کلیات برنامه سازگاری با کم آبی استان تهران تصویب شد

کلیات برنامه سازگاری با کم آبی در شورای حفاظت از منابع استان تهران وکارگروه استانی سازگاری با کم آبی به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "عبدالرضا چراغعلی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران که ریاست شورای حفاظت از منابع آب را برعهده داشت، گفت: پیش بینی هایی که در برنامه ها صورت می گیرد باید منطقی بوده و قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: دستگاه های اجرایی ممکن است چالش های مختلفی داشته باشند که یکی از این موارد موضوع آب است که باید اطلاع رسانی مناسب در این خصوص صورت گیرد تا با مشارکت مردم بر مشکلات فائق آییم.

در ادامه "یوسف رضاپور" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه تداوم وضعیت فعلی مصرف آب منجر به تشدید بحران آب در استان می شود، گفت: متاسفانه 86.5 درصد از منابع آب در دسترس به مصرف می رسد درحالی که استاندارد این رقم حدود 40 درصد است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط استان، امکان استفاده از 40 درصد از منابع آب در طول یکسال امری نشدنی است، یادآور شد: در کوتاه مدت نمی توان تنها به مصرف 40 درصد از منابع آب اکتفا کرد و این موضوع نیازمند به یک برنامه بلند مدت بوده و باید به تدریج محقق شود که در این راستا برنامه سازگاری با کم آبی استان تدوین شده وسعی بر آن است که تنها 60 درصد از منابع آب در دسترس را مورد استفاده قرار دهیم.

رضاپور ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع تازه در مرز بین تنش آبی و بحران آبی قرار خواهیم گرفت که به مراتب شرایط از وضعیت کنونی بهتر می شود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه های مختلف جهت تحقق اهداف پیشرو در برنامه سازگاری با کم آبی گفت: متاسفانه فاصله میزان مصرف آب در استان تهران با میزان مصرف استاندارد بسیار زیاد است و با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاشیم که با پتانسیل منابع آبی موجود، آبی پایدار برای بخش های مختلف تامین کنیم؛ چراکه در حال حاضر از تمام ظرفیت های آبی استان استفاده می کنیم و ظرفیت جدیدی برای انتقال منابع آبی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود با این مطلب که  برای اینکه 60 درصد از منابع آب در دسترس به مصرف برسد و به مرز تنش آبی و بحران آبی برسیم باید حدود 26.5 درصد از مصارف را کاهش دهیم گفت: بر اساس جلسات برگزار شده با اعضای کارگروه استانی سازگاری با کم آبی استان درفاز اول برنامه، صرفه‌جویی در مصارف بخش‌های مختلف مورد توافق قرار گرفته است که پس از حصول نتایج آماربرداری دور سوم و به‌روز رسانی بیلان و بازنگری آب قابل برنامه‌ریزی، مقادیر صرفه‌جویی استان در فاز دوم سازگاری با کم آبی به‌روز رسانی شده و برنامه دستیابی به اهداف فاز دوم متناسبا تدوین خواهد شد.

رضا پور با اشاره به شرایط منابع آبی استان در سال آبی جاری گفت: از ابتدای سال آبی تا 6 بهمن حدود 140.7 میلی متر بارندگی به وقوع پیوسته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 12 درصد کاهش مواجه بوده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 563 میلیون متر مکعب آب در مخازن پنجگانه تامین کننده آب استان تهران وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 میلیون متر مکعب کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از دیماه سال 1399به عنوان خشکترین دی ماه ده سال اخیر یاد کرد و اظهار داشت: امیدواریم طی ماه های آینده شرایط بارندگی بهبود یابد، تا دغدغه های تامین آب در تابستان به حداقل برسد.

گفتنی است در این نشست، همچنین برنامه عملیاتی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی محدوده مطالعاتی قطعه چهار واقع در شهرستان شهریار توسط "مصطفی دهقان" مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب ارائه گردید که در خاتمه کلیات برنامه مذکور مورد تایید اعضای حاضر در جلسه واقع شد و به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان رسید.

کد خبر: 82
منبع خبر: 
  تاریخ خبر : 12 بهمن 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 12 بهمن 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 619