پروژه ممیزی و نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در دستگاه های دولتی و مساجد

در این پروژه هدف اصلی اثربخشی ، میزان صرفه جویی و توجیه اقتصادی تجهیزات کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی بوده است که با پیگیری های صورت گرفته توسط دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب مشهد در کمیته مدیریت مصرف و انرژی استان نصب کاهنده ها در دستگاه های دولتی مطرح گردید که پس از چند مرتبه تذکر و نامه نگاری به دستگاه های دولتی و عدم توجه کافی مصوب گردید نصب و اجرای این تجهیزات توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد و با هزینه کمتر از ده میلیون ریال برای هر ساختمان اداری صورت پذیرد و هزینه آنها میبایست طی سه دوره قبض توسط دستگاه مربوطه پرداخت گردد . شرکت آب و فاضلاب مشهد برای خرید و نصب این تجهیزات اقدام به برگزاری استعلام بها ( به این صورت که پیمانکار باید با معرفی نامه از طرف شرکت آبفا طبق چک لیست به ادارات مراجعه کرده و اقدام به نصب و تعویض پرلاتورها و رگلاتورهای کاهنده مصرف شیرهای روشویی و آبدارخانه در ادارات نماید . و گزارشات و مستندات مشخصی (که به پیوست می باشد) را به شرکت آب و فاضلاب برای ممیزی کار ارائه دهد) نمود .

شرح تجربه مراحل اجرا و فرآیند ها و روش اجرا

در این پروژه هدف اصلی اثربخشی ، میزان صرفه جویی و توجیه اقتصادی تجهیزات کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی بوده است که با توجه به نداشتن اطلاعات کافی مسئولین و مشترکین مربوطه باید با یک سازوکار ساده و بدون بروکراسی اداری و با سرعت کار بالا این هدف محقق شود .

با پیگیری های صورت گرفته توسط دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب مشهد در کمیته مدیریت مصرف و انرژی استان نصب کاهنده ها در دستگاه های دولتی مطرح گردید که پس از چند مرتبه تذکر و نامه نگاری به دستگاه های دولتی و عدم توجه کافی مصوب گردید نصب و اجرای این تجهیزات توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد و با هزینه کمتر از ده میلیون ریال برای هر ساختمان اداری صورت پذیرد و هزینه آنها میبایست طی سه دوره قبض توسط دستگاه مربوطه پرداخت گردد .

شرکت آب و فاضلاب مشهد برای خرید و نصب این تجهیزات اقدام به برگزاری استعلام بها ( به این صورت که پیمانکار باید با معرفی نامه از طرف شرکت آبفا طبق چک لیست به ادارات مراجعه کرده و اقدام به نصب و تعویض پرلاتورها و رگلاتورهای کاهنده مصرف شیرهای روشویی و آبدارخانه در ادارات نماید . و گزارشات و مستندات مشخصی (که به پیوست می باشد) را به شرکت آب و فاضلاب برای ممیزی کار ارائه دهد) نمود .

پس از نصب در چند ساختمان دولتی و رضایت بخشی از میزان صرفه جویی ، شرکت آب و فاضلاب که هیچ هزینه ای برای این پروژه پرداخت نمی کند ، علاوه بر نصب در دستگاه های دولتی اقدام به نب این تجهیزات برای مساجد در فاز اول نموده و برنامه نصب در مدارس در فازهای بعد را نیز در دستور کار خود قرار داده است به این دلیل که نصب در این گونه مکان ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و کمک به مقابله و عبور از بحران خشکسالی منفعت مالی هم به دلیل پرداخت مبالغ بسیار کم و یا حتی تعرفه رایگان برخی از اماکن باعث سود آوری مستقیم از منبع صرفه جویی نیز می گردد .

در ادامه کار پس از نصب تجهیزات کاهنده مجموعا در 80 ساختمان تا تاریخ 20/5/97 که گزارش تصویری آن به پیوست میباشد ، در حال حاضر تعدادی از ساختمان ها که دو دوره از قرائت قبض آنها گذاشته است را ممیزی کرده و با دوره های مشابه در سال 96 مقایسه گردید که گزارش کامل و نتایج آن به پیوست می باشد .

زمان و موقعیت جغرافیایی

مجوعا 80 ساختمان تا تاریخ 20/5/1397 – شهر مشهد

تبیین مسائل و چالش‌های پروژه

نداشتن اطلاعات کافی مسئولین و مشترکین از مهمترین موانع کار بوده است . 

تقدیر و تشکر

شرکت آب و فاضلاب مشهد 

  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 302