نشت یابی شبکه توزیع آب شهر مشهد

از آنجا که شبکه های آب هر سال نسبت به سال گذشته فرسوده تر می شوند جهت کاهش میزان هدررفت واقعی و همچنین جلوگیری از ایراد خسارت به مشترکین انجام عملیات نشت یابی اجتناب ناپذیر می باشد.در این راستا هر ساله نیمی از  شبکه آب شهر مشهد مورد نشت یابی قرار می گیرد .قرارداد نشت یابی در شهر مشهد در گذشته به صورت پیمایشی انجام می شد که با تبدیل نوع قرارداد از پیمایشی به صورت موردی هزینه کشف نشت به یک یازدهم مبلغ اولیه کاهش پیدا کرد و بدون افزایش بودجه تعداد کشف نشت افزایش قابل ملاحظه ای یافت.

شرح تجربه:

نشت یابی شبکه آب شهری مشهد از سال 1389 در دستور کار شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد قرار گرفت این فعالیت تا سال 94 به صورت پیمایشی انجام می شد و سالانه حدود 9 نشت در شبکه و 60 نشت در انشعابات با حفظ حدود 15 لیتر بر ثانیه آب ، آوردۀ این فعالیت برای شرکت آب و فاضلاب مشهد بود. در سال 1394 با بازنگری در قرارداد نشت یابی نوع قرارداد نشت یابی را از پیمایشی به موردی تغییر داد با انجام این تغییر در شیوه قرارداد تعداد نشت کشف شده در شبکه به صورت متوسط به 90 مورد و تعداد نشت مکشوفه در انشعابات به بیش از 1000 مورد در سال افزایش یافت. انجام این عملیات سبب جلوگیری از هدررفت سالانه حدود 150 لیتر بر ثانیه می شود.

چالش های پروژه:

تغییر نوع قرارداد به کشف نشت موردی نیاز به نظارت دقیق تر بر عمل کرد پیمانکاران دارد زیرا امکان ایجاد کشف نشت توسط پیمانکاران را بالا می برد. ضمنا به خاطر کاهش قیمت انجام فعالیت پیمانکاران زیادی به انجام این فعالیت در شهر مشهد رغبت نشان نمی دهند و برای رفع این مشکل دفتر آب بدون در آمد مجبور به تربیت پیمانکاران بومی شد که در سطح شهر مشهد فعال می باشند اما همچنان مشکل کمبود پیمانکار متخصص در زمینه نشت یابی گریبانگیر شرکت آب و فاضلاب مشهد می باشد

نتایج:

تغییر نوع قرارداد باعث افزایش کشف نشت و جلوگیری از هدررفت حجم بیشتری از آب گردیده است. این تغییر در حال حاضر در سطح شهر مشهد مفید بوده است و جهت دریافتن این مطلب که دوره نشت یابی در سطح شهر مشهد باید دوره نشت یابی چه میزان باشد مطالعۀ سطح اقتصادی نشت در زون J انجام شد، نتایج این مطالعه نشانگر این است که هر 15.5 ماه یک بار انجام عملیات نشت یابی در سطح زون مذکور مورد نیاز می باشد. 

گروه: شرب کلمات کلیدی: نشت یابی هدررفت واقعی 

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 646