پر و مسلوب المنفعه شدن یک هزار و 502 حلقه چاه غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طی سال های 98 تا 99 از مجموع سه هزار و 18 حلقه چاه غیر مجاز در استان یک هزار و 502 حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در خصوص اقدامات انجام شده در سال های 98 و 99 برای پیشبرد اهداف طرح همیاران آب اظهار کرد: برقی کردن چاه‌های دیزلی، نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، بروزرسانی کنتورهای موجود و کاهش اضافه برداشت‌ها  از جمله اقداماتی است که در دستور کار دو سال اخیر شرکت قرار گرفته است.

وی با اشاره به هدف گذاری برقی کردن 689 حلقه چاه دیزلی که 62 مورد آن تاکنون محقق شده است، افزود: همچنین از مجموع یک هزار و 326 کنتوری که هدفگذاری شده بودند تا بر روزی چاه های کشاورزی نصب شوند نیز 261 مورد در سال های 98 و 99 تحقق یافتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی پروژه‌های سه‌گانه «برقی کردن چاه‌های کشاورزی، نصب کنتور برروی چاه‌های کشاورزی و بروزرسانی کنتورها» نقشی اساسی در تولید و افزایش دقت آمار و نیز کنترل بر برداشت آب دارند و از این جهت باید عملیاتی کردن آن‌ها مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به پر و مسلوب المنفعه شدن یک هزار و 502 حلقه چاه غیر مجاز در دو سال اخیر ادامه داد: همچنین در خصوص بروزرسانی کنتورهای موجود یک هزار و 767 کنتور بروزرسانی شدند.

علایی با بیان اینکه در سال های 98 و 99 به میزان دو هزار و 473 میلیون متر مکعب کاهش اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی صورت گرفته است، گفت: متوسط بارندگی سال آبی 99-1398 برابر 2.295 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت بارش استان (210 میلی‌متر) حدود 40 درصد افزایش بارش را نشان می‌دهد. بنابراین بارش‌های کافی در 3 ماهه اول سال جاری، بخشی از نیاز آبی کشاورزی را فراهم کرده و  نیاز به آبیاری در این بازه زمانی کاهش یافته‌است.

وی با بیان اینکه این امر در کاهش اضافه برداشت‌ها نقش داشته‌ است، اضافه کرد:  بطور کلی عملکرد این سه برنامه با هدف کنترل برداشت‌ها از آب زیرزمینی، متأسفانه بسیار کمتر از برنامه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه دلایل عملکرد اندک در ارتباط با نصب و بروزرسانی کنتورها ناشی از کمبود کنتور است، ادامه داد: همچنین دلیل عملکرد ناچیز در مورد برقی کردن چاه‌های کشاورزی، مربوط به عدم تأدیه منابع مالی مورد نیاز از منابع ملی به شرکت‌های توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی و مشهد است که حل این مشکل نیازمند دخالت استانداری خراسان رضوی است.

کد خبر: 77
منبع خبر: پورتال آب منطقه‌ای خراسان رضوی
  تاریخ خبر : 7 بهمن 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 311