سیستم بازچرخانی آب خاکستری

با افزایش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی، مصرف منابع آب و تقاضا به طور پیوسته افزایش می‌یابد، بطوری‌که مساله کمبود منابع آب بخصوص آب شیرین یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در نیمه دوم قرن بیستم مطرح گردیده است. این مهم در ایران نیز با توجه به کمبود بارش ها خصوصا در سال های اخیر بسیار وخیم تر شده به گونه ای که طبق آمار جهانی ایران در زمره کشورهای شدید آب قرار گرفته است. مساله مدیریت آب شهری با توجه به بروز بحران های کم آبی اخیر، اهمیت بسیار زیادی یافته است، تا بتوان علاوه بر مساله ذخیره سازی آب، منابع جدیدی ایجاد کرد و آنها را جایگزین منابع آب قبلی مثل آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی نمود و در نتیجه مصرف آبهای زیرزمینی و سطحی را کاهش داد . در این راستا به علت کمبود آب طبیعی و افزایش فاضلاب شهری، بازیافت از فاضلاب، بعنوان یک منبع جدید آب، جهت پیشبرد اهداف توسعه پایدار شهری، بررسی شده است . در سال‌های اخیرسیستم‌هایی جهت بازیافت و استفاده مجدد از منابع آب پیشنهاد شده است، که سیستم‌های سبز نامیده میشوند . اهداف این سیستم ها تولید منابع آب جدید با بازیافت فاضلاب‌ها و تولید آب بیشتر جهت آب‌دهی اراضی، حفاظت از منابع آب موجود مثل آب‌های سطحی و زیرزمینی و کاهش میزان فاضلاب تولید شده می باشد. در این طرح سعی شده است ضمن معرفی کامل پکیچ بازچرخانی آب خاکستری، آب مورد نیاز فلاش تانک ها را با استفاده از این سیستم تامین نمود. با اجرای این طرح به میزان  20 درصد از مصارف آب ادارات کاهش خواهد یافت. دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با همکاری شرکت دانش بنیان بهپویان، با توجه به ارزش بالای آب شرب و معضلات هزینه ای و فنی استحصال آب شرب در این استان، به عنوان متولی و پیشرو در زمینه مدیریت مصرف آب شرب با استفاده از سیستم های بازچرخانی آب خاکستری اقدام به نصب نمونه های پایلوت در سطح استان و در مراکز استراتژیک دولتی و فرهنگی نموده که علاوه بر کاهش مصارف آب شرب، فرهنگ سازی در استفاده مجدد از آب قابل ریوز را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

شرح تجربه :
از آب خاکستری میتوان به عنوان بزرگترین منبع پتانسیل ذخیره آب نام برد . همچنین می توان با مدیریت صحیح و بر طبق توسعه پایدار شهری، آنرا بازیافت نمود؛ بطوریکه سلامت عمومی و بهداشت نیز حمایت گردد. درصد کل آب خاکستری تصفیه شده در سیستمهای طراحی شده جهت بازیافت آب خاکستری حدود 3.4 تا 33.4 درصد تخمین زده شده است
آب روشویی ، حمام و … آب های خاکستری اند. آب خاکستری اصولاً نام خویش را از ظاهر تیره‌ای دریافت کرده‌اند، که حد واسط آب آشامیدنی با مفهوم “آب سفید” و “گنداب‌های توالتی” یا “آب سیاه” می‌باشند. اما گاهی آب سینک آشپزخانه و ظرفشویی نیز از نظر فنی آب بازیافتی به حساب می‌آیند، اگر چه تمرکز بالای پسماندهای غذایی و شیمیایی به این معناست که این آب برای استفاده مجدد، کمتر مناسب است.
 آب خاکستری تفاوت‌های زیادی با فاضلاب توالتی دارند، زیرا مورد اخیر را با نام گندآب‌ها (یا آب سیاه) می‌شناسند که حاوی فضولات انسانی هستند.
در این راستا ابتدا موضوع انتگراسیون آب (Water Pinch ) مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مطالعات جامع صورت گرفته ، تولید سیستم بازچرخانی آب خاکستری به عنوان یکی از بهترین راهکارهای کاهش مصرف آب شرب و  REUSE  آن در دستور کار قرار گرفته است.
استفاده مجدد از آب خاکستری ، در واقع صرفه جویی در آب تصفیه شده است چرا که بدون استفاده از آب شیرین، میتوان نیاز های روزمره را مرتفع نمود.به عنوان مثال به جای استفاده از آب آشامیدنی در فلاش تانک یا در  باغبانی، از آبی استفاده میشود که سابقا دور ریخته می شود.
اجرای کامل سیستم بازچرخانی آب خاکستری در کل ساختمان باعث صرفه جویی 30% تا 45% آب آشامیدنی می گردد. (کتاب کاستادوران  2010،21)
در کشورهای صنعتی مثل  آلمان و ژاپن و دیگر کشورهای توسعه یافته، حدود 30% از آب مصرفی در منازل و ادارات جهت فلاش توالت مصرف میگردد. با بازیافت فاضلاب خاکستری و استفاده از آن جهت فلاش توالت ها، میتوان این میزان 30 درصدی مصرف آب شرب را کاهش داد.  
همانطور که قبلا بیان شد، از فاضلاب خاکستری تصفیه شده میتوان جهت مصارف آبیاری نیز استفاده نمود که در این صورت هم میزان قابل توجهی از مصرف آب تصفیه شده شهری کاهش می یابد. در نتیجه با طراحی سیستم تصفیه و بازیافت فاضلاب خاکستری در یک استاندارد مناسب، میتوان تا حدود 40% از مصرف آب خانگی را کاهش داد که این مقدار برابر با 10% تا 20% تقاضای آب شرب شهری می باشد .

