کلیات برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان البرز تصویب شد/ برنامه کاهش 135.5 میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آب استان

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، از بررسی و تصویب کلیات برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان البرز در شصت و دومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «بنفشه زهرایی» با اشاره به برگزاری شصت و دومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در روز چهاردهم بهمن ماه اظهار کرد: در این جلسه که به ریاست قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیته تخصصی و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان البرز و ارتباط مجازی با نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برگزار شد، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان البرز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
"علی درویش‌پور" معاون هماهنگی امور عمرانی استان البرز در این جلسه گفت: در سطح مدیریت استان البرز نگاه ویژه‌ای به بخش آب وجود دارد و لذا با برگزاری بیش از 140 جلسه کارشناسی و صرف 4500 نفرساعت تلاش شده تا برنامه سازگاری با کم‌آبی این استان به‌صورت واقع‌بینانه تدوین شود.
"عباس کشاورز" قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیته تخصصی نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده در زمینه مدیریت منابع آب استان البرز و تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی خاطرنشان ساخت: بخشی از مسائل آب این استان از همجواری استان البرز با استان تهران ناشی می‌شود.
وی از جمله مشکلات این همجواری را انتقال بخشی از منابع آب استان البرز به استان تهران، تبدیل شدن شهر کرج به کلانشهر با جمعیت روز و شب متفاوت و انتقال فعالیت صنایع به این استان به دلیل محدودیت استقرار صنایع در استان تهران عنوان کرد که به مصرف بیشتر آب و آلودگی منابع آب منجر شده است.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خاطرنشان کرد: برنامه سازگاری با کم آبی استان البرز در چهار بخش شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز تدوین و پیش‌بینی شده که با اجرای این برنامه تا افق 1405 میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به میزان 135.5 میلیون مترمکعب کاهش یابد. همچنین از طریق جایگزینی آب خام با پساب در بخش های کشاورزی، فضای سبز و صنعت در راستای اصلاح مصارف آب به میزان 61.4 میلیون مترمکعب اقدام خواهد شد.
در این جلسه، نظرات دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در مورد بخش‌های مختلف برنامه سازگاری با کم‌آبی استان البرز مورد بحث قرار گرفت و در پایان جلسه ضمن تایید کلیات برنامه، از کارگروه استانی سازگاری با کم‌آبی خواسته شد مطابق نظرات مطرح شده، برنامه استان البرز را تدقیق نمایند تا جهت تصویب نهایی به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارائه شود.

کد خبر: 86
منبع خبر: پاون
  تاریخ خبر : 15 بهمن 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 15 بهمن 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 512