برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های مازندران و فارس تصویب شد/ بررسی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان خوزستان

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی از بررسی برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌های خوزستان، مازندران و فارس در بیست و پنجمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" با اشاره به بیست و پنجمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که در تاریخ بیست و سوم اسفند‌ماه ۱۳۹۹ به ریاست "رضا اردکانیان" وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان‌ها برگزار شد، افزود: در بخش اول جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان خوزستان پرداخته شد. برنامه این استان پیش از این در شصت و ششمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ دوازدهم اسفند ماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحاتی، در جلسه بیست و سوم کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه‌مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم‌آبی استان صرفه‌جویی به‌میزان 121 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و یک هزار و 638 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و در مجموع یک هزار و 759 میلیون مترمکعب تا افق 1405 پیش‌بینی شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در کاهش برداشت از منابع آب سطحی استان سهم بخش شرب 57 میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز 22 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی یک هزار و 559 میلیون مترمکعب است. مجموع کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به‌میزان 121 میلیون مترمکعب نیز برای بخش کشاورزی برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: کاهش مصارف مورد انتظار در مصارف بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان حاصل خواهد شد. همچنین از طریق جایگزینی آب خام با پساب در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز و صنعت و ارتقای روش‌های پرورش ماهی در بخش شیلات در راستای اصلاح مصارف و بهبود کیفیت منابع آب به میزان 219 میلیون مترمکعب اقدام خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: در این برنامه تقویت منابع آب استان از طریق اقداماتی همچون تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب با اثربخشی 16 میلیون مترمکعب نیز مد نظر قرار گرفته است. با توجه به نظرات مطرح شده توسط دستگاه‌های عضو کارگروه ملی در خصوص تدقیق اطلاعات پایه برنامه، به استان خوزستان برای اصلاح برنامه و طرح مجدد در کمیته تخصصی کارگروه ملی 3 هفته فرصت داده شد.
وی با بیان اینکه در دستور کار دوم جلسه برنامه سازگاری با کم‌آبی استان مازندران ارائه و مورد اظهارنظر قرار گرفت، یادآور شد: کلیات این برنامه در شصت و سومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ بیست و یکم بهمن‌ماه 99 بررسی و تصویب شده بود. بر اساس این برنامه تا پایان برنامه هفتم توسعه، 452 میلیون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب استان مازندران انجام خواهد شد که 150 میلیون مترمکعب آن از منابع آب زیرزمینی و 302 میلیون مترمکعب آن از منابع آب سطحی خواهد بود.
زهرایی عنوان کرد: با اجرای برنامه ارائه شده، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی به ترتیب کاهش برداشت 45 و 71 میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی و 56 و 246 میلیون مترمکعبی از منابع آب سطحی انجام خواهند داد که 52 میلیون مترمکعب از این میزان در بخش آب‌های زیرزمینی و 205 میلیون مترمکعب از این میزان در بخش آب‌های سطحی به صورت مشترک توسط بخش‌های آب و کشاورزی انجام خواهد شد.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شرکت شهرک‌های صنعتی به‌ترتیب اصلاح مصرف در حد 7 و 4 میلیون مترمکعب را از منابع آب زیرزمینی انجام خواهند داد. همچنین با راه‌اندازی و اجرای طرح "مدیریت سامانه آب و برق چاه‌های کشاورزی" که با همکاری شرکت‌های توزیع برق و آب منطقه‌ای صورت خواهد گرفت، پیش بینی می‌شود به میزان 23 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شود.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به بررسی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان فارس یادآور شد: در بخش سوم و پایانی این جلسه، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان فارس ارائه شد. طبق برنامه ارائه شده یک‌هزار و 244 میلیون مترمکعب در برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی این استان صرفه‌جویی خواهد شد که یک‌هزار و 115 میلیون مترمکعب آن از منابع آب زیرزمینی و 129 میلیون مترمکعب آن از منابع آب سطحی خواهد بود.
وی اضافه کرد: طی این برنامه شرکت آب منطقه‌ای استان فارس یک‌هزار و 73 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد کرد که 874 میلیون مترمکعب از آن را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد داد. همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب استان فارس، آب و فاضلاب شیراز، شهرداری شیراز و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به ترتیب کاهش برداشت و اصلاح مصرف معادل 27، 3.3، 3، 2.5 و 6.5 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی این استان انجام خواهند داد.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در پایان اظهار کرد: صرفه‌جویی‌های پیش‌بینی شده از منابع آب سطحی مندرج در برنامه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان فارس انجام خواهد شد که به ترتیب احجام این صرفه‌جویی‌ها برابر با 120، 6.6 و 3.1 میلیون مترمکعب است.

کد خبر: 102
منبع خبر: پاون
  تاریخ خبر : 24 اسفند 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 623