفیه پساب فاضلاب شهری، با آب کشاورزی مناسب شرب در دشت مشهد و تصویب آن در7/4/75 ، مطالعات آن در تاریخ 8/10/75 آغاز گردید.
با وجود پیچیدگیها و نبود زمینه تجربی آن در کشور، فاز یک مطالعات با موفقعیت در آبان 1380 به انجام رسید. 
مطالعات فاز 2 با اولویت جایگزینی آب بازیافت از تصفیه خانه فاضلاب غرب شهر در محل پرکندآباد با حقابه کشاورزان از سد کارده و سپس جایگزینی آب بازیافت تصفیه خانه فاضلاب شرق شهر در محل اولنگ با آب چاههای مزرعه آستان قدس و سایر مزارع بزرگ و مجتمعهای کشت و صنعت واقع در اراضی شرق شهر مشهد همچنین حقابه بران روستای طرق از سد طرق و در مرحله آخر جایگزینی آب بازیافت با آب چاههای کشاورزی واقع در اراضی غرب شهر مشهد، شروع گردید.
براساس مطالعات فاز یک حدود 80 درصد از آب شرب و بهداشتی مصرفی شهری و قابل جمع آوری بصورت فاضلاب میباشد وپساب فاضلاب پس از تصفیه تا 95 درصد قابل تبدیل به آب بازیافت قابل جایگزینی با آب کشاورزی است.
همچنین در ادامه روند مطالعات، بازنگری و تکمیل مطالعات طرحهای استفاده از فاضلابهای تصفیه شده شهر مشهد (تصفیه خانه های در دست مطالعه، ساخت و در حال بهره بردای) در راستای به تعادل رساندن آبخوان و بازچرخانی پسابها و ایجاد تعادل در بیلان آب زیرزمینی و جلوگیری از نشست زمین و جلوگیری از تشدید افت سطح آب زیرزمینی با ظرفیت جایگزینی 150 میلیون مترمکعب در سال آب مصرفی شهر مشهد صورت گرفت.
با استناد به مطالعات مصوب و جلسات کارشناسی متعدد برنامه مصوب طرح تامین آب شرب شهر مشهد از طریق جایگزینی پساب تصفیه¬خانه¬های فاضلاب در افق 1415 تهیه و در شکل شمار (1) ارائه گردیده است.

شکل شماره (1): برنامه مصوب طرح تامین آب شرب شهر مشهد از طریق جایگزینی پساب در افق 1415

با توجه به اینکه در مطالعات، محدوده جایگزینی پساب مشهد به دو بخش شرقی و غربی تقسیم گردیده لذا بطور جداگانه وضعیت اجرایی پساب  در شرق(مربوط به تصفیه¬خانه اولنگ و التیمور و نواحی اجرایی آن شامل مزرعه نمونه آستان قدس رضوی و اراضی طرق) و در غرب( مربوطه به تصفیه¬خانه¬های پرکندآباد، خین عرب و طبرسی و نواحی اجرایی آن شامل روستاهای پایین¬دست سد کارده، ارداک و خط اجرایی بسمت غرب دشت مشهد و چاههای کشاورزی مربوطه) ارائه می¬گردد.

1. طرحهای جایگزینی پساب در شرق دشت مشهد
1-1- عملیات¬های اجرایی انجام شده
عملیات اجرایی با عنوان پروژه جایگزینی پساب شرق مشهد (بخش های اول تا چهارم) به ترتیب بخش اول در سال 1382 (شرکت شوسه راه سبزوار) بخش دوم در سال 1383 (شرکت هتروم) و بخش های سوم و چهارم در سال 1384 (شرکت های اقلیم کار مشهد و آذران شرق مشهد) شروع شده و به شرح جدول شماره(1-1) اجرا شد. 

