خاموشی دوماهه موتورهای چاه های کشاورزی در زرندیه

کشاورزان و باغداران زرندیه ای، موتور چاه های آب کشاورزی خود را دوماه و نیم خاموش می کنند.

این تصمیم با هدف حفظ منابع آبی زیر زمینی شهرستان  و سازگاری با شرایط اقلیمی و کم آبی اتخاذ شده و همزمان با فصل سرما و بارندگی اجرایی می شود.
بر اساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی شهرستان زرندیه که در تاریخ 18/8/99 در فرمانداری شهرستان زرندیه برگزار شد، به منظور تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، چاههای آب کشاورزی به مدت دوماه و نیم امسال خاموش خواهند شد.
دشت زرندیه یکی از دشت‌های پایلوت برای اجرای طرح تعادل بخشی در استان مرکزی است. متاسفانه در دشت زرندیه سالیانه در حدود ۴۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد. با توجه به شمار بسیار اندک چاههای فاقد پروانه در محدوده مطالعاتی زرندیه، بیشترین سهم کسری مخزن مربوط به اضفه برداشت از چاههای دارای پروانه و همینطور صدور پروانه بهره برداری بیش از ظرفیت تعادل در گذشته است. بنابراین برنامه ریزی ها در این محدوده مطالعاتی بر پایه تحویل حجمی آب، رعایت ساعت کارکرد مصوب در برنامه عملیاتی طرح احیا و تعادل بخشی و همینطور اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری استوار است. در این راستا، طرح خاموشی چاههای کشاورزی در چند سال گذشته در این شهرستان به اجرا در می آید وکشاورزان در حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی مشارکت میکنند.
شهرستان زرندیه از قطب‌های کشاورزی و صنعت در استان مرکزی  ویکی از مراکز مهم تولید پسته در کشور است.

کد خبر: 45
منبع خبر: 
  تاریخ خبر : 24 آبان 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 11 آذر 1399
 وبمستر
 304