برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های لرستان، گلستان و یزد تصویب شد

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی از بررسی برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های لرستان، گلستان و یزد در بیست و دومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با حضور وزیر نیرو خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" در این جلسه که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۹۹ به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر اعضای کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی این استان‌ها برگزار شد، افزود: در بخش اول جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم آبی استان لرستان پرداخته شد.
وی اضافه کرد: برنامه استان لرستان پیش از این در پنجاه و ششمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ بیست و پنجم آذرماه 1399 مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه بر اساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی، در جلسه بیست و دوم کارگروه ملی طرح شد.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان لرستان در پایان برنامه هفتم توسعه به میزان 146 میلیون مترمکعب در برداشت آب از منابع زیرزمینی استان صرفه‌جویی می‌شود که از این میزان 143.5 میلیون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب و سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتیب به میزان 2.1 و 0.6 میلیون مترمکعب شدند. طی این برنامه 2.9 میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف و بهبود کیفی منابع آب از طریق تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب انجام خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با بیان اینکه در بیست و دومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان گلستان نیز ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، افزود: کلیات این برنامه در شصتمین جلسه کمیته تخصصی بررسی و تصویب شده بود.
وی افزود: بر اساس این برنامه تا پایان برنامه هفتم، صرفه‌جویی 141.59 میلیون مترمکعبی از منابع آب استان گلستان انجام خواهد شد که 122.64 میلیون مترمکعب آن از منابع آب زیرزمینی و 18.95 میلیون مترمکعب آن از منابع آب سطحی خواهد بود.
به گفته زهرایی، با اجرای برنامه ارائه شده، شرکت آب منطقه‌ای صرفه‌جویی 117.82 میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی را انجام خواهد داد که 65.85 میلیون مترمکعب آن با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: همچنین شرکت آب و فاضلاب و شرکت شهرک‌های صنعتی به ترتیب صرفه‌جویی 2 و 2.82 میلیون مترمکعبی را از منابع آب زیرزمینی انجام خواهند داد. سازمان جهاد کشاورزی نیز در این برنامه 18.95 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه‌جویی می‌کند که 3.3 میلیون مترمکعب از آن را با همکاری شرکت آب منطقه‌ای انجام خواهد شد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز به ترتیب 50.4 و 54.8 میلیون مترمکعب بر منابع آب سطحی و زیرزمینی اثربخشی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در بخش آخر بیست و دومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان یزد ارائه و تصویب شد، افزود: کلیات برنامه سازگاری با کم‌آبی استان یزد در چهل و ششمین جلسه کمیته تخصصی تصویب شده بود که بعد از برگزاری دو جلسه کارشناسی و انجام اصلاحات مورد نظر دستگاه‌های عضو کمیته تخصصی، به کارگروه ملی ارائه شد. با این برنامه تا سال 1405 صرفه‌جویی بیش از 223 میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی استان یزد انجام خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای این استان در راستای اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی 209.32 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد کرد که 200 میلیون مترمکعب از این میزان هم‌پوشانی با برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است. همچنین شرکت آب و فاضلاب،‌ شهرداری‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت صرفه‌جویی‌های 7.3، 2.38 و 4.8 میلیون مترمکعبی از منابع آب زیرزمینی انجام خواهند داد.

کد خبر: 94
منبع خبر: پاون
  تاریخ خبر : 3 اسفند 1399
 پشتیبانی گروه دیبا
 241