جدول (1-1) عملیات اجرایی پروژه جایگزینی پساب (1382-84)

بخش

نام پیمانکار

کارهای اصلی

بخش اول

شرکت شوسه

راه سبزوار

انتقال پساب از ایستگاه پمپاژ اولنگ تا تپه هاشم آباد با احداث مخزن 5000 متر مکعبی اولنگ و ایستگاه پمپاژ 8/1 مگاواتی اولنگ و 6 کیلومتر خط انتقال پساب 800 میلیمتری از اولنگ تا تپه هاشم آباد و مخزن 5000 متر مکعبی تپه هاشم آباد (این بخش از پروژه به طور کامل اجرا شده است)

بخش دوم

شرکت هتروم

انتقال پساب از تپه هاشم آباد با 8/3 کیلومتر لوله 1200میلیمتری تا ایستگاه پمپاژ 6/1 مگاواتی مزرعه نمونه و احداث و تجهیز ایستگاه فوق (خط انتقال و سازه های این بخش و عمده تاسیسات مکانیکال پروژه به طور کامل اجرا شده است. تجهیزات برقی کلاً خریداری اما اجرا نگردیده و تابلوهای برق به انبار کارفرما منتقل شد)

بخش سوم

شرکت اقلیم کار مشهد

توزیع پساب در غرب مزرعه نمونه با اجرای 29 کیلومتر لوله 200 تا 900 میلیمتری(20 کیلومتر اجرا شده است) و رسانیدن پساب به سر27 حلقه چاه برای جایگزینی با آب چاه های مذکور (پس از مخالفت آستان قدس، ازاین بخش پروژه خط اصلی برای انتقال پساب به طرق تکمیل و باقیمانده خطوط فرعی متوقف گردید.)

بخش چهارم

شرکت آذران شرق مشهد

توزیع پساب در شرق مزرعه نمونه با اجرای 33 کیلومتر لوله 200 تا900میلیمتری و رسانیدن پساب به سر29 حلقه چاه برای جایگزینی با آب چاه های مذکور (این بخش از پروژه به طور کامل اجرا شده است

در حال حاضر شبکه توزیع پساب در مزرعه نمونه و شرق مشهد طبق نقشه (1-1) اجرا شده است و هم اکنون بیش از 300 لیتر برثانیه پساب خروجی تصفیه خانه اولنگ را به اراضی طرق منتقل می نماید. همچنین ایستگاه پمپاژ انتقال پساب به مزرعه نمونه نیز در حال تکمیل و آماده بهره برداری می باشد. پلان طرح اجرا شده پروژه جایگزینی پساب شرق نمایش داده شده است.

1-2-مراکز مصرف آب کشاورزی جهت جایگزینی پساب در شرق مشهد

عمده فعالیت اقتصادی درشرق مشهد در بخش کشاورزی است که از اطراف شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر در انتهای محدوده شهری شهر مشهد شروع شده و در امتداد کشف رود، حد فاصل دامنه های ارتفاعات جنوبی تا نزدیک کال بیدک و تپه سلام ادامه دارد.

از آنجایی که هدف از انجام مطالعات، جایگزینی پساب با حقابه های کشاورزی منطقه می باشد، لذا نتایج بررسی های انجام شده برای شناسایی مراکز عمده جایگزینی پساب در شرق مشهد مزرعه نمونه آستان قدس، اراضی کارخانه قندشیرین، اراضی پایین دست سد طرق، مرکز تحقیقات کشاورزی ، پارک جنگلی سیدی، فرودگاه مشهد و اراضی مالکین خصوصی در مطالعات قبلی به انجام رسیده است که از این میان مزرعه نمونه آستان قدس و اراضی پایین دست سد طرق به عنوان اصلی ترین مصرف کننده های پساب منطقه انتخاب و عملیات اجرایی انتقال پساب در آن ها صورت گرفته است.

آب مورد نیاز بخش کشاورزی مزرعه نمونه از منابع زیر زمینی محدوده مزرعه تامین می گردد. برای این منظور بیش از 70 حلقه چاه عمیق در سطح مزرعه نمونه حفر گردیده است. طی دوره فعالیت مزرعه نمونه از سال 1344 تاکنون منابع آب دچار، کاهش کمی و کیفی گردیده است.

