برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری تصویب شد

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی از تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری در بیستمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" با بیان اینکه این نشست در تاریخ بیستم بهمن ماه ۱۳۹۹ به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری برگزار شد، گفت: برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به ترتیب در پنجاه و سومین و پنجاه و چهارمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ 27 آبان ماه 99 و 4 آذر ماه 1399 مطرح شده بود که پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیستم کارگروه ملی به تصویب رسید. وی افزود: در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کرمانشاه به‌منظور احیای آبخوان‌های استان، صرفه‌جویی معادل 221 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی پیش‌بینی شده است.

زهرایی ادامه داد: 195.5 میلیون مترمکعب از صرفه‌جویی برنامه‌ریزی شده از منابع آب زیرزمینی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه انجام خواهد شد که 91.25 میلیون مترمکعب از این کاهش برداشت با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد شد، همچنین طبق برنامه ارائه شده، شرکت آب و فاضلاب و سازمان صنعت معدن و تجارت به ترتیب 15.25 و 10.5 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی از منابع آب زیرزمینی را طی سال‌های برنامه عملیاتی خواهند کرد. وی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کرمانشاه صرفه‌جویی 35.7 میلیون مترمکعبی از منابع آب سطحی نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: استان چهارمحال و بختیاری با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی بیش از 51 میلیون مترمکعب در برداشت آب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد کرد که از این میزان 48.7 میلیون مترمکعب از صرفه‌جویی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان انجام خواهد شد که قسمت عمده آن با همکاری سازمان جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت. همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده مقرر گردید شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت شهرک‌های صنعتی استان به ترتیب 1.19 و 1.15 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی از منابع آب زیرزمینی را انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: در برنامه استان چهارمحال و بختیاری برنامه‌هایی نیز با اثربخشی مثبت حدود 2.69 میلیون مترمکعبی بر بیلان منابع آب زیرزمینی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام خواهد شد.

کد خبر: 89
منبع خبر: پاون
  تاریخ خبر : 21 بهمن 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 587