مدیریت فشار پهنه E

شبکه های توزیع آب مجموعۀ به هم پیوسته ای از لوله ، شیر آلات ، متعلقات و ... می باشد. برای مدیریت بهینۀ یک شبکه حفظ فشار در محدودۀ مناسب مهم ترین اصل بهره برداری است ، در این راستا استفاده از موقعیت مناسب مخزن ذخیره و اختلاف ارتفاع تا نقاط بحرانی شبکه در قالب ایجاد یک زون فشاری مهم ترین اصل می باشد. از آن جا که انتخاب سایت مناسب مخزن در داخل محدودۀ شهری به سادگی میسر نمی باشد ، استفاده از شیرهای کنترل فشار ابزار کمکی برای مدیریت فشار شبکه می باشند. زون فشاری E در شبکه توزیع شهر مشهد ، یکی از پهنه هایی است که در طراحی آن ملاحظات فشار حداکثر لحاظ نشده بود. برای رسیدن به محدودۀ فشاری مناسب ضمن تهیه مدل کالیبره وضع موجود(PDD)، نسبت به مهندسی مجدد شبکه با رویکرد جانمایی زیر پهنه های (Sub Zones) جدید اقدام شد. کاهش 10 متر آب از متوسط فشار شبکه و 45 لیتر بر ثانیه از ورودی آب به شبکه، مهمترین دستاوردهای این طرح به شمار می روند.

شرح تجربه: زون فشاری  E شهر مشهد با وسعت 617 هکتار و جمعیت 90’000 نفر دارای شبکه ای به طول 130 کیلومتر می باشد . نیاز  آبی افق طرح در این زون 437 لیتر بر ثانیه می باشد.در این پهنه قبل از اجرای مدیریت فشار حداکثر فشار 69 و متوسط آن 46 متر آب بوده است. برای مدیریت بهینۀ این پهنه و کاهش اتفاقات و به تبع آن کاهش هدررفت واقعی، مدل هیدرولیکی وضع موجود تهیه شد. در راستای تهیه این مدل کلیۀ لوله های شبکه از سایز 63 تا 800 میلی متر با کلیۀ شیرآلات قطع و وصل و کنترلی به تعداد 830 دستگاه ، در مدل جانمایی شد. برای کالیبراسیون مدل بر اساس داده های موجود در 12 دیتا لاگر فشار و دبی سنجی خروجی مخزن (ورودی به پهنه ) مدل به صورت 24 ساعته کالیبره شد (الگوی مصرفی "Pattern " بر اساس خروجی فلومتر برای مدل تفهیم شد).در جهت افزایش دقت مدل مبتنی بر فشار (PDD) طراحی و اجرا شد. پس از تهیۀ مدل کالیبره مهندسی مجدد شبکه با رویکرد جانمایی زیر پهنه های (Sub Zones)  جدید در دستور کار قرار  گرفت و در نهایت 3 زیر پهنه به این زون اضافه شد. پس از اجرای میدانی کار با حفظ حداقل فشار بر روی 20 متر ( فشار قبلی) ، فشار متوسط از  46 به 34 متر تقلیل یافت.(شکل شماره 1 و 2). میزان آب ورودی به پهنه نیز از 199 به 145 لیتر بر ثانیه کاهش یافت(شکل های 3 و 4)

شکل شماره 1

 

شکل شماره 2

 

شکل شماره 3

 

شکل شماره 4

 

نمونه ای از نقاط فشار سنجی شبکه ، قبل و بعد از مدیریت فشار(شکل 5)

سایر توضیحات تکمیلی:

نمونه هایی از محل نصب شیرهای فشار شکن

نتیجه گیری:

کاهش حداکثر فشار شبکه به محدوده مجاز 40 متر آب(کاهش 1 بار فشار متوسط شبکه) با حفظ حداقل فشار لازم برای شبکه (20 متر آب) و کاهش 50 لیتر بر ثانیه از جریان ورودی به شبکه.

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 622