در پایین دست سد طرق، شهرک طرق قرار دارد که در گذشته روستای طرق خوانده می شد. زارعین این روستا دارای حقابه ای به میزان 6 میلیون متر مکعب در سال از آب سد طرق می باشند. تا قبل از اجرای طرح جایگزینی پساب در این منطقه، این مقدار آب در طول ماه های فروردین لغایت آذر طی نظم خاص از محل سد انحرافی طرق در بستر رودخانه رها شده و در مزارع کشاورزان روستای طرق مصرف می شده است.

 

2-طرحهای جایگزینی پساب در غرب دشت مشهد

2-1-وضع موجود پساب غرب مشهد

تصفیه­خانه­های فاضلاب پرکند آباد قدیم(1)و پرکند آباد جدید(2) در فاصله پنج کیلومتری شمال شهر مشهد در حاشیه کشف رود در حال بهره برداری هستند. ظرفیت اسمی این تصفیه خانه ها به ترتیب برابر با 15000 و 60000مترمکعب در روزاست.تصفیه خانه های پرکند آباد فاضلاب نواحی غربی (غرب بلوار آزادی) شهر مشهد را تصفیه می کنند. در طرح ارتقاء، افزایش ظرفیت پیش بینی شده این تصفیه خانه هاتا سال 1396 برابر 120000 مترمکعب در روز می باشد.

در حال حاضر از محل تصفیه خانه پرکندآباد جدید (2) توسط ایستگاه پمپاژ احداث شده در محل تصفیه خانه، حدود 600 لیتر بر ثانیه پساب به منظور تامین حقابه زمین­های کشاورزی پایین­دست سد کارده انتقال داده می شود و مابقی پساب تولیدی تصفیه خانه­های پرکند آباد وارد رودخانه کشف رود می شود. با توجه به برنامه­های توسعه تصفیه­خانه­های پرکندآباد و مطالعات جایگزینی پساب مشهد، نیاز به انتقال پساب به اراضی پایین دست سد اراداک و چاه های کشاورزی محدوده غرب (به سمت بلوار آرامگاه فردوسی و شمال جاده مشهد- قوچان) بوده و از این رو ایستگاه پمپاژ جدیدی در محل تصفیه خانه پرکندآباد(2) تعریف شده که در حال حاضر عملیات اجرایی آن در حال اتمام است و پس از تجهیز در دو مرحله ابتدا در حدود 500 لیتر بر ثانیه و سپس تا بیش از 1000 لیتر بر ثانیه پساب را به محدوده غرب مشهد انتقال خواهد داد.

قسمتی از خط انتقال پساب این ایستگاه پمپاژ نیز به طول بیش از 11.2 کیلومتر توسط لوله های فایبرگلاس به قطر 1000 میلی متر و فشارهای کاری 16 و 10 بار تحت عنوان خط انتقال پساب غرب اجرا شده است. انتقال پساب از تصفیه خانه پرکند آباد به اراضی پایین دست سد کارده شامل دو ایستگاه پمپاژ و بیش از 31 کیلومتر خط انتقال بوده است.بطور خلاصه مشخصات طرح جایگزینی پساب با حقابه سطحی کشاورزان در پایین­دست سد کارده در جدول شماره (2-1) ذکر گردیده است.   قابل ذکر است که این قسمت از طرح جایگزینی پساب در 3 بخش اصلی به شرح جدول شماره(2-2) اجرایی شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.

