رویش جوانه های امید با اجرای طرح سازگاری با کم آبی

حدود 20 ماه از برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی گذشته است. شاید آن روز که زمزمه های این طرح بزرگ ملی مطرح شد، کمتر کسی فکر می کرد که این طرح بتواند در کوتاه مدت اثرات شگفت انگیزی از خودش نشان دهد. اما رویش جوانه های امید طرح سازگاری با کم آبی، خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم لبخند را به لبمان و امید را به دشت های استان باز گرداند.

آمار امید بخش ناشی از اجرایی شدن این طرح به نوید سال های خوب و تداوم حیات در استان بحران زده خراسان رضوی را به گوش می رساند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خبر از تجهیز تمامی چاه های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا پایان سال جاری داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتیم و در 40 سال گذشته 30 میلیارد متر مکعب از آب های زیرزمینی استان را از دست دادیم.

وی با تاکید بر مدیریت کسری مخزن  آب‌های زیرزمینی افزود: در صورت ادامه روند خشکسالی با کمبود فضای سبز و تولیدات کشاورزی مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اشاره کرد: خراسان در تمدن کاریزی جایگاه بسیار برجسته ای دارد که باید به این مهم توجه ویژه ای شود.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب هیچ روستایی در کشور، نسبت مساحت  به زراعت آن بیشتر از 15 درصد نبود به همین دلیل باید روش و منش آبا و اجداد خود را در پیش بگیریم.

علایی ضمن تاکید بر سازگاری انسان با طبیعت یادآور شد: برای تحقق این امر نیازمند مدیریت پایدار بر مبنای رضایت مردم بویژه کشاورزان هستیم. اگر مدیریت ما در ایجاد سد و چاه متکی بر اعتبارات نفتی باشد کار به جایی پیش نخواهد رفت.

وی افزود: اگر نتوانیم اعتماد و همراهی مردم را جلب کنیم، شاهد افزایش چاه های غیرمجاز در استان خواهیم بود که به این منظور باید شفافیت بیشتری در عمکرد خود داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: یک هزار و 502 حلقه چاه غیرمجاز در دو سال اخیر پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح همیاران آب گفت: برقی کردن چاه‌های دیزلی، نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، به روز رسانی کنتور‌های موجود و کاهش اضافه برداشت‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر است.

علایی با اشاره به هدفگذاری برقی کردن 689 حلقه چاه دیزلی که 62 مورد آن تاکنون محقق شده است، افزود: همچنین از یک هزار و 326 کنتوری که هدفگذاری شده بودند تا بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شوند نیز 261 مورد در دو سال گذشته تحقق یافتند.

وی تصریح کرد: استان خراسان رضوی با تجهیز بیش از 98 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند دارای صنعت آب در بین تمامی استان‌ها می‌باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه از مجهز شدن تمامی چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا پایان سال جاری یا حداکثر 6 ماهه اول سال آینده خبر داد.

وی ضمن اشاره به برداشت 85 درصد آب توسط کشاورزان عنوان کرد: با کمک کشاورزان، 330 میلیون متر مکعب کاهش برداشت آب خواهیم داشت و از طرفی با توجه به بارندگی سال‌های گذشته، 1500 حلقه چاه آب پر شده است.

وی یادآور شد: در کسری مخزن آب، طی سال های گذشته رتبه اول را در کشور داشتیم اما در سال گذشته به رتبه پنجم دست پیدا کردیم که این رقم قابل توجهی است؛ همچنین شاهد کاهش مصرف انرژی برق معادل 374 هزار کیلووات ساعت در چاه‌های کشاورزان باشیم.

علایی ادامه داد: ناامیدی مشکلی را حل نمی کند بلکه برای حل بحران آب باید اقدام به برگزاری جلسات متعدد مشورتی کنیم و در تمامی جلسات حضور کشاورزان حائز اهمیت است چرا که این قشر زحمتکش بیشترین آسیب را از بی‌آبی متحمل می‌شوند.

وی تصریح کرد: بحران آب حاصل سالیان متمادی عملکرد نامناسب وزارت نیرو بوده است که باید این قضیه را بسیار جدی بگیریم تا به مرور این مسئله حل شود و امیداورایم در دو سال آینده مسئله بحران آب رفع شود.

کد خبر: 81
منبع خبر: پورتال آب منطقه‌ای خراسان رضوی
  تاریخ خبر : 8 بهمن 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 8 بهمن 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 442