بهره برداری از ۴۲۴۰ میلیارد ریال پروژه های انتقال آب در فارس

مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی، سه پروژه انتقال آب در فارس با اعتبار ۴۲۴۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

حمیدرضا دهقانی در نشست امروز در جمع خبرنگاران حاضر در جلسه اظهار داشت: د‌هه فجر، فرصتی برای یاد‌ آوری پیروزی بزرگ ملت غیور ایران و نیز نمود موفقیت‌های روزافزون ایران عزیز در عرصه های سازندگی ، عمران و آبادانی است. مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه ای فارس: بر این اساس، امسال پس از افتتاح فاز نخست پروژه مهم خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، پروژه های دیگری را با همت مهندسان و کارشناسان این مرز و بوم  در دستور کار قرار دادیم که در روزهای پیش رو در دهه فجر جاری در فارس افتتاح خواهند شد. وی در ادامه گفت: سه پروژه مهم سد تاخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار در فسا، بند تنظیمی سربست و تاسیسات وابسته در منطقه کامفیروز و نیز طرح آبرسانی به شهرستان فسا از سد رودبال با دستور ریاست محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا افزود: شهرستان  فسا در اثر خشکسالی‌های اخیر دچار افت سطح آب زیرزمینی شدید و مشکلات زیاد برای منابع تامین آب شرب این مناطق شد و با اجرای این طرح شهرهای ایج، ششده، فسا و روستاهای این مسیر از نعمت آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد. دهقانی ادامه داد : این طرح شامل 20 کیلومتر خط لوله از تصفیه‌خانه در شهر ایج تا سه راه جلیان، ایستگاه پمپاژ، یک مخزن تعادلی و یک مخزن در محل تصفیه خانه و تصفیه خانه آب است که برای اجرای این طرح تاکنون مبلغ 3050 میلیارد ریال هزینه شده است. وی با اشاره به پروژه سد تنظیمی سربست و تاسیسات وابسته نیز ابراز کرد: سد تنظیمی سربست و تاسیسات آن در 130 کیلومتری شمال غربی شیراز در دشت کامفیروز، حد فاصل سدهای ملاصدرا و درودزن و در نزدیکی روستای سربست قرار گرفته است. دهقانی افزود: بهره برداری از این سد، تاثیرات اجتماعی عظیمی همچون تنظیم و توزیع سالانه 92 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده از نیروگاه سد ملاصدرا برای بهبود 4400 هکتار اراضی کشاورزی دشت کامفیروز با جمعیت بیش از 40 هزار نفر، جلوگیری از تخریب مداوم آبگیرهای سنتی کانال‌های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه را خواهد و داشت و به علاوه موجب بهره برداری اقتصادی از ظرفیت کامل سد و نیروگاه ملاصدرا و  تولید برق پیک و افزایش درآمد سالیانه و توسعه گردشگری در مجاورت آزاد راه شیراز - اصفهان می شود. دهقانی در ادامه میزان هزینه استفاده شده جهت بهره برداری از پروژه فوق  را 910 میلیارد ریال عنوان کرد. همچنین مدیرعامل آب منطقه ای فارس به سومین پروژه این شرکت اشاره و بیان نمود: سد تاخیری - تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر فسا نیز ساخته شده که هدف از اجرای آن کنترل سیلاب و تخلیه تدریجی مسیل به پایین‌دست و ایجاد شرایط لازم برای نفوذ آب به درون آبخوان است که در پایان وی میزان هزینه استفاده شده جهت بهره برداری از این سد را هم 280 میلیارد ریال عنوان کرد.