 

3-طرح انتقال پساب از تصفیه­خانه خین عرب تا پرکندآباد

با  توجه به اینکه مقصد جایگزینی پساب تصفیه خانه خین عرب محدوده غرب مشهد می باشد، لذا بایستی پساب تولیدی این تصفیه خانه ابتدا به محدوده تصفیه خانه پرکند آباد منتقل شود و از آن تصفیه خانه که به عنوان مرکز توزیع پساب تولیدی عمل می کند به محدوده غرب مشهد انتقال یابد. تصفیه خانه فاضلاب خین عرب در سال 1395 با ظرفیت تصفیه خانه خین عرب 83000 مترمکعب در روز وارد مدار شده است که در حال حاضر با ظرفیت 52000 مترمکعب در روز در حال بهره برداری می باشد.

با توجه به دبی انتقال و مشخصات هیدرولیکی خط لوله، عملیات احداث ایستگاه پمپاژ انتقال پساب تصفیه خانه خین عرب تعیین می شود. همانطور که عنوان شد این ایستگاه پمپاژ ابتدا برای ظرفیت فعلی بهره برداری تصفیه خانه 600 لیتر بر ثانیه و سپس 1000 لیتر بر ثانیه انتقال پساب می باشد لذا ایستگاه پمپاژ ظرفیت و توان انتقال پساب تا 1000 لیتر در ثانیه را دارا می باشد.

جدول شماره(2-1): مشخصات طرح جایگزینی پساب با حقابه کشاورزان پایین­دست سد کارده

موضوع

توضیحات

محل اجرای پروژه

محدوده تصفیه خانه فاضلاب  پرکندآباد تا اراضی پائین دست سد کارده

محل تامین پساب

تصفیه خانه فاضلاب پرکند آباد در غرب مشهد

آب شرب جایگزین

حقابه کشاورزان پائین دست سد کارده

حجم آب قابل جایگزین

12 میلیون متر مکعب در سال

طول لوله های انتقال و توزیع پساب

31 کیلومتر

قطر لوله های انتقال و توزیع پساب

250 الی 700 میلیمتر

مخزن تنظیم

یک واحد 1000 متر مکعبی

ایستگاه پمپاژ

دو واحد جمعاً به قدرت 6/2 مگاوات

دبی پساب انتقالی

600 لیتر در ثانیه

هزینه اجرا

59 میلیارد ریال  

در صد پیشرفت

در حال بهره برداری

 
 

جدول (2-2) : مراحل اجرایی طرح جایگزینی پساب با حقابه کشاورزان پایین دست سد کارده

مرحله

نام پیمانکار

کارهای اصلی

مرحله پیشرفت

مرحله اول

شرکت آذران شرق مشهد

اجرای 16 کیلومتر خط انتقال 700 میلیمتری از ایستگاه پمپاژ 1 تا ایستگاه پمپاژ 2 ( گوارشکی )

تحویل قطعی

مرحله دوم

شرکت لاخی

اجرا و تجهیز ایستگاه پمپاژ شماره 1

تحویل قطعی

مرحله سوم

شرکت طوس آبگین

اجرا و تجهیز ایستگاه پمپاژ شماره 2 واجرای خطوط انتقال و توزیع پساب از گوارشکی تا اندرخ

تحویل قطعی

 

مرحله سوم

شرکت طوس آبگین

اجرا و تجهیز ایستگاه پمپاژ شماره 2 واجرای خطوط انتقال و توزیع پساب از گوارشکی تا اندرخ

تحویل قطعی

 

 

3-1-مشخصات خط انتقال

مشخصات خط انتقال از محل تصفیه خانه خین عرب تا ایستگاه پمپاژ پرکندآباد به صورت زیر می باشد.

قطر خط انتقال: 1000   میلمتر

دبی طرح : 1000    لیتر بر ثانیه

سرعت انتقال: 27/1 متر بر ثانیه

میزان افت لوله:4/1 متر بر کیلومتر

طول خط انتقال: 6200 متر

جنس لوله: فایبر گلاس10 بار

اختلاف ارتفاع ابتدا و انتهای خط انتقال: حدود 19 متر

افت کل مسیر: حدود 9 متر

تصویر(1) نمای خارجی پمپاژ اولنگ

تصویر (2) مخزن ذخیره روباز 5000 مترمکعبی ایستگاه پمپاژ اولنگ

تصویر(3) مخزن روباز 5000مترمکعبی ایستگاه پمپاژ شماره 1 انتقال پساب به کارده

مشکلات و چالش های طرح :