کاربردهای آب خاکستری

  • آبیاری فضای سبز 
  • تغذیه آب فـلاش تـانکها
  • شستشوی محوطه و پارکینگ 

علاوه برموارد ذکر شده:
امکان بازگردانی آب دورریز آبخوری ها و باران در مدارس، آب وضوخانه مساجد و آب دور ریز ورزشگاهها نیز وجود دارد. آب بازیافتی می تواند جهت شستشوی محوطه و آبیاری فضای سبز به کار گرفته شود.
لازم به ذکر است به منظور استفاده از آب خاکستری، دترجنت استفاده شده و کیفیت تصفیه آن باید طبق استاندراد تامین گرددکه وابسته به مصرف آن می باشدبه عنوان مثال کیفیت آب مورد استفاده جهت آبیاری و آب تغذیه فلاش تانک ها با هم متفاوت است.(استفاده از دترجنت های سازگار با محیط زیست)

راهکارهای بهره گیری از سیستم تولید آب خاکستری:
به منظور ایجاد ساختار مناسب جهت بکارگیری سیستم های آب خاکستری در منازل و ساختمانهای عمومی کشور ( ادارات، مهمانسرا ها ، مدارس، مساجد و...) می توان به دو روش اقدام نود:
راهکار بلند مدت با هزینه های بالا
در این روش با وضع قوانین طراحی های ساختمان های جدید، تایید پروانه بهره برداری از ساختمانها منوط به طراحی و تعبیه سیستم تصفیه آب خاکستری در ساختمانها گردد که این امر نیازمند هم راستایی ارگانهای دولتی، نظام مهندسی و ... می باشد.
در ساختمانهای در دست ساخت یا طراحی اجرای کامل سیستم بازیافت آب خاکستری مد نظر می باشد.

 

 

 

 

در این سیستم بازیافت فاضلاب خاکستری از آب زائد آشپزخانه  بعلت مواد آلی بیشتر صرف نظر گردیده و بر مبنای تصفیه آب روشویی ها ، حمام و لباسشویی طراحی شده است. 
 این سیستم شامل یک فیلتر ماسه ای-بیولوژیکی و یک تانک ذخیره می باشد  که آب پس از عبور از فیلتر و حذف مواد زائدی چون مو و چربی، در تانک ذخیره شده و سپس جهت مصارف آبیاری و فلاش تانک مورد استفاده قرار می گیرد. 

