عنوان طرح: هوشمند سازی سامانه آبرسانی سیار

همواره یکی از دغدغه­های زندگی بشر دسترسی به آب سالم بوده است. ساماندهی و برنامه­ریزی مدیریت بحران و مقابله با خشکسالی و کمبود منابع آب و همچنین عدم توجیه کافی در زمینه آبرسانی به برخی مناطق، برنامه­ریزی در زمینه آبرسانی سیار و انتقال آب بهداشتی از طریق تانکر امری ناگزیر و در هر صورت در کوتاه مدت نقش بسزائی در تامین آب شرب سالم جمعیت نیازمند دارد. 

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در انتهای سال 1396 به منظور کنترل و پایش و نظارت بر عملکرد ناوگان آبرسانی سیار به روستاها استان، به صورت پایلوت نسبت به هوشمندسازی سه سکوهای آبرسانی شهرستان قاینات اقدام نمود. هوشمندسازی این سکوها به این صورت بوده که برداشت آب فقط از طریق کارت­های مغناطیسی که توسط این شرکت شارژ می­شود، امکان پذیر می­باشد. مقایسه حجم آب حمل شده از این 3 سکوی در 6 ماهه اول سال 1397 با مدت مشابه سال 1396 نشان داد که بعد از هوشمندسازی 34% میزان آب حمل شده کاهش داشته که این سبب صرفه جویی 436 میلیون ریال در هزینه های آبرسانی سیار این شرکت شده است.

اجزای اصلی طرح:

هوشمند­سازی سکوهای بارگیری آبرسانی سیار با استفاده از فلومتر مکانیکی، سیستم کنترلر، دستگاه شارژ کارت مغناطیسی، شیر برقی پروانه ای و سامانه تحت وب کنترل و پایش.

آثار طرح در سازگاری با کم آبی

کاهش برداشت از منابع آب آبی

کاهش مصرف آب سبز

 

کاهش مصرف آب آبی

 

کاهش آلودگی آب

 

افزایش بهره وری

 

هزینه اجرای طرح (میلیون ریال): 150

بازه زمانی اجرای طرح: شش ماه

 

کارفرما:

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی

www.abfar-kj.ir

 

نام استان: خراسان جنوبی

محل اجرای طرح: شهرستان قاینات

 

اثر حجمی سالانه (متر مکعب):9826

 
نام و نام خانوادگی تکمیل کننده فرم: محسن عزیـزی
رئیس اداره آب بدون درآمد و مدیریت مصرف
تاریخ:    08/03/1398  
  تاریخ ثبت : 4 مهر 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 362