از مشکلات اساسی و اصلی طرح، کیفیت پایین پساب می باشد که این امر باعث بروز مشکلات بعدی گردیده است و در صورتی که کیفیت پساب مناسب باشد بسیاری از مشکلات اجتماعی در پذیرش پساب حل خواهد شد. بنابراین در شرایط اجرای طرح (سال 1384) یکی از مشکلات اصلی طرح جایگزینی پساب، عدم استققبال و پذیرش مردم از طرح به دلایل مختلف از جمله عدم اطمینان به طرح، مسائل بهداشتی و شرعی و کیفیت پایین پساب بود. در این رابطه با انجام بررسی های اجتماعی و مکاتبات با مراجع دینی و ... در جهت تشویق و پذیرش طرح از طرف مردم و اهالی مناطق مورد نظر اقدام شد و در نهایت با امضای یک تفاهم نامه دو جانبه نسبت به جایگزینی پساب با حق آبه های کشاورزی اقدام گردید. یکی دیگر از مشکلات و مسائل مربوط به طرح، بحث جایگزینی پساب به چاه های مزرعه نمونه آستان قدس رضوی بود. در این رابطه مکاتبات متعدد صورت گرفت و با رایزنی های انجام شده در نهایت موافقت آستان قدس جهت جایگزینی 70 حلقه چاه با پساب انجام شد. از دیگر مشکلات طرح، مباحث مربوط به تملک زمین در مسیر خط انتقال می باشد که این مسئله خصوصا در بخش انتقال آب به اراضی غرب مشهد و سد ارداک با مشکلات بیشتری مواجه بوده و در بخش هایی باعث تغییر مسیر خط انتقال گردیده است.

 

نتیجه گیری و جمع بندی :

طرح جایگزینی پساب در مشهد یکی از اولین طرح های استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری در کشور بوده است. این طرح به جهت تامین بخشی از آب شرب با استفاده از جایگزینی یک طرح و ایده نوین در سطح کشور می باشد. نتایج حاصل از اجرای بخشی از طرح نشان می دهد که با اجرای این طرح مشکلات تامین آب شرب مشهد به میزان قابل توجهی حل خواهد شد و در حال حاضر نیز بخشی از کمبود آب شرب به این روش تامین شده است. در این رابطه لازم است علاوه بر تامین مالی طرح، راهکارها و مصوبات قانونی در جهت تسهیل در جایگزینی پساب با چاه های آب کشاورزی صورت پذیرد.

 همچنین با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته، به دلیل عدم ورودی آب به سد های کارده و طرق، در عمل میزان حق آبه کشاورزان کمتر از مقدار پساب تحویلی بوده است  و در برخی مواقع آب جایگزین شده در حدود 10 درصد پساب تحویلی بوده است. از طرفی انتقال پساب در این شرایط به اقتصاد و رونق کشاورزی خصوصا در شرایط خشکسالی کمک کرده و از این منظر باعث جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهر نیز شده است. لذا با اینکه در شرایط خشکسالی تامین آب کمتر اتفاق افتاده است ولی اجرای طرح به جهت توسعه و رفاه عمومی کمک کرده است.

 

تقدیر و تشکر:

مدیریت محترم عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی :جناب آقای مهندس علایی

مدیریت محترم دفتر تامین آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی :جناب آقای مهندس بیاتی

مدیر طرح در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی :جناب آقای مهندس باوفا

ناظران محترم طرح در شرکت مهندسین مشاور سروآب : آقایان مهندس صالحی پور، کشمیری شمسی پور

و سایر کسانی که در تهیه و اجرای طرح همکاری داشته و ما را یاری نموده اند.

 

 

  تاریخ ثبت : 24 شهریور 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 928