 تذکر: استفاده از آب خاکستری تصفیه شده جهت آبیاری تنها در صورتی امکان پذیر است که علاوه بر استفاده از مواد شیمیایی دارای دترجنت سازگار با گیاهان، فقط در آبیاری درختان و گیاهان غیر مثمر استفاده شود.
طرح فوق برای ساختمانهای در حال طراحی و دست احداث خواهد بود اما سوال مطرح شده این است که با توجه به کمبود منابع آبی در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و ... جهت تامین آب شرب روزمره ساختمانهای موجود چه باید کرد:
افزایش میزان استحصال آب شرب بوسیله اکتشاف منابع جدید ، انتقال آب  یا کاهش میزان مصرف آب شرب با استفاده از سیستم های بازچرخانی آب خاکستری و ریوز مجدد آب های قابل استفاده مجدد؟
راهکار کوتاه مدت و زود بازده 
با توجه به اینکه جامعه هدف این قسمت ساختمانهایی است که از گذشته ساخته شده و تمامی تجهیزات آن در حال بهره برداری می باشد، اولویت اصلی تصحیح سیستم آب خاکستری با کمترین تخریب می باشد بهترین راهکار برای ساختمان ادارات دولتی، مدارس و مهمانسرا ها ، استفاده از آب خاکستری کاسه دستشویی و سینک ظرفشویی به عنوان منبع تامین آب فلاش تانک می باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

از آب خاکستری بازیابی شده از کاسه روشویی و حمام می توان در فلاش تانک های سرویس های بهداشتی استفاده نمود، کمااینکه این کار در بسیاری از نقاط اروپا و استرالیا صورت گرفته و در ایالات متحده نیز به صورت قانونی واحد تصویب شده است.
استفاده از این سیستم باعث کاهش 2۰ درصدی مصرف آب می شود. 

استفاده از سیستم جامع در ساختمانهای در حال بهره برداری، مستلزم تخریب و بازسازی و صرف هزینه های بالا و زمان اجرای نسبتا طولانی بوده که اجرای آن مقرون به صرفه نمی باشد .در حالی که با استفاده از پکیج بازچرخانی آب خاکستری به صورت محلی جهت تامین آب فلاش تانک ها، می توان از آب خاکستری سهل الوصول مانند آب روشویی یا حمام استفاده نمود.
اجرای این طرح با توجه به عدم نیاز به فیلتراسیون پیشرفته جهت تامین آب فلاش تانک و از طرفی عدم نیاز به تخریب می تواند به سرعت انجام پذیرد.
 
مراحل اجرایی استفاده  از آب خاکستری جهت منبع فلاش تانک
آب خاکستری موجود در کاسه روشویی به وسیله لوله های انتقال دهنده به مخزن تصفیه سرازیر می گردد و پس از عبور از سه لایه تصفیه فیزیکی- بیولوژیکی و کربن فعال پس از دپو در مخزن، در زمان نیاز فلاش تانک به وسیله پمپ آب موجود در مخزن، به سوی آن پمپاژ می گردد.
در درون مخزن یک عدد شناور تعبیه شده است که یک چهارم مخزن را به وسیله آب سفید پر نگاه می دارد که درصورت نیاز و عدم تامین کافی آب خاکستری فعال می گردد.
در ساختمانهای عمومی که دارای سرویس های بهداشتی عمومی میباشند می توان به ازای هر مجموعه سرویس بهداشتی از یک سیستم استفاده کرد.
این روش یکی از بهترین ابزارهایی است که برای استفاده آب خاکستری طراحی و ساخته شده است که با بهره گیری از آن تا 90 درصد از مصرف آب مورد نیاز برای فلاش تانکها کاسته می شود.
 
اجزای تشکیل دهنده این سیستم عبارت اند از:
  1. لوله مقاوم در برابر خوردگی جهت انتقال آب
  2. مخزن تصفیه آب خاکستری ورودی
  3. سه لایه تصفیه کننده
  4. پمپ آب داخلی جهت پمپاژ آب تصفیه شده
  5. شناور نصب شده در مخزن جهت تامین آب حداقلی
 
پتانسیل بازگردانی آب خاکستری در ادارات به  میزان 20% پساب تولیدی می باشد ، در حالی که میزان آب شرب لازم تنها 27% مصرف روزانه را به خود اختصاص می دهد.
 

