مدل هیدرولیکی جامع وضع موجود شبکه آبرسانی مشهد

از آنجا که شبکه های آبفا در طی سالیان گذشته با هندسه بعضا غیر اصولی ساخته شده است، بهره بردار نیاز دارد مدلی هیدرولیکی از وضع موجود شبکه آبرسانی (منبع تامین، خطوط انتقال، ایستگاههای پمپاژ، مخزن و شبکه توزیع تا مشترک) به عنوان مهترین ابزار کار داشته باشد به این منظور تهیۀ مدل هیدرولیکی وضع موجود در سه جبهۀ کاری پهنه های شرق ، غرب و مدل بالادستی مخازن توسط حوزه های ذیربط در دستور کار قرار گرفت. با اتمام مدل های پیش گفته یک پارچه سازی مدل جامع در حال تهیه و تدوین است.

شرح تجربه

برای تهیۀ یک مدل جامع سه فاز کاری در نظر گرفته شد.

فاز اول: در این فاز در قالب دو جبهه کاری توسط دو حوزه بهره برداری و مهندسی توسعه برای پهنه های غرب و شرق مشهد ، مدلهای کالیبره شده مخزن تا مشترک(شبکه توزیع در تمامی اقطار) تهیه شد.(زونهای فشاریQ, A,B,C,D,E,F,G,H,I1,I2,J,K,L,M,N,R&O,)

از آنجا که در تهیه این مدلها، هندسه شبکه اصلی ترین و تاثیر گذار ترین پارامتر در پاسخگویی صحیح مدل می باشد، از فایلهای سامانه GIS فقط به عنوان راهنمای اولیه استفاده شد و جنس و قطر کلیه خطوط شبکه به صورت کوچه به کوچه مورد بازنگری و پایش در محل ادارات اتفاقات و توسط مسئولین شیفت قرار گرفت (اصلاحات بیشتر از 30 % فایل اولیه بود که در غیر اینصورت مدل نهایی جوابگوی شرایط واقعی زمین نمی باشد). با اعتماد کامل به هندسه شبکه سایر مباحث تهیه یک مدل هیدرولیکی در دستور کار قرار گرفت و مدل نهایی کالیبره با تخصیص الگوی مصرفی شبانه روز –هفته-ماهانه تهیه شد.

در ادامه این فاز تغییر در هندسه شبکه، نحوه آبگیری، زیر پهنه های جدید(SubZone)، شیرهای فشار شکن جدید، در دست کار است که تا کنون در یکی از پهنه های فشاری(E) اجرایی شده است. در سال 98 خروجی های مدلهای بالا در سایر پهنه های فشاری نیز در شبکه پیاده سازی خواهند شد. نمونه ای از مدلهای شبکه توزیع و نتایج کارهای اجرا شده خروجی مدل در شبکه واقعی:


فاز دوم:

در این فاز مدل بالادستی مخازن از منبع تامین(چاهها، تصفیه خانه،...) و خطوط انتقال و جمع آوری، ایستگاههای پمپاژ و مخازن (مخازن در این فاز به صورت Tank مدلسازی شد تا کاهش و افزایش سطح آب در هر مخزن رصد شود) تهیه و با دبی سنجی های 48،24و یا 72 ساعته در محلهای مورد نیاز کالیبره شد. کلیه چاههای دو حالته تزریق به شبکه یا جمع آوری در مدل دیده شد تا در زمان بحران احتمالی سال 98 امکان اجرای سناریوهای مختلف  آبرسانی وجود داشته باشد.  مدل بالادستی مخازن کالیبره شده:

فاز سوم:

در این فاز که از ابتدای سال 98 کلید خورده است، تلفیق مدلهای زونهای فشاری ساخته شده در فاز 1 و مدل بالادستی مخازن ساخته شده در فاز 2 انجام و مجددا کالیبره خواهد شد. این مدل قرار است پس از تهیه در سرور شرکت جانمایی و سطح دسترسی مناسب برای کلیه پرسنل دست اندر کار در هر منطقه و ستاد شرکت ایجاد شود.

 

نتیجه گیری:

هر گونه تصمیم گیری چه در شبکه و چه در خطوط انتقال و منابع تامین بدون داشتن مدل هیدرولیکی جامع و یکپارچه فاقد اثر بخشی لازم می باشد و حتی شاید منجر به تصمیمات اشتباه و دارای هزینه بالا شود.تهیه مدل جامع در این سطح (5000 کیلومتر شبکه و 600 کیلومتر خطوط انتقال و جمع آوری)

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 486