متوسط مصرف روزانه آب در ادارات و ارگانهای دولتی

آب خاکستری

قابل بازگردانی

ردیف

مکان

درصد مصرف آب

1

توالت و فلاش تانک

43%

 

2

نظافت

1%

 

3

آبدارخانه

27%

 

4

سالن غذاخوری

9%

 

5

روشویی

20%

P

 
  • سرانه مصرف آب شرب به ازای هر نفر: 10 تا 20 لیتر در روز
  • پتانسیل آب خاکستری به ازای هر نفر: 3 تا 5/5  لیتر در روز

 اولویت اصلی، تصحیح سیستم آب خاکستری با کمترین تخریب در ساختمانهایی است که از گذشته ساخته شده و تمامی تجهیزات آن در حال بهره برداری می باشد. در این طرح با اجرای پکیج های آماده جهت تامین آب فلاش تانک ها می توان از آب خاکستری سهل الوصول مانند آب روشویی استفاده نمود. استفاده از سیستم بازیافت آب خاکستری در راستای عملیاتی شدن سیاست های "مدیریت سبز"، به عنوان محصولی از شرکت دانش بنیان باعث کاهش 2۰ درصدی مصرف آب شرب می شود.

نکته: ظرفیت بهینه سازی سیستم بازچرخانی آب خاکستری شامل حذف مصرف آب شرب در فلاش تانکها و کاهش تولید فاضلاب در توالت ها می باشدکه در اثر استفاده مجدد در چرخه ثانویه، از نظر حجم صرفه جویی و همچنین با توجه به هزینه تقریبا برابر تامین آب و دفع فاضلاب، میزان هزینه صرفه جویی شده دو برابر حجم بازچرخانی شده در نظر گرفته می شود.

 

زمان و موقعیت جغرافیایی

شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به عنوان متولی تامین پایدار آب شرب در سطح استان، با پیگیری ها و مطالعات صورت گرفته در واحد مدیریت مصرف و همچنین رصد محصولات متنوع کاهش مصرف، در راستای کاهش مصرف آب شرب و همچنین فرهنگ سازی جهت استفاده مجدد  از آب ، سیستم بازچرخانی آب خاکستری تولید شده در شرکتی دانش بنیان را به صورت پایلوت در سطح ادارات و مراکز مهم و پرتردد اجرا نموده است. زمان اجرای طرح سال 1397بوده است.

 

هزینه های مربوط به اجرای طرح:

هزینه های اجرایی طرح با توجه به برآوردهای صورت گرفته به شرح ذیل می باشد:

ردیف

شرح هزینه ها

شرح صرفه جویی ها

نتایج

1

هزینه تجهیزات سیستم

صرفه جویی ایجاد شده در مصرف آب شرب

*  صرفه جویی سالانه 712 مترمکعب آب شرب به ازای هر مجموعه

* صرفه جویی سالانه بیش از 640 مترمکعب در تولید، انتقال و تصفیه فاضلاب به ازای هر مجموعه

2

هزینه های اجرایی

3

هزینه نت سالانه

صرفه جویی ایجاد شده در انتقال و تصفیه فاضلاب

 

تجهیزات استفاده شده در سیستم بازچرخانی آب خاکستری

ردیف

شرح

مشخصات فنی

1

مخزن پلی اتیلن آب خاکستری

ابعاد(CM)50*47*70

2

الکتروپمپ

حداکثر دبی:  m3/h 10

حداکثر هد: 12 متر

سرعت:  RPM5000

3

لوله PVC

قطر خارجی: 63 میلیمتر

ضخامت: 1.9 میلیمتر

4

لوله پلی اتیلن تک لایه

قطر خارجی: 38 میلیمتر

ضخامت: 1 میلیمتر

5

فیلتر آب خاکستری

دارای فیلتراسیون 6 مرحله ای، بوزدایی و گند زدایی

6

فلوتر و سوییچ

به تعداد مورد نیاز

7

زانو، سه راه، شیر یکطرفه و سایر اتصالات لازم

به تعداد مورد نیاز

 

نتایج:

درس آموخته‌ها:

سیستم بازچرخانی آب خاکستری تولید شده در شرکت دانش بنیان بهپویان به عنوان یک کالای ایرانی با طراحی ایرانی، ابتدا در پارک علم و فناوری خراسان به صورت آزمایشی تولید و بهره برداری شد که پس از یکسال بررسی و رفع عیوب موجود، به مرحله تولید صنعتی رسید، از جمله تجربیات کسب شده در این مدت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. استفاده از انواع فلوتر های موجود در بازار برای سطح سنجی آب خاکستری منتقل شده به فلاش تانک:

هرکدام از روش ها دارای معایبی بودند که می توان به تغییر در ساختار فلاش تانک، نیاز به سوراخکاری فلاش تانک و آب بند کردن مجدد آن، عدم وجود فضای کافی در انواع فلاش تانک و ...

  1. ابداع فلوتر جنرال جهت انواع فلاش تانک ها با قابلیت تنظیم سطح و حجم آب وارد شده به فلاش تانک با هزینه بسیار پایین و کارکرد مناسب 
  2.  بررسی و مقایسه استفاده از پمپ های خشک و کفکش و نحوه مدیریت فشار بر هرکدام در سیستم های تحت فشار(این سیستم بر روی کفکش ها قابلیت نصب و بهره برداری ندارد) که با توجه به یوزرفرندلی بودن استفاده از کفکش(عدم هواگیری و عمر طولانی و ...) پس از بررسی های لازم از سیستم کلید فلوتر استفاده شد .
  3. استفاده از سیستم OR در کلیدهای فلاش تانک جهت آب رسانی به همه فلاش تانکها
  4. تعریف دوره های PM ماهانه و سالانه با توجه به شیت های کنترلی نمونه آزمایشگاهی

جمع‌بندی :

استفاده از دانش بومی و محصولات ایرانی، با کیفیت و عمر بالا در کنار نوآوری و خلاقیت در زمینه های مختلف موجب تولید و اجرای سیستمی کارا و در عین حال یوزر فرندلی در راستای بازچرخانی آب از دست رفته به چرخه استفاده مجدد شده است. آسان ترین راه اسراف آب شرب، استفاده از آن در فلاش تانک هایی می باشد که گاها تا 15 لیتر ظزفیت ذخیره سازی دارند. این سیستم علاوه بر حذف آب شرب از چرخه فلاش تانکها، ظرفیت ذخیره سازی آنها را تا 5 لیتر کاهش می دهد. در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان؛ با توجه به اقلیم گرم و خشک و عدم وجود منابع کافی تامین آب ، آب شرب ارزشی فراتر نسبت به سایر اسانهای کشور دارد که صرفه جویی آسانترین و کم هزینه ترین راهکار برای توزیع مناسب منابع محدود آب شرب می باشد. استفاده از این سیستم علاوه بر فرهنگ سازی ، کاهش چشمگیر مصرف آب شرب و همچنین کاهش متناسب تولید فاضلاب را در پی داشته است.

 

تقدیر و تشکر:

  1. جناب آقای دکتر رضا قنبری- ریاست محترم پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  2. جناب آقای مهندس محمدعلی تیشه وری- نائب رییس هیئت مدیره شرکت بهپویان امین منتظر

 

منابع و مراجع:

  1. استاندارد شماره 3365 - آئین کار اصول طراحی و تجهیز سرویس‏های بهداشتی عمومی شهری
  2. مقررات ملی ساختمان - مبحث 16 – تاسیسات بهداشتی- پیوست 9- بازگردانی آب خاکستری
  3. مقاله بررسی فنی سیستم های انتقال آب، مصرف سرانه،دکتر داود طغرایی، عضوهیئت علمی دانشگاه آزاداصفهان
  4. منبع این آمار، آرشیو اطلاعات هواشناسی در تارنمای سازمان هواشناسی ایران است.(http://ndwmc.irimo.ir/far)
  5. پایگاه خبری آب و فاضلاب، برق و جهاد کشاورزی به نقل از دیر بخش بهره برداری از شبکه های آبیاری و زه کشی شرکت مدیریت منابع آب ایران(13آبان1396)---میزان-بارندگی- در – ایران- نسبت- به-میانگین-جهانی
  6. موسسه world resources institute، مقاله چاپ شده در هافینگتون پست
  7. گزارش نهایی مطالعات پایلوت ساختمان سبز،مطالعات سیستم بازیافت آب خاکستری و فاضلاب،کارفرما:ستاد محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری مشهد، مشاور: شرکت فنی مهندسی بهپویان-1395
  8.  http://www.wri.org/blog/2015/08/ranking-world’s-most-water-stressed-countries-2040
  9. http://www.watertwo.co.uk/services/services/commercial-water-efficiency/
  10. https://www.south-staffs-water.co.uk/business/saving-water/water-efficiency-audit

 

  تاریخ ثبت : 